چالش های پیش روی دانشگاه های انگلیس

دانشگاه‌های انگلیس سال هاست که در معرض ورشکستگی مالی قرار گرفته اند. کاهش دانشجویان نیمه وقت، کاهش تعداد و سرکوب دانشجویان بین المللی، همه و همه از مواردی هستند که به مرور زمان باعث بسته شدن اجباری برخی از موسسات دانشگاهی خواهند شد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، نیک هیلمن مدیر موسسه سیاست آموزش عالی (HEPI) تنها مرکز تحقیقاتی انگلیس که به طور انحصاری در مورد تحصیلات عالی فعالیت می کند، اظهار داشت زمانی که در وایت هال به عنوان مشاور سیاسی در حال فعالیت بوده است شاهد بوده که پیش از هر مصاحبه وزرا، یک بسته کامل اطلاعاتی به آن ها داده می شد.

این بسته شامل یک بخش پرسش و پاسخ بوده که پاسخ های موثر در مورد سوال های سخت را به وزیر پیشنهاد می داده است. آیا شما از ورشکستگی دانشگاه ها محافظت می کنید، یکی از سوال های معمول همیشگی بود و پاسخ پیشنهادی در مورد آن به وزیر « هیچ دولت تاکنون این مسئله را تضمین نکرده است» بود.

نزدیک ترین موسسه آموزش عالی که به سقوط مالی رسیده بود، کالج کاردیف در دهه 1980 بود. حتی در اوچ تاچریسم هم موسسات آموزش عالی انگلستان برای جلوگیری از شکست، تحت فشار قرار نگرفتند.

با این حال، در زمان کنونی، تهدیدات به وجود آمده برای مؤسسات آموزش عالی انگلستان می تواند واقعی و نگران کننده باشد. از دلایل این شکست ها می توان به کاهش تعداد افراد با سن 18 سال، کاهش تعداد دانشجویان و بازار رقابت شدید برای دانشجویان خارجی نام برد.

هرگونه تنش برای کالج هایی که در معرض خطر هستند می تواند آن ها را به لبه پرتگاه نزدیک تر نماید. برای مثال جذب تعداد دانشجوی کمتر یا تغییر روند وام بانک ها به دانشگاه، می تواند برای آن ها خطرناک باشد.

در چنین شرایطی توجه وزرا به دانشجویان و شفاف سازی مسائل و توضیح آن چه بعد از بسته شدن یک دانشگاه و انتقال دانشجو اتفاق می افتد می تواند جلوی نگرانی آنان را بگیرد و به عبارتی در زمان وجود شکاف مسیر شسته و رفته تری را برای آنان مشخص کند اما در مورد انگلیس این مساله کمتر مورد توجه قرار گرفته است در واقع وزرا کمتر از مردم متوجه مشکلات موجود در دانشگاه ها بوده اند.

«مری کورنوک کوک»، مدیر اجرایی سابق Ucas، در نقش خود به عنوان رئیس انجمن مدرسان دانشگاه، اعلام کرده که برای ارائه برنامه حفاظت از دانشجویان، در جهت اطمینان بیشتر به آنان، کار کمی انجام شده است.

پایداری هر موسسه بزرگ خدمات عمومی که با کمک های قابل توجهی از سوی دولت ساخته شده است، یک مسئله مهم سیاسی خواهد بود و زمانی که بحران های بزرگ اتفاق می افتد، حتی بهترین برنامه ها ممکن است با شکست مواجه شوند.

شاید این عدم توجه به شرایط موسسات آموزش عالی در لندن به دلیل تعداد بالای آن هاست که اگر یکی از آن ها نیز شکست بخورد، آنچنان مهم به نظر نمی رسد.

یک پایگاه تحقیقاتی جناح راست نزدیک به دولت انگلیس، ایده کلی اینکه دانشگاه ها اجازه شکست خوردن دارند را رد کرد، در عین حال پیشنهاد داد که با وجود 42 موسسه آموزش عالی در پایتخت این کشور، شکست یک دانشگاه می تواند اتفاق بیافتد.

امکان دارد شکست در آموزش عالی هم مانند کسب و کار اتفاق بیفتد. در شرایط کنونی دانشگاه های انگلیس برای بقا، به داشتن اختیارات برای تغییر قواعد، یک استراتژی روشن و رهبری موثر نیاز دارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 966457

وب گردی

وب گردی