دولت ریالی بابت احداث انرژی های تجدیدپذیر هزینه نکرده است/ بهره برداری بیش از ۶۵۰ مگاوات  انرژی نو در کشور

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه نزدیک به ۶۵۰ مگاوات نیروگاه به بهره برداری رسیده و حدود ۴۵۰ مگاوات در حال ساخت است، گفت: برای اجرای این پروژه ها بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز است؛ می توان گفت اگر با روش سرمایه گذاری دولتی انجام می شد با مشکل مواجه می شدیم.

گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، سیدمحمد صادق زاده معاون وزیر نیرو در نشست خبری، اظهار کرد: توسعه انرژی تجدیدپذیر با یک روش متفاوت نسبت به بقیه صنایع فعالیت خود را در کشور آغاز کرد تا جایی‌که ۱۷۰۰ نیروگاه با مقیاس کوچک در روستاها و مناطق محروم احداث شده است. همچنین در این حوزه هم اکنون بیش از ۴۰ هزار نفر مشغول به فعالیت هستند.

مدیرعامل سازمان انرژی های نو (ساتبا) تصریح کرد: میزان برقی که از طریق انرژی های تجدیدپذیر در کشور تولید می شود در مجموع همه به مصرف می رسد.

صادق زاده با اشاره به اینکه هم اکنون ۱۰۰ درصد طراحی و ساخت تجهیزات در داخل کشور انجام می شود، گفت: در حال حاضر ۱۱ تولیدکننده در ساخت تجهیزات و طراحی فعالیت می کنند.

او با اشاره به اینکه از نظر ذخایر منابع تجدیدپذیر غنی هستیم، افزود: کشور ما حدود ۲.۵ برابر تابش انرژی خورشیدی را داراست، بنابراین به ازای هر سرمایه گذاری در کشور دو برابر توجیه اقتصادی دارد.

صادق زاده با بیان اینکه بستر خوبی از طرف مجلس و دولت فراهم شده است، گفت: براساس ماده ۶۱ قانون اصلاح الگوی مصرف، وزارت نیرو موظف است که برق تولیدی نیروگاه‌های انرژی تجدیدپذیر را به صورت تضمینی خریداری کند چرا که این موضوع در تمام کشورهای دنیا اجرا می شود.

صادق زاده با اشاره به اینکه با وجود افزایش نرخ ارز و طبیعتاً افزایش بخشی از هزینه ها برای سرمایه گذاران این حوزه میزان صدور پروانه احداث کاهشی نداشته است، توضیح داد: طی دو سال گذشته تلاش کرده ایم تا سرمایه گذاری در حوزه تولید برق تجدیدپذیر ها را برای اقشار ضعیف و حتی عموم مردم فراهم کنیم. چرا که در این شیوه تولید برق در نقطه مصرف انجام می شود بنابراین شاهد تلفات نیستیم.

او افزود: در بودجه سال گذشته ۵۰۰ میلیارد تومان از این منابع حاصله از عوارض قبوض برق صرف امور جاری دولت شد. همچنین در سال جاری نیز متاسفانه تاخیری در تخصیص منابع ایجاد شده است که در همین راستا چند روز پیش سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که ۵۰ میلیارد تومان منابع را اختصاص خواهد داد، این در حالی است که بعد از گذشت ۵ ماه این منابع اختصاص یافته است.

مدیرعامل ساتبا افزود: ۳۰ ریال به عنوان عوارض برق برای توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر از قبوض مشترکین کسر می شد که سال گذشته این رقم به ۵۰ تا ۶۰ ریال رسید که با توجه به حمایت های دولت و مجلس، پیش بینی می شود توسعه این نیروگاه ها با سرعت مطلوبی انجام شود.

صادق زاده تصریح کرد: نزدیک ۶۰۰ میلیارد تومان برای برق روستایی و انرژی تجدیدپذیر پرداخت شده است.

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه نزدیک ۶۵۰ مگاوات نیروگاه به بهره برداری رسیده و حدود ۴۵۰ مگاوات در حال ساخت است، اظهار کرد: برای اجرای این پروژه ها بیش از ۱۰ میلیارد تومان منابع مالی نیاز است. می توان گفت اگر با روش سرمایه گذاری دولتی انجام می شد با مشکل مواجه می شدیم بنابراین با تغییر ریلی که اتفاق افتاد توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر به مردم سپرده شد و معتقدیم هنوز در این عرصه به سرعت کافی نرسیدیم.

او تاکید کرد: بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان با سرمایه مردمی انجام می شود.

معاون وزیر نیرو گفت: میزان ظرفیت نصب شده در سال ۹۵ نسبت به سال۹۴ حدود ۴۰ درصد رشد داشته و در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ به رشد ۷۰ درصدی رسیده است؛ اگر همین نرخ رشد را حفظ کنیم در چند سال آینده شاهد رشد چشمگیری خواهیم بود.

او خاطر نشان کرد: تقریبا ۶۴۰ مگاوات برقی که از انرژی تجدیدپذیر به بهره برداری رسیده است اگر پیک مصرف تابستان را بنا قرار دهیم حدود ۵۶ هزار مگاوات و پیک مصرف سالانه نزدیک ۱.۲ درصد است.


انتهای پیام/

کد خبر: 966097

وب گردی

وب گردی