فرزندت-کجاست ؛ دقیقا کجاست !

کمپین فرزندت کجاست باعث شد تا مسئولان در برابر مردم هرچند ناقص و ناکافی پاسخگوی مسائل مربوط به فرزندان شان در خصوص شغل و وضعیت اقتصادی شان باشند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز ؛ امروزه در سطح افکار عمومی حوادث زیادی رقم می‌خورد که نتایج مهمی را هم در بردارد. اتفاقاتی که در هر عرصه‌ای می‌تواند روی دهد و باعث شود تا مردم توجه شان به آن جلب شود ؛پویش فرزندت کجاست ازاین‌دست اتفاقاتی بود که باعث شد تا هرچند کم و سطحی اما موضوعاتی برای آنهامشخص شود.

همین روشنگری بازخوردهایی را از سوی مسئولان دربرداشت که در ادامه با اعتراض مردم روبرو شد تا جایی که خیلی از مردم به اظهار نظرات مسئولان در خصوص فرزندان شان واکنش های تندی از خود نشان دادند. اما باید گفت پویش فرزندت کجاست ازنظر سنجی کانال تلگرامی خبر فوری در همین خصوص آغاز شد. بعدازاین واقعه بود که واکنش‌های زیادی از طرف مردم و مسئولان رقم خورد.

چوپان 2018:

به‌طور مثال نادر نادر قاضی‌پور نماینده مجلس شورای اسلامی پس از پیوستن به کمپین فرزندت کجاست مدعی شده بود که «من دو فرزند دختر و دو فرزند پسردارم. هر دو دختر من تحصیلات مقطع کارشناسی ارشد دارند و خانه‌دار هستند. یکی از فرزندان پسر من دانشجوی علوم پزشکی دانشگاه ارومیه است که در بیمارستان کار می‌کند. پسر دیگر من که دانشجوی دامپزشکی دانشگاه آزاد ارومیه است، گوسفند دارد و به کار چوپانی مشغول است!»این اظهارات بلافاصله با واکنش کاربران در فضای مجازی روبه رو شد و درنهایت تصویری از فرزند چوپان وی در این فضا منتشر گردید.

در تصویر فوق فرزند قاضی پور نماینده مجلس را می‌بینید که در گاوداری میلیاردی با گاوهای گران‌قیمت عکس سلفی گرفته است.

اما این تازه یکی از مواردی بود که با شروع پویش فرزند کجاست شفاف شد. یکی دیگر از موارد بیان‌شده در خصوص فرزندان پزشکیان نائب رئیس اول مجلس بود.

شغل خارج از عرف؟

قضیه ازاین‌قرار است که در جریان استیضاح وزیر کار و رفاه اجتماعی پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مدعی شد که دختر پزشکیان در شرکت پتروشیمی جم مشغول کار است. این اقدام با واکنش تند پزشکیان مواجه می‌شود و او چند روز بعد به پویش فرزند کجاست می‌پیوندد و می‌گوید: «من چهار فرزند داشتم که یکی از آن‌ها فوت کرده است و سه فرزند دیگر دارم. همچنین سه نوه‌دارم که به‌زودی چهار نوه می‌شوند. یکی از فرزندانم مدرک PHD فیزیک خود را با معدل بالای هفده از دانشگاه شریف اخذ کرده و اکنون عضو هیئت‌علمی دانشگاه سهند است. یکی دیگر از فرزندانم در حال گذراندن پایان‌نامه در مقطع PHD در رشته برق کنترل است که بورسیه خارج بود، ولی اکنون در ایران است. دخترم نیز مدرک کارشناسی ارشد شیمی خود را از دانشگاه شریف اخذ کرده و کارمند جم است که این‌همه دادوبیداد کردند؟! دخترم حدود شش سال پیش کارمند جم شده و حدود چهار میلیون تومان حقوق دریافت می‌کند. ایشان نه رئیس است و نه عضو هیئت‌مدیره، آیا این شغل دختر من خارج از عرف است؟»


اما خارج از این موردبحث جایی داغ‌تر می‌شود که فرزندان برخی از مسئولان بدون هیچ دلیل قانونی مجوز طرح ترافیک خبرنگاری را دریافت می‌کنند. در این خصوص ناهید خداکرمی عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگویی در واکنش به وجود نام افرادی غیر خبرنگار در فهرست دریافت‌کنندگان سهمیه طرح ترافیک گفت: «برخی عادت کرده‌اند از هر امتیازی که استحقاقش را ندارند؛ به هر نحو استفاده کنند. اما برخی حاضر نیستند از یک امتیاز کوچک که می‌تواند به فرد دیگری تعلق گیرد که استحقاق و نیازش را دارد، بگذرند. آن‌ها همه‌چیز را برای خود می‌خواهند.» در بین افرادی که مرتکب چنین اقدامی شده‌اند نام فرزندان نماینده‌ای چون الیاس حضرتی( نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی) دیده می‌شود.اما این‌یک قسمت از ماجرای فرزندان مسئولان است. نکته‌ای را در اینجا باید به بادآورد که طی اخباری ثابت شد مهدی وکیلی فرزند ٢٦ ساله محمدعلی وکیلی نماینده اصلاح‌طلب مجلس به‌عنوان مدیرعامل شرکت صنعتی کاوشگران آتیه صبا (وابسته به سازمان بازنشستگی کشوری و وزارت تعاون) منصوب‌شده است. این خبر باعث شد تا وکیلی نماینده مجلس با پذیرش اینکه فرزندانش اشتباه کرده‌اند، بگوید: «این‌ها سمت نبوده، صرفاً کارمندی بوده و به آن‌ها تشر زده‌ام و دعوایشان کرده‌ام. گاف بزرگی بود»

سکوتی معنادار :
اما دراین‌بین بسیاری از مسئولان هم سکوت معناداری کرده‌اند و چیزی بر زبان نیاورده‌اند. افرادی چون حسین فریدون برادر و مشاور رئیس‌جمهور.

