طرح آمریکا برای بمباران اتمی شوروی پس از جنگ جهانی دوم

یک پژوهشگر آمریکایی با انتشار کتابی از برخی اسناد رونمایی کرده است که بر اساس آنها آمریکا پس از پایان جنگ جهانی دوم برای بمباران اتمی اتحاد جماهیر شوروی برنامه ریزی کرده است اما به دلایل مختلفی از جمله در اختیار نداشتن تعداد کافی بمب اتم این برنامه اجرایی نشده است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، دانیل السبرگ کارشناس نظامی آمریکایی از حقایقی در خصوص برنامه های مقامات آمریکا برای حمله اتمی به اتحاد جماهیر شوروی پس از پایان جنگ جهانی دوم پرده برداشت.

این کارشناس که به افشاگری در خصوص برنامه های مقامات آمریکایی شهرت دارد کتاب جدید خود را تحت عنوان «ماشین آخر الزمان: اعترافاتی در خصوص برنامه جنگ اتمی» منتشر کرده که بخش هایی از آن در فضای مجازی آمده است.

وی در کتاب خود به حوادث پس از جنگ جهانی دوم پرداخته و تاکید دارد واشنگتن در آن زمان برای هدف قرار دادن شوروی برنامه ریزی کرده است.

مقامات آمریکایی به دنبال آن بوده اند که با روش های بسیار شدیدتر از آنچه در ناکازاکی و هیروشیما آزمایش کرده بودند شهرهای اتحاد جماهیر شوروی را هدف حملات اتمی قرار دهند، حملاتی که باعث شد ژاپن تسلیم شده و رسماً شکست در جنگ را بپذیرد و به پایان جنگ جهانی دوم منتهی گردید.

بر اساس آنچه السبرگ در کتاب خود آورده است ژنرال لوریس نورستاد جانشین بخش طرح و برنامه ستاد فرماندهی نیروی هوایی ارتش آمریکا در 30 آگوست 1945 دو هفته پس از تسلیم ژاپن نامه ای به ژنرال لیزلی ریچارد ارسال کرده است که حاوی اهداف جدید برای حملات اتمی بوده است که در میان آنها 15 شهر اصلی اتحاد جماهیر شوروی مانند موسکو و 20 شهر برزگ مانند لنینگراد بوده است. در این نامه همچنین به تعداد مورد نیاز بمب های اتمی مورد نظر برای ویران نمودن تمام اهداف تعیین شده نیز اشاره شده و طبق برنامه ریزی قرار بوده است مسکو و لینینگراد دست کم با 6 بمب اتمی مورد حمله قرار گیرد.

السبرگ در بخش دیگری از کتاب خود به برنامه ریزی هایی اشاره می کند که به دلایل مختلف اجرا نشده است که یکی از آنها عدم وجود تعداد بمب اتم مورد نیاز بوده است.

وی افزود: به مرور زمان طرح حمله با اتحاد جماهیر شوروی دچار تغییرات زیادی شد زیرا نسخه رسمی این نامه مورخ نوامبر 1974 شامل هدف قرار دادن 24 شهر به وسیله 23 بمب اتم بوده است، اما از حسن تصادف آمریکا در آن زمان تنها 13 بمب اتم در اختیار داشته که تنها 7 عدد از آنها عملیاتی بوده است.

دانیل السبرگ شهرت خود را در سال 1971 به دست آورد. وی در آن سال اسنادی سری تحت عنوان «اسناد پنتاگون» را در اختیار دو روزنامه نیویورک تایمز و واشنگتن پست قرار داد که حاوی اطلاعاتی رنج آور در خصوص جنگ ویتنام بود. انتشار این اسناد فضاحتی بزرگ ایجاد نمود که به تظاهرات هایی در آمریکا منجر شد و دولت این کشور را مجبور به پایان دادن به این جنگ و خروج نیروهای آمریکایی از ویتنام نمود.

کد خبر: 966004

وب گردی

وب گردی