ملل متحد: نسلی از کودکان مسلمان روهینگیا در آستانه نابودی است

سازمان بین المللی یونیسف در گزارشی از خطرات موجود برای کودکان آواره مسلمان روهینگیا و همچنین مسلمانان موجود در میانمار خبر داده و تاکید کرد نسلی از کودکان روهینگیایی در معرض نابودی قرار دارند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، سازمان ملل متحد نسبت به «نسل گمشده» کودکان اقلیت مسلمان روهینگیا هشدار داده و اعلام کرد: 500 هزار نفر در اردوگاه های پناهجویان بنگلادش با خطراتی چون بیماری های گوناگون و سیل مواجه هستند و این در حالی است که مسلمانانی که هنوز در میانمار حضور دارند به فراهم شدن فرصت برای دستیابی به آموزش مناسب نیاز دارند.

پس از گذشت یکسال از فرار 700 هزار نفر از اقلیت مسلمان روهینگیا در استان ارکان در شمال میانمار به کشور بنگلادش در نتیجه حمله وحشیانه ارتش میانمار صندوق حمایت از کودکان ملل متحد (یونیسف) با ارائه یک ارزیابی از وضعیت کنونی آنها، از آینده تاریک کودکان مسلمان روهینگیا در مرزهای بنگلادش و میانمار خبر داد.

سایمون انگرام سخنگوی یونیسف در کنفرانس مطبوعاتی خود در سوئیس گفت: خطرات زیادی در خصوص احتمال از میان رفتن نسلی از کودکان مسلمان روهینگیا وجود دارد.

وی در ادامه سخنان خود افزود: مسئله تنها محدود به 500 هزار نفری که در مرزهای بنگلادش حضور دارند نمی شود بلکه مسلمانانی که هنوز در استان ارکان میانمار زندگی می کنند از فرصت های مناسب آموزشی برخوردار نبوده و با محدودیت های زیادی مواجه هستند.

انگرام گفت: ارزیابی های سازمان ملل بیانگر آن است که بین 530 تا 600 هزار نفراز اهالی روهینگیا که هنوز در ارکان میانمار به سر می برند لغو تابعیت شده اند که 350 هزار نفر از این تعداد کودکان می باشند.

وی در خصوص بازگشت آوارگان روهینگیا نیز گفت: شرایط برای بازگشت نامناسب است چرا که هنوز اوضاع برای آنها در استان ارکان امن نیست اما مقامات میانمار اعلام می کنند آماده پذیرش مسلمانان روهینگیا هستند و در ژوئن گذشته نیز با سازمان ملل متحد توافقی را در خصوص بازگشت اقلیت مسلمان روهینگیا امضا کردند.

حتی پیش از حمله ارتش به استان ارکان مسلمانان روهنگیا به دلیل آنکه دولت مرکزی آنها را شهروند رسمی این کشور نمی داند با مشکلات بسیاری مواجه بودند چرا که دولت مرکزی آنها را مهاجران غیر نظامی از بنگلادش می داند و پیش از این سازمان ملل متحد اقلیت مسلمان روهینگیا را ستم دیده ترین اقلیت موجود در جهان اعلام کرده است.

از آگوست 2017 مسلمانان روهینگیا هدف تجاوزات متعدد، گسترده و برنامه ریزی شده ارتش و شبه نظامیان بودایی افراطی میانمار قرار گرفته اند که تا کنون منجر کشته شدن هزاران نفر از آنان گردیده است و تعداد زیادی از آنها به فرار به بنگلادش شده اند.

این در حالی است که سازمان ملل متحد تا کنون چندین بار رفتارهای ظالمانه دولت میانمار با اقلیت مسلمان این کشور را محکوم کرده است که مهم ترین آنها به شرح ذیل است:

- در اواخر سال 2014 طی قطعنامه ای دولت این کشور را به اعطای حقوق برابر به اقلیت مسلمان روهینگیا دعوت کرد.

- در گزارش خود از آزادی های دینی در سال های 2013 و 2014 مسلمانان روهینگیا را در معرض تبعیضات دینی، آموزشی و اجتماعی اعلام کرد.

- تشکیل کمیته مشورتی توسط آنگ سان سوچی در سال 2016 به ریاست کوفی انان دبیر کل اسبق سازمان ملل متحد برای بررسی حقایق نقض حقوق مسلمانان روهینگیا.

- کوفی عنان گزارش خود را در آگوست 2017 تقدیم دولت میانمار نمود اما سازمان های حقوقی این گزارش را منعکس کننده تمامی تجاوزات دولت میانمار به حقوق مسلمانان این کشور ندانستند چرا که در آن اشاره ای به پاکسازی نژادی نشده بود. چنانچه در همان زمان نیز مسلمانان روهینگیا خواستار تحقیقی بین المللی شدند اما نه توسط کمیته مشورتی تعیین شده از سوی دولت میانمار.

- سازمان ملل متحد در ابتدای سال 2017 با انتشار گزارشی نیروهای امنیتی میانمار را به ارتکاب قتل و اخراج دسته جمعی در حق مسلمانان روهینگیا متهم کرد و اقدامات آنها را در حد جنایت علیه انسانیت دانسته و آن را پاکسازی نژادی توصیف کرد.

- در مارس سال 2017 نیز شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد اعلام کرد کمیته ای مستقل برای تحقیق در خصوص تجاوزات انجام شده به حقوق مسلمانان روهینگیا تشکیل خواهد داد اما دولت میانمار با هر گونه تحقیق بین المللی در این خصوص مخالفت کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 966284

وب گردی

وب گردی