وزیر نیرو: صادرات برق به عراق، پاکستان و افغانستان  از سرگرفته شد

وزیر نیرو گفت: صادرات برق ایران پس از برطرف شدن مشکل خاموشی ها، به کشورهای همسایه عراق، افغانستان و پاکستان آغاز شد و در عین حال در مواقع نیاز، امکان واردات برق نیز وجود دارد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، رضا اردکانیان وزیر نیرو صبح امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در نیروگاه پرند با اشاره به آغاز هفته دولت و بهره برداری از پروژه های صنعت آب و برق کشور در این هفته اظهار داشت: در مجموع 6666 پروژه آب و برق در هفته دولت به بهره‌برداری خواهد رسید که برای این پروژه‌ها هزینه ای بالغ بر 7200 میلیارد تومان، 720 میلیون یورو یا 100 میلیون دلار هزینه شده است.
او افزود: در بخش برق و انرژی 3 نیروگاه از جمله نیروگاه پرند، نیروگاه سیکل ترکیبی بهبهان در خوزستان و نیروگاه گازی زاهدان جمعا با ظرفیت 362 مگاوات به مدار تولید خواهند آمد.
اردکانیان به عملیات اجرایی واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی علی آباد استان گلستان اشاره کرد و بیان داشت: این پروژه با ظرفیت 160 مگاوات و سرمایه گذاری 400 میلیون یوریی بخش خصوصی آغاز خواهد شد.
وزیر نیرو ادامه داد: بیش از 6 هزار پروژه در شبکه‌های انتقال، توزیع و فوق توزیع با اعتباری بالغ بر 460 میلیون تومان بهره‌برداری می شود.
او افزود: تعداد 11 پروژه در حوزه تجدیدپذیرها اعم از بادی و خورشیدی در استان‌های قزوین، فارس، تهران، یزد، کرمان و قم به بهره برداری خواهد رسید که ظرفیت آنها تا 155 مگاوات است.
اردکانیان با بیان اینکه تا پایان دولت دوازدهم ظرفیت تجدیدپذیرها به 4 هزار مگاوات خواهد رسید، عنوان کرد: با ادامه این روند و تا پایان برنامه ششم بایستی این ظرفیت به 5 هزار مگاوات برسد.
وزیر نیرو به حوزه آب و فاضلاب اشاره کرد و بیان داