سامانه "باور 373 " فراتر از اس 300 روسیه است

معاون پارلمانی وزارت دفاع با اشاره به اظهارات وزیر دفاع در مجلس گفت: وزیر دفاع در این جلسه اعلام کرد "سامانه موشکی باور ۳۷۳ در مرحله تست قرار دارد."

به گزارش ایسکانیوز سردار مرتضی طلایی نیک معاون پارلمانی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حاشیه جلسه علنی امروز دوشنبه (29 مرداد ) پارلمان و در یک نشست خبری به جزئیات نشست غیرعلنی مجلس با حضور وزیر دفاع اشاره کرد و گفت: در این جلسه امیرحاتمی تأکید کرد که با توجه به شرایطی که منطقه و جهان در آن قرار گرفته است و مقام معظم رهبری نیز بر پیچ تاریخی تأکید کردند، وزارت دفاع آثار و تحولات این پیچ تاریخی را در جهان پایش می‌کند.

وی افزود: امیرحاتمی در جلسه غیرعلنی اعلام کرد وزارت دفاع با توجه به تحولاتی که در منطقه پیرامونی ایران در راستای پیچ تاریخی انجام می‌شود، این تحولات را در بخش دفاعی مورد پایش قرار می‌دهد.

طلایی نیک به بخش دیگری از سخنان امیرحاتمی در این جلسه اشاره کرد و گفت: وزیر دفاع در ادامه گفت که روند تحولات منطقه در سال‌های اخیر به گونه‌ای بوده که چالش‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای افزایش یافته، به همین نسبت نیروهای مسلح توانسته‌اند با ارتقای قدرت دفاعی به مولفه‌های بازدارندگی دست یابند.

سردار طلایی نیک اضافه کرد: امیرحاتمی همچنین اعلام کرد با وجود ایران‌هراسی که از سوی دشمنان مطرح می‌شود، تهدید نظامی را علیه ایران شاهد نیستیم که این موضوع به قدرت دفاعی و بازدارندگی ایران برمی‌گردد. به طوری که مولفه دفاعی توانسته است قدرت بازدارندگی را در سطحی فراتر از جریانات مداخله گر منطقه قرار دهد.

وی با بیان اینکه وزارت دفاع در یک سال گذشته با 10 کشور منطقه‌ای و مطرح جهانی همکاری‌ها و تعاملات دیپلماسی را ارتقا داده است، اظهار داشت: وزیر دفاع در جلسه غیرعلنی مجلس گفت که اولویت وزارت دفاع در دیپلماسی دفاعی کشورهای همسایه و منطقه و به ویژه کشورهای اسلامی است که روند رو به رشدی را در تحکیم مناسبات شاهد هستیم.

**سامانه اس 300 بعد از تست نهایی عملیاتی می‌شود

معاون پارلمانی وزارت دفاع اضافه کرد: وزیر دفاع در این جلسه به بخشی از دستاوردهای دفاعی ایران اشاره کرد و گفت که سامانه موشکی باور 373 فراتر از سامانه اس 300 است و در مرحله تست قرار دارد. این سامانه در صنعت دفاعی قابلیت فنی و تولیدی بسیار بالاتری نسبت به سامانه اس 300 خواهد داشت و بعد از تست نهایی عملیاتی می‌شود.

به گزارش تسنیم، سردار طلایی‌نیک اضافه کرد: وزیر دفاع گزارشی از ظرفیت‌ها و توانمندهای علمی و تحقیقی و دستاوردهای پیشرفته و استفاده از ظرفیت‌های بومی برای کم اثر کردن تحریم‌ها ارائه کرد، به طوری که با وجودی که بخش دفاعی از سوی دشمنان به ویژه آمریکا از 40 سال قبل تحریم شد، اما بومی‌ترین صنعت را در صنعت دفاعی داریم که از وابستگی دفاعی خارج شویم.

وی تصریح کرد: نمایندگان مجلس در این جلسه در جریان ارتقای کیفیت از نظر دقت در موشک‌ها یعنی دقت نقطه‌زنی و کیفیت موشکی به لحاظ دوره ماندگاری رادارگریزی و هوشمندسازی سیستم‌های موشکی و حوزه پدافند هوایی قرار گرفتند؛ البته پدافند هوایی از اولویت‌های صنعت دفاعی است.

معاون پارلمانی وزارت دفاع با اشاره به گزارش وزیر دفاع درباره رزم دریایی، شناورها، تجهیزات و سامانه‌های دفاعی در حوزه دریایی، گفت: در رزم هوایی و زمینی و پشتیبانی از توان انتظامی و مرزبانی کشور، وزارت دفاع رویکرد جدیدی داشته، تلاش شد تجهیزات و تسلیحات امنیتی مرزی و نیازهای نیروی انتظامی تأمین شود.

طلایی‌نیک اضافه کرد: علاوه بر ارتقای سامانه‌های راداری که سامانه جدیدی در اختیار نیروهای مسلح است، در سامانه‌های جنگی، الکترونیکی و اپتیک پیشرفت‌های مهمی در صنایع حاصل شد، بخشی از گزارش وزیر دفاع درباره میزان مشارکت صنعت دفاعی در اقتصاد مقاومتی بود به طوری که ظرفیت‌های مازاد صنایع دفاعی در اختیار توسعه کشور قرار می‌گیرد.

