پست های بازرسی مرز دو کره بسته می شوند

سئول و پیونگ یانگ در توافقی جدید بر حذف پست های بازرسی در طول مرز مشترک میان دو کره تاکید کردند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، کره جنوبی و شمالی تصمیم گرفتند پست های بازرسی در طول مرز مشترک میان دو کره را تعطیل کنند. این اقدام با هدف تقویت اعتماد مشترک میان دو دشمن قدیمی صورت گرفته است.

منطقه صفر مرزی یا نظامی زدایی شده که از پایان جنگ دو کشور (۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳) کره را به دو قمست جنوبی و شمالی تقسیم کرده است بر خلاف نامش یکی از نظامی ترین مناطق مشابه در دنیا محسوب می شود.

«سونگ یونگ مو»، وزیر دفاع کره جنوبی اعلام کرده است که کشورش برای نشان دادن حسن نیت خود دهها پست بازرسی در این منطقه را تعطیل می کند. وزیر دفاع کره جنوبی که این موضوع را در جمع نمایندگان پارلمان مطرح می کرد ضمن اشاره به اینکه همسایه شمالی نیز اقدام مشابهی را انجام خواهد داد، تصریح کرد: «این بدان معنی است که ما ابتدا از یک یا دو پست نگهبانی خارج می شویم و سپس به تدریج وسعت این اقدام را گسترش می دهیم.»

یونگ مو در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد که شمال و جنوب به این توافق رسیده اند که نزدیکترین پست های نگهبانی به یکدیگر را تعطیل کنند. به گفته وی نزدیک ترین این پست ها ۷۰۰ متر از یکدیگر فاصله دارند و قرار است دو کشور از پست هایی که به فاصله کمتر از یک کیلومتر از یکدیگر قرار گرفته اند، خارج شوند.

مقامات دو کشور هنوز مشخص نکرده اند که این پست ها تنها تخلیه می شوند یا قرار است به کلی برچیده شوند.

«مون جائه‌ این»، رئیس جمهوری کره جنوبی روز چهارشنبه تاکید کرد که ماه آینده میلادی برای ملاقات با همتای خود در کره شمالی عازم پیونگ یانگ خواهد شد.

این همچنین از این ملاقات به عنوان فرصتی مناسب به منظور پیشبرد یک «اقدام جسورانه» جهت پایان دادن به جنگ میان دو کره نام برده است.

شبه جزیره کره پس از دو سال تنش و التهاب به دلیل برنامه های هسته ای و موشکی پیونگ یانگ از ماه ژانویه گذشته روی آرامش را به خود دیده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 966139

وب گردی

وب گردی