حمایت بسیج دانشجویی از مسئولان دانشگاه آزاد، محدود به مسئولیت آن ها در دانشگاه است

مسئولان بسیج دانشجویی واحده‌های جامع دانشگاه آزاد در بیانیه‌ای تأکید کردند: بسیج دانشجویی مواضع خود را بر اساس خوش‌آمد افراد تنظیم نخواهد کرد و حمایت ما از مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی صرفاً محدود به مسئولیت و تکالیف آنان در این دانشگاه است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، سومین نشست سراسری مسئولین بسیج دانشجویی واحد‌های جامع دانشگاه آزاد اسلامی روز گذشته در محل مجتمع فرهیختگان پایان یافت.

در بیانیه پایانی این نشست آمده است: «دانشگاه آزاد اسلامی خدمات گسترده‌ای در طول چهار دهه به انقلاب اسلامی داشته است؛ اما ابتلا این مجموعه عظیم علمی فرهنگی به آفت‌هایی چون مدیریت مادام‌العمر آلوده به فساد و رانت، عدم توجه به کیفیت، تسامح و تساهل فرهنگی، فعالیت‌های خرابکارانه و فتنه‌انگیزانه علیه جمهوری اسلامی، جذب اساتید مسئله‌دار، ترویج رذایل اخلاقی همچون چاپلوسی و اشرافی‌گری توسط مدیران دانشگاه و مسائلی از این جنس همواره مورد انتقاد نیروی دلسوز انقلاب اسلامی بوده است.»

مسئولان بسیج دانشجویی دانشگاه‌های آزاد یادآور شدند: «گویی فرمان اداره این دانشگاه برای حرکت در جاده آرمان‌های انقلاب اسلامی تنظیم نکرده بوده‌اند. با شروع آشوب‌های سال 88 و نقش این دانشگاه در پناه دادن به برخی عوامل فتنه، نظام و نیروهای انقلابی به این نتیجه رسیدند که تغییراتی باید در رأس دانشگاه آزاد اسلامی صورت گیرد که اصلاح اساسنامه دانشگاه آزاد در همین راستا کلید خورد؛ اما اصلاح اساسنامه و حتی اقدام شجاعانه دانشجویان بسیجی و انقلابی در سال 89 و تجمع در مقابل مجلس شورای اسلامی که منجر به توقف طرح وقف و موروثی کردن دانشگاه شد، فقط به اندازه دو سال توانست تحولاتی را آن‌هم نه در سطح کلان ایجاد کند. نهایتاً با روی کار آمدن دولت یازدهم دوباره مسیر اداره دانشگاه دچار ارتجاع شد.

سال‌های بین 1392 تا اواخر 1395 را بدون اغراق باید دوران سیاه در دانشگاه آزاد نامید. تلاش برای سرکوب همه‌جانبه نیروهای انقلابی اعم از اساتید تا تشکل‌های دانشجویی از جمله بسیج دانشجویی، فساد گسترده در ارکان مدیریتی و آموزشی و دخالت آقازاده‌ها در امور کار را به جایی رساند که حتی رئیس وقت هیأت مؤسس و هیأت امنا را برای تغییر در مدیریت دانشگاه مجاب کرده بود منتها عمرش یاری نداد. با درگذشت مرحوم هاشمی رفسنجانی و سکوت اساسنامه دانشگاه، رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور حکم حکومتی برای دکتر ولایتی افق جدیدی را پیش روی دانشگاه آزاد اسلامی باز کردند. آقای ولایتی خود را متعهد به اصلاح دانشگاه دانست و ظرف مدت کوتاهی تغییراتی اساسی در مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد کرد. این تغییرات اردوگاه نیروهای انقلابی را به آینده دانشگاه آزاد اسلامی امیدوار نمود و حتی منتقدان انقلابی ولایتی با حفظ نقدهای سابق خود اقدامات شجاعانه ایشان در برخورد با باند قدرت و ثروت دانشگاه را مورد تمجید قرار دادند.»

