افت ۲۵۰ میلیون مترمکعبی ذخیره سد‌های تهران/ بدترین وضعیت مربوط به سد لار

وضعیت نامطلوب سد‌های استان تهران حاکی از آن است که به طور میانگین این سد‌ها با اُفت ۲۵۰ میلیون متر مکعبی ذخیره آّب روبرو بوده اند که در این بین سد لار بدترین وضعیت را دارد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، سال آبی جاری یکی از کم بارش‌ترین سال‌های اخیر بوده به طوریکه کاهش ۲۲ درصدی بارندگی در استان تهران تاثیر خود را بر روی سد‌های مهم استان گذاشت.

بررسی میزان نزولات جوی استان تهران از ابتدای سال آبی تاکنون به حدود ۲۵۲ میلیمتر رسیده است که در مقایسه با متوسط درازمدت نیز کاهش هشت درصدی را به ثبت رسانده است.

در این میان کاهش بارندگی‌ها در سال آبی جاری باعث شد تا حجم ورودی به سد‌های پنجگانه استان تهران (لار، طالقان، کرج، لتیان، ماملو) هم با افت ۳۲ درصدی نسبت به سال گذشته مواجه شود.

این نکته حائز اهمیت است که کل حجم آب ورودی به سد‌های استان از ابتدای سال آبی تاکنون یک میلیارد و ۱۲۵ میلیون مترمکعب بوده است که در مقایسه با سال گذشته ورودی آب به سد‌های تهران کاهش ۵۳۸ میلیون مترمکعبی داشته است.

با ادامه روند کاهش ورودی آب به سد‌های استان، حجم ذخیره آب در این مخزن سد‌ها نیز نسبت به سال گذشته با افت ۲۵ درصدی مواجه شد به طوریکه مجموع آب ذخیره شده در مخازن سد‌های پنجگانه تهران که وظیفه تأمین آب شرب استان را به‌عهده دارند به ۷۴۲ میلیون مترمکعب رسیده که در مقایسه با سال گذشته کاهش ۲۵۰ میلیون مترمکعبی داشته است.

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان آب ذخیره شده در سد لار ۷۰ میلیون مترمکعب، سد طالقان ۳۱۳ میلیون مترمکعب، سد کرج ۱۶۴ میلیون مترمکعب، سد لتیان ۴۸ میلیون مترمکعب و سد ماملو ۱۴۷ میلیون مترمکعب است.

گفتنی است ۶۱ درصد از حجم مخزن سد‌های استان تهران خالی از منابع آبی بوده و در سدی همچون لار این رقم به ۹۳ درصد می‌رسد که به همین دلیل این سازه بدترین وضعیت ذخیره آب را در میان سد‌های پنجگانه استان تهران داشته است.

منبع: میزان

انتهای پیام/

کد خبر: 966264

وب گردی

وب گردی