بندر چابهار فرصتی برای تجار افغانستان است

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: بندر چابهار با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه بیش از هشت میلیون و 500 هزار تن کلا فرصت بی نظیری برای استفاده سرمایه گذاران و تجار کشور دوست و همسایه افغانستان است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، بهروز آقایی، گفت: بندر چابهار بعنوان یکی از بنادر مهم در جنوب ایران و در بخش شمالی دریای عمان قرار گرفته است و به علت موقعیت استراتژیک و دستیابی به آبهای آزاد بین المللی جایگاه ویژه ای در مبادلات ایران با سایر کشورهای منطقه دارد.

او افزود: بندر چابهار ظرفیت صادرات و واردات کالاهای کشور افغانستان نظیر مواد معدنی، سنگ آهن و محصولات کشاورزی آن را دارد.

مدیر کل بنادر و دریانوردی چابهار بیان کرد: امکان سرمایه گذاری بخش خصوصی ایرانی در ایجاد ترمینال مکانیزه مواد معدنی و واگذاری محوطه به صاحبان کالای افغان برای دپو و صفافی کالا به کانتینر در بندر چابهار فراهم شده است.

او ادامه داد: تجهیزات موجود برای بارگیری کالا به کشتی از قبیل جرثقیل های ساحلی، امکان واردات غلات و کالاهای اساسی مورد نیاز افغانستان از طریق بندر چابهار از فرصت های خوب فراهم شده برای استفاده تجار و بازرگانان آن کشور است.

آقایی وجود تجهیزات تخلیه کالای فله از قبیل مکنده غلات با ظرفیت 600 تن در ساعت، واردات کالای فله توسط تجار افغان و امکان کیسه گیری و حمل به صورت کیسه به کشور را از دیگر فرصت های آماده برای افغانستان برشمرد.

او گفت: واردات گندم از طریق بندر چابهار و امکان ایجاد کارخانه های آرد جهت تامین آرد مورد نیاز کشور افغانستان وجود دارد و همچنین سرمایه گذاران می توانند فعالیتهای بسته بندی و پردازش کالا، بسته بندی روغن خوراکی، مواد غذایی و روغنهای صنعتی در این بندر انجام دهند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: امکان صادرات محصولات کشاورزی از قبیل میوه و خشکبار با برند کشور افغانستان با توجه به قابلیتهای نگهداری کانتینرهای یخچالی در بندر چابهار را ار دیگر قابلیت ها بیان کرد.

آقایی واردات خودروهای مورد نیاز افغانستان از بنادر کشور عمان از طریق بندر چابهار را از دیگر فرصت های فراهم شده برای استفاده بازرگانان آن کشور عنوان کرد.

او بیان کرد: در یک سال اخیر 9 فروند کشتی شامل هشت کشتی حامل گندم و یک کشتی حبوبات با چهار هزار و 825 کانتینر به وزن 110 هزار و 625 تن از مبدا کشور هندوستان وارد بندر چابهار شده و سپس به کشور افغانستان انتقال یافته است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان رشد 103 درصدی عملیات تخلیه و بارگیری کانتینر در بندر چابهار در سالجاری را نمونه ای از توجه سرمایه گذاران در استفاده از این بندر عنوان کرد و افزود: عملیات تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی از ابتدای سال جاری تاکنون در بندر چابهار بیش از 40 درصد رشد داشته است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 966249

وب گردی

وب گردی