بیزینس اینسایدر خبر داده که مریم دختر حسین فریدون دانشجوی مقطع کارشناسی دانشگاه کلمبیای آمریکا بوده و پس‌ازآن با دریافت بورس تحصیلی موسوم به لرد دارندورف Lord Dahrendorf (جامعه‌شناس انگلیسی- آلمانی 1929-2009) توانسته در کالج مشهور مدرسه اقتصاد لندن London School of Economics مشغول به تحصیل شود. این بورس، در قالب بورسیه‌هایی که دویچه بانک آلمان Deutsche Bank به دانشجویان کشورهای درحال‌توسعه و نوظهور اعطا می‌کند، به مریم فریدون داده‌شده است.

بیزینس اینسایدر نوشته است که هدف از اعطای این بورس تحصیلی کمک به دانشجویان نیازمند کشورهای درحال‌توسعه است و بر همین اساس، اعطای آن به دختر بردار رئیس‌جمهور ایران که وضع مالی مناسبی دارد، تعجب‌برانگیز است. به نوشته این سایت آمریکایی، مریم فریدون در شعبه لندن دویچه بانک مشغول به کار هم شده است.

خدا را شکر!

اما ظریف وزیر امور خارجه هم به کمپین فرزند کجاست پیوست و به روزنامه ایران گفت: « پسرم لیسانس برق و فوق‌لیسانس مدیریت بازار دارد و با همسر و دخترش در تهران زندگی می‌کنند و استخدام هیچ جایی نیست و در حوزه مدیریت بازار، کار مشاوره‌ای انجام می‌دهد. دخترم طراح داخلی است و با همسر و دخترش در تهران زندگی می‌کنند و بیشتر به تربیت فرزندش مشغول است و برخی اوقات طراحی داخلی برای دوستان و اقوام انجام می‌دهد. دامادم فوق‌لیسانس مدیریت دارد و مدیر یک شرکت خصوصی است. عروسم دکترای نانوتکنولوژی دارد و بیشتر به تربیت فرزندش مشغول است و به‌طور پاره‌وقت در دانشگاه فعالیت دارد. خدا را شاکرم که فرزندانم به دنبال خاتمه مأموریت من در سازمان ملل متحد، تحصیلاتشان را فوراً به اتمام رسانده و بیش از ۶ سال است که به ایران بازگشته‌اند و همراه خانواده هایشان در تهران ساکن و مشغول به کار هستند.»

نقش فرزندان مقامات و مسئولان جایی مهم می‌شود که نگاهی به اظهارنظر برخی از مسئولان کشوری بیندازیم. به‌طور مثال دادستان کل کشور طی اظهارنظری در خصوص قاچاق کالا گفت: وقتی برخی مقامات و کسانی که باید دلسوزانه در عرصه مبارزه با قاچاق فعال باشند خودشان یا به نحوی سهم دارند یا فرزندانشان یا کسانی که به آن‌ها وابسته هستند، چطور انتظار داریم مبارزه به نتیجه برسد.

ایستادن در برابر نظام :

و یا در اظهارنظر دیگری سال ۸۸، غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل گفت: برخی بزرگان چنان تعلق‌خاطری به فرزندان خوددارند که حتی از منافع نظام هم‌چشم پوشی می‌کنند. این مقام قضایی تصریح کرده که آنان حتی گزارش رسمی درباره فساد مالی فرزندان خود را نمی‌پذیرند.

آنچه دراین‌بین باید توجه داشت این است که در بیان مسئولان نباید تناقضی وجود داشته باشد. یعنی اگر مسئولی اذعان می‌دارد که فرزندش دارای شغلی است باید با اطلاعات موثق چنین چیزی تائید شود. صرف یک توییت و یا یک پیام اینستاگرامی نمی‌تواند حجت عقلی و شرعی قابل استنادی باشد تا بتواند افکار عمومی که از تبعیض ضربه خورده‌اند قانع کند.

پاسخ‌های مسئولان به سؤال عموماً کامل نیست. پاسخ آن‌ها چیزی را اثبات نمی‌کند، نشان نمی‌دهد که فرزندان آن‌ها بارانت پیشرفت کرده‌اند یا نه، و یا از رانتی سود برده‌اند یا خیر. به‌طور مثال پزشکیان نماینده مجلس گفته است دخترش در پتروشیمی جم کار می‌کند، باید دید آیا رانتی هم در کار بوده است یا خیر؟

هرچه که باشد مسئولان باید در برابر ملت که ولی‌نعمتشان هستند پاسخگو باشند. این پاسخگویی هم باید به‌صورت شفاف و دقیق صورت بگیردکه اگر چنین اتفاقی رخ ندهد و بعد خلاف صحبت‌هایشان ثابت شود اعتماد مردم ضربه سنگینی خواهد خورد که درنهایت بر ضرر نظام تمام می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 965998

وب گردی

وب گردی