ممنوعیت خرید کالای خارجی؛ پشتیبان تولید داخلی در پروژه‌های صنعت نفت

مدیرکل نظام تامین و تجاری‎سازی فناوری وزارت نفت، ممنوعیت خرید ۸۴ قلم تجهیزات خارجی دارای مشابه تولید داخل را اقدامی برای پشتیبانی از سازندگان داخلی در اجرای طرح‎های صنعت نفت عنوان کرد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، پرویز سنگین، با بیان این‎که وزارت نفت همواره بر ضرورت استفاده حداکثری از کالاهای ساخت داخل تاکید فراوانی داشته و به همین دلیل، طرح‎هایی مانند بومی‎سازی ۱۰ گروه خانواده کالاهای نفتی را در دستور کار قرار داد، افزود: این رویکرد وزارت نفت، با توجه به الزام‌های اقتصاد مقاومتی و نامگذاری امسال به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی، تشدید شده و همه تلاش ما در معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری بر این متمرکز است که در طرح‎ها و پروژه‎های نفتی تا آنجا که ممکن است از تولیدات داخلی استفاده شود.

او افزود: پس از تدوین طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت مشتمل بر ۳۴ بسته کاری، با هدف استفاده حداکثری از تجهیزات ساخت داخل در این طرح، فهرست بلندی (وندورلیست) از تجهیزات مورد نیاز طرح‎ها که به‌طور کامل در داخل تولید می‎شود تهیه شد و سپس با تاکید وزیر نفت، مقرر شد این فهرست بلند، به کل وزارت نفت تعمیم یابد. این رویکرد سرانجام به استخراج فهرست ۸۴ قلم کالا منتج شد.

بر اساس این گزارش، وزیر نفت در روزهای گذشته در ابلاغیه‌ای، خرید ۸۴ قلم کالا و تجهیزات خارجی مورد نیاز صنعت نفت را که دارای تولید مشابه داخلی هستند، ممنوع کرد.

در این ابلاغیه آمده است: در اجرای منویات مقام معظم رهبری در حمایت از کالای ایرانی قانون «حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تامین نیازهای کشور و تقویت آنها در امر صادرات» افزون بر اجرای مصوبات هیئت وزیران درباره ممنوعیت خرید کالای خارجی دارای مشابه داخلی، تاکید می‌کند که خرید کالاها و تجهیزات خارجی فهرست پیوست این ابلاغیه نیز از سوی شرکت‌های اصلی و تابعه پیمانکاران طرف قرارداد آنها (به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم) ممنوع می‌شود.

در این ابلاغیه تاکید شد که مدیران‌عامل شرکت‌های اصلی با تعبیه سازوکارهای کنترلی و نظارتی، برای حصول اطمینان خرید کالاهای یادشده از سازندگان داخلی، بر حسن اجرای آن نظارت لازم به عمل آورند.

تجهیزات سرچاهی و تاج چاه، پکیج نمک‌زدایی، انواع ضدخوردگی، کاتالیست بازیابی گوگرد، تابلوی کنترل سرچاهی و ... برخی از ۸۴ قلم کالایی هستند که خرید از خارج آنها ممنوع اعلام شده است.

به گفته مدیرکل نظام تامین و تجاری‎سازی فناوری وزارت نفت، ۸۴ قلم کالایی که بر اساس ابلاغیه اخیر وزیر نفت، خرید انواع خارجی آن ممنوع شده است، همگی تجهیزاتی هستند که توان ساخت داخل آن به حد کفایت و کیفیت مطلوب در کشور وجود دارد و خرید انواع خارجی آن به هیچ عنوان دارای توجیه نیست.

او یادآور شد: پیمانکاران، مجاز به خرید انواع خارجی این ۸۴ قلم کالا، حتی از تامین‌کنندگان داخلی نیستند و صرفا این تجهیزات باید از تولیدات داخل کشور تامین شود.

سنگین با بیان این‎که در تدوین این فهرست از دیدگاه‌های نمایندگان چهار شرکت اصلی، مشاور ارشد صنعتی وزیر نفت و همین‌طور نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نیز استفاده شده است، ادامه داد: کالاهای ممنوع‎الخرید از خارج در پایان هر سال در صورت تصویب هیئت دولت ابلاغ می‎شوند، اما از آنجا که اکنون طرح‎های‎ نگهداشت و افزایش تولید نفت در دستور کار و مناقصه‎های آن در حال برگزاری است، وزارت نفت نمی‎خواست فرصت را برای الزامی کردن هر چه بیشتر استفاده از کالاهای ساخت داخل از دست بدهد، بنابراین تا پایان سال منتظر نماند و فهرست کالاهای ممنوع‎الخرید را اعلام کرد. بنابراین مطابق ابلاغیه، هم‌اکنون خرید کالاها و تجهیزات خارجی یاد شده در فهرست توسط شرکت‌های اصلی و تابع و پیمانکاران طرف قرارداد با وزارت نفت ممنوع شده، اما بدیهی است در صورت تصویب هیئت دولت، کالاهای این فهرست به فهرست کالاهای ممنوع‎الخرید از خارج نیز اضافه می‎شوند.

بر اساس این گزارش، معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت مامور شده است ضمن تداوم فرآیند به‎روزرسانی فهرست یادشده، نسبت به تنظیم فهرست نهایی برای ارسال به هیئت وزیران اقدام کند.

مدیرکل نظام تامین و تجاری سازی فناوری وزارت نفت در عین حال که تاکید کرد این ۸۴ قلم کالا مربوط به بخش‎های مختلف صنعت نفت می‎شود، متذکر شد: برآورد ما این است در اجرای پروژه‌های نگهداشت و افزایش تولید نفت که در قالب قراردادهای EPC اجرایی خواهند شد، حداقل ۸۰ درصد اقلام و تجهیزات از طریق خرید داخل تامین شوند.

کد خبر: 966124

وب گردی

وب گردی