معاون پارلمانی وزارت دفاع با بیان اینکه در حوزه‌هایی نظیر شناورهای دریایی، تجهیزات حوزه نفتی، ارتباطات مخابراتی تجهیزات پزشکی، ذخیره‌سازی انرژی،ظرفیت‌های مازاد صنایع دفاعی در اختیار چنین بخش‌های غیرنظامی قرار می‌گیرد،اظهار داشت: موافقت‌نامه‌های گوناگونی بین صنعت دفاعی و سایر دستگاه‌ها منعقد شده است.

طلایی‌نیک با افزود: در حوزه مشارکت صنعت دفاع برای پشتیبانی از اقتصاد مقاومتی در بخش محیط زیست، شیلات و حفاظت از جنگل‌ها و مراتع تجهیزاتی به ارزش 225 میلیارد تومان برای سال جاری پیش بینی شده که در اختیار سازمان‌های ذی‌ربط قرار می‌گیرد.

وی تأکید کرد: طبق قانون باید میزان حقوق کارکنان لشکری 20 درصد از افراد مشابه بیشتر باشد که در حال حاضر به دلیل محدودیت‌ منابع بودجه 20 درصد تأمین نمی‌شود. 15 درصد کسری داریم که قرار شد با کمک نمایندگان این موضوع در بودجه سال آینده لحاظ شود.

معاون پارلمانی وزارت دفاع ادامه داد: براساس گزارش وزیر دفاع در جلسه غیرعلنی مجلس، وزارت دفاع در سال‌های 1396 و 1397 با کمک مجلس و دولت 2400 میلیارد تومان برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگی لشکری هزینه کرده است، این برای آن است که فاصله میان حقوق بازنشستگان و کسانی که قبل از سال 1386 بازنشسته شدند، با آنهایی که بعد از این سال بازنشسته شدند به کمتر از 10 درصد برسد. البته ظرف دو - سه سال آینده متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری ادامه پیدا می‌کند که هنوز فاصله بیش از 10 درصد است.

**40 درصد مطالبات بازنشستگان نیروهای مسلح در سال جاری پرداخت شده است

طلایی‌نیک ادامه داد: 40 درصد از مطالبات بازنشستگان نیروهای مسلح به میزان 500 میلیارد تومان در سال جاری پرداخت شده است و با اعتبار 600 میلیارد تومان سبد کالایی خدماتی فروشگاه اتکا برای بازنشستگان اختصاص می‌یابد، در 26 استان برای خدمات رفاهی بازنشستگان لشکری در ظرفیت‌های بخش خصوصی به صورت خرید خدمت استفاده می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه 19 پروژه انتقال پادگان و تأسیسات نظامی از درون شهر به خارج از شهر در دست اقدام است، افزود: باید مکان‌یابی شده و با فروش املاک مازاد امکان جابه‌جایی پادگان فراهم شود، در یک سال گذشته 2 هزار و 697 هکتار از اراضی مرزی آلوده به مین دوران دفاع مقدس پاکسازی شد که وزارت دفاع 18 میلیارد تومان هزینه کرد و امیدواریم با تقویت اعتبارات مین‌زدایی پاکسازی سطحی و عمومی مناطق آلوده به مین باقی‌مانده نیز انجام شود.

معاون پارلمانی وزارت دفاع افزود: در حال حاضر 13 موضوع مرتبط با نیروهای مسلح در دستورکار کمیسیون‌های دولت است که از جمله آن می‌توان به اصلاح آیین‌نامه بیمه عمر و حوادث کارکنان نیروهای مسلح برخی از مشکلات سربازان وظیفه و جانبازان ایثارگر اشاره کرد، البته وزیر دفاع از نمایندگان تقاضا داشت که سه لایحه تشکیل صنایع دریایی، اصلاح قانون به کارگیری سلاح توسط ماموران در موارد ضروری و اصلاح قانون نحوه‌ استفاده از خانه‌های سازمانی، نیروهای مسلح را با اولویت مورد بررسی قرار دهند.

طلایی‌نیک با بیان اینکه ما در وزارت دفاع به دنبال تعیین حریم حفاظتی اماکن و تأسیسات کشور هستیم تا مشکلات مردم رفع شود، اظهار داشت: باید درباره احیای صندوق‌ بازنشستگی نیروهای مسلح اهتمام بیشتری صورت گیرد؛ در حال حاضر بخش عمده‌ای از حقوق بازنشستگان از بودجه عمومی تأمین می‌شود، چون صندوق بازنسشتگی در زمان جنگ با جابه‌جایی منابع روبه‌رو بوده که تاکنون نتوانسته از کارآیی لازم برخوردار باشد.

معاون پارلمانی وزارت دفاع در پایان با بیان اینکه طبق قانون باید حداقل پنج درصد بودجه عمومی برای تقویت بنیه دفاعی اختصاص یابد خاطرنشان کرد: ما از دولت و مجلس شورای اسلامی برای افزایش بودجه در سال جاری تشکر می‌کنیم، اما باز هم این رقم با مقدار اصلی فاصله دارد.

کد خبر: 965908

وب گردی

وب گردی