فرش سفیر فرهنگی ایران است

مدرس فرش در «رویداد هنری تهران» گفت: فرش ایرانی یکی از مهمترین سفیران فرهنگی ایران در جهان است که همانند گوهری جاودان در دنیا می درخشد و توانایی ایجاد اشتغال پایدار و ارز آوری برای کشور را دارد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایسکانیوز، ژیلا رسام عرب‌زاده مدرس فرش و فرزند پدر فرش نوین ایران در مراسم «رویداد هنری تهران» عنوان کرد: فرش ایرانی یکی از مهمترین سفیران فرهنگی ایران در جهان است که همانند گوهری جاودان در دنیا می درخشد و توانایی ایجاد اشتغال پایدار و ارز آوری برای کشور را دارد.

رسام در مورد سلیقه مخاطب فرش افزود: جوانان به دنبال طرح‌های جدید هستند، درحالی که فرش‌های دستبافت از سالیان گذشته همچنان به طرح‌های لچک ترنج محدود شده و همین نبود تنوع در طرح‌ها سبب شده است در برخی موارد افراد به فرش‌های غیرایرانی گرایش پیدا کنند.

وی افزود: فرش‌های چینی و غیر ایرانی به صورت انبوه تولید می‌شود درحالی که فرش ایرانی به صورت محدود در طرح‌های مختلف بافته می‌شود و همین امر سبب شده است که توجه مجموعه دارها به فرش ایرانی جلب شود.

مهدی شیرزاد مدیرعامل گالری فرش رسام نیز با اشاره به تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز گفت: مواد اولیه فرش همچون ابریشم، پشم و رنگ به کشور وارد می شود و از طرف دیگر بازارهای آمریکا و کشورهای حوزه خلیج فارس از گذشته بهترین بازار فرش برای صادرات بوده است؛ پیش بینی می‌کنم با شرایط فعلی در ناتوانی صادرات و افزایش هزینه‌های مواد اولیه اگر تدبیری لحاظ نشود حداقل پنجاه درصد در تولید فرش ایرانی تنزل داشته باشیم.

وی افزود: در تمامی نقاط کشور فرش‌های نفیسی بافته می‌شود و به عزمی جدی برای حمایت این حوزه نیازمندیم.
وی با یادآوری این مطلب که سال گذشته غرفه‌ای در نمایشگاه فرش تهران، فرش ابریشم چینی ارایه کرده بود، گفت: دولت نباید اجازه واردات فرش چینی را دهد.

«رویداد هنری تهران» برنامه ای چند منظوره است که با هدف شناساندن بخشی از اتفاق‌های هنری معاصر تهران در زمینه هنرهای تجسمی، فرش، مد ایرانی و موسیقی در چهار بخش باستان، نوروز، تیرگان و سده برگزار می‌شود.
در این رویداد 14 اثر از فرش‌های دستبافت ایرانی متعلق به موسسه فرهنگی هنری مکتب فرش رسام عرب زاده به نمایش درآمد که هفت اثربرای اولین بار رونمایی شد.
فرش جنگ ناپلئون یکی از فرش‌های نفیس این نمایشگاه است که با 850 رنگ توسط دو بافنده در مدت زمان سه سال بافته شده است.
یکی دیگر از کارهای فاخر این نمایشگاه، بزرگترین فرش ریز بافت دنیا است که تمام رنگ‌های آن گیاهی و دارای نود و نه میلیون گره است و پنج بافنده در حدود هشت سال آن را بافته‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 966092

وب گردی

وب گردی