سیری در روزنامه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان ، امروز در شماره های منتشر شده خود به بررسی مسائل مهم منطقه ای و بین المللی پرداخته اند که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، روزنامه «العرب» قطر در مقاله ای با عنوان «خروج دوباره از غزه» به قلم «رضوان الاخرس» به اقدامات گروه های مقاومت در اجبار اسرائیل به خروج دوباره از غزه می پیردازد. نگارنده می نویسد: «در سال 2005، دولت اسرائیل به نخست وزیری آریل شارون، راه خروج از غزه را مطرح نمود و بر همین اساس اسرائیلی هایی که در نوار غزه زندگی می کردند را ازمکان های نظامی در داخل این نوار جداکردند. اسرائیلی ها به طور یکجانبه این نوار را تخلیه کردند. خروج و یا فرار آن ها از این نوار براساس آنچه که گروه های مقاومت بیان کردند از جهات متعدد دارای اهمیت بود و یکی از این جهات آن بود که شارون به این نکته پی برد که گروه های مقاومت فلسطینی از درون سرزمین های اشغالی عملیات نظامی می کنند. در هفته ها و ماه های اخیر هم قبل از خروج اشغالگران از نوار غزه، از سوی مقاومت تعدادی عملیات نظامی انجام شد که درآن گروه های مقاومت ازتونل هایی برای انفجارپایگاه های نظامی اشغالگران استفاده کردند.»

روزنامه «الدستور»اردن هم در مطلبی با عنوان «روز عرفه روز عبودیت برای خداوند است» به قلم «حسان ابو عرقوب» به جایگاه روز عرفه و اهمیت آن در نزد خداوند و حجاج اشاره داشته است. وی دراین خصوص می نویسد: «روز عرفه از روزهای مبارک بوده و روزی است که در آن خداوند به بندگانش نگاه لطف داشته تا به واسطه آن به وی نزدیک شوند. در این روز، حجاج در عرفه می ایستند تا باران رحمت خداوند بر آن ها باریده و از وی طلب بخشش کنند. دراین روز بندگان درحج فقط برای خدا اظهار عبودیت می کنند. خداوند آتش را از بندگانش بر می دارد و همچنانکه پیامبر در این حدیث فرمودند:« هیچ روزی مانند روز عرفه نیست که خداوند بندگانش را از آتش و عذاب می رهاند.» در این روز هر عمل صالحی از حجاج پذیرفته می شود. در روز عرفه حجاج باید از گناه و معاصی دوری نمایند زیرا گناهان حجابی برای قلب می باشد که مانع از ورود انوار الهی به بندگانش می گردد و هنگامی که معصیت واردقلب گردد انوار الهی در آن داخل نمی شوند.»

روزنامه «الشرق الاوسط » عربستان هم به قلم «غسان شربل» مطلبی را با عنوان «کوفی عنان کتابی با زخم های زیاد» به رشته تحریر در آورده است که در آن به اقدامات کوفی عنان و تسلط وی بر کار سازمان ملل متحد می پردازد. نویسنده با رویکردی مثبت به کوفی عنان درباره وی می نویسد: «زمانی که کوفی عنان به دبیرکلی سازمان ملل متحد انتخاب شد همانند نظامی ای به نظر می رسید که مراتب نظامی اش را به تدریج طی نمود و فرمانده ارتش گردید. وی به اهمیت جایگاهش کاملا آگاه بود. کوفی به فنون مذاکره، اختیارات، بودجه، مسایل اداری و وظیفه این سازمان در حفظ صلح و امنیت بین المللی آگاهی داشت و قوی بودن سازمان ملل و تصمیم های این سازمان را درک کرده بود. دبیر کل سابق سازمان ملل متحد همچون شناگری ماهر و با تجربه در وسط تلاطم امواج دریا به نظر می رسید. وی همچنین به اهمیت نظام بین الملل در توسعه و آموزش، پیشرفت اقتصادی، حقوق، کرامت انسانی، مشارکت همه کشورها در بنا و ساخت آینده جامعه پی برده بود .»

روزنامه «الشروق » مصر در مقاله ای با عنوان «برای ما اتفاقات ترکیه عبرت است» که «کمال الساعدی» نماینده عراق در مجلس این کشور و در صفحه شخصی فیس بوکش نوشته شده است را آورده که در آن این نماینده از وضعیت اقتصادی ترکیه که فقط متکی به خارج بوده انتقاد نموده است. وی در همین زمینه می نویسد:«آنچه که الان در ترکیه اتفاق افتاده است زنگ هشداری برای ما می باشد در اینکه احتمال دارد در آینده نیز برای ما در هر زمان و به هر دلیلی اتفاق بیفتد. در همین زمینه باید گفت که 75 درصد از صندوق های سرمایه گذاری این کشور وابسته به بیگانگان است و همچنین 65 درصد از بانک های ترکیه نیز از بانک های بیگانگان می باشد. در کنار این 74 درصد از بورس و اوراق بهادار این کشور را افراد و شرکت های آمریکایی و آلمانی و اروپایی تشکیل می دهند.»

انتهای پیام/

کد خبر: 966120

وب گردی

وب گردی