در این بیانیه تأکید شده است: «بسیج دانشجویی که در طول سال‌های 92 تا 96 بالاترین سطح تقابل گفتمانی را با جریان مدیریتی دانشگاه داشت و تنها صدای رسا و بیان صریحی بود که آرمان‌های انقلاب را در دانشگاه سر دست گرفته و فریاد می‌زد از این تغییرات استقبال کرد و با صدور بیانیه‌ها و اعلام مواضع متعدد حمایت خود را از اقدامات مصلحانه دکتر ولایتی و دکتر رهبر رئیس پیشین اعلام نمود. بسیج دانشجویی نیک می‌دانست و می‌داند که رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه مسیر زیادی را بازگرداندن دانشگاه به مسیر اصلی انقلاب پیش رو دارد. لذا عدم رضایت هیأت امنای دانشگاه از سرعت و عمق تحولات، نهایتاً منجر به تغییر ریاست دانشگاه شد.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «حال با توجه به مواردی که در بالا مطرح شد، حمایت بسیج دانشجویی از مسئولان دانشگاه مشروط به روحیه تحول‌خواهی و اقدام و عمل انقلابی آنان است و کاری به گرایش سیاسی افراد ندارد. تنها خط امام و رهبری برای ما مهم است. لذا دانشجویان بسیجی با درک این شاخص همواره در طول یک سال اخیر صرفاً از اقدامات اصلاحی صورت گرفته حمایت کرده‌اند و هیچ‌گاه از شخصیت مسئولان تعریف و تمجید نخواهد کرد. اگر انتقادی هم داشته باشند آن را بدون لکنت زبان و به صورت مستقیم به مسئولین دانشگاه در نشست‌ها و جلسات مختلف بیان کرده و می‌کنند. در ادامه مسیر هم ان‌شاءالله بسیج دانشجویی به دقت تحولات دانشگاه را دنبال خواهد کرد از مطالبه برای تحول دائمی در دانشگاه دست بر نخواهد داشت.»

مسئولان بسیج دانشجویی دانشگاه‌های آزاد تأکید کردند: «بسیج دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی مواضع خود را بر اساس خوش‌آمد افراد یا سوابق اختلافات سیاسی و مدیریتی آنان با مدیران دانشگاه تنظیم نخواهد کرد. حمایت ما از مسئولان دانشگاه صرفاً محدود به مسئولیت و تکالیف آنان در دانشگاه آزاد اسلامی است؛ زیرا پشتیبانی از مسیری است که رهبر معظم انقلاب برای دانشگاه تعیین نموده‌اند. اگر نقدی به مواضع یا عملکرد مسئولان دانشگاه به واسطه سایر مسئولیت‌هایی که در جمهوری اسلامی داشته یا دارند داشته باشیم، آن را بدون صراحت بیان خواهیم کرد و ارزیابی عملکرد مسئولان ارشد دانشگاه را بر اساس دیگر نقش‌هایی که در جمهوری اسلامی داشته یا دارند نمی‌سنجیم. در خصوص مسائل فرهنگی دانشگاه نیز معتقدیم آسیب‌های موجودی که گریبان گیر دانشگاه است یک‌شبه و یک‌ساله به وجود نیامده است.

در پایان این بیانیه آمده است: «در یک سال گذشته اتفاقات خوبی در حوزه سیاست‌گذاری، گزینش افراد و میدان دادن به بسیج دانشجویی اتفاق افتاده است که با برنامه‌ریزی و نظارت دقیق، عدم تصدی‌گری و برطرف کردن نقاط ضعف می‌توان جبهه نیروی‌های مؤمن انقلابی را در سراسر دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل داد. رسالت تغییر در فضای فرهنگی دانشگاه فقط بر عهده معاونت فرهنگی دانشجویی، حراست و تشکل‌های انقلابی نیست. حوزه آموزش دانشگاه و اساتید نقش به مراتب مهم‌تری از نهادهای یاد شده دارند که متأسفانه تاکنون تغییر جدی در این زمینه شاهد نبوده‌ایم.

در خصوص واحدهای دانشگاهی باید گفت آنچه در مدت یک‌ساله گذشته در بسیاری از استان‌ها اتفاق افتاده، به این نحو بوده است که فقط مدیری جایگزینی مدیری دیگر شده است و بعضاً سیاست‌های جریان سابق را دنبال می‌کنند و هیچ‌گونه همت جهادی برای تحول در دانشگاه ندارند.

در پایان باید از زحمات دکتر رهبر قدردانی نمود و از همین‌جا آمادگی خود را برای کمک همه‌جانبه به مدیریت جدید جناب آقای دکتر طهرانچی برای حرکت در مسیر تحولی در دانشگاه اعلام می‌کنیم.»

انتهای پیام/

کد خبر: 966479

وب گردی

وب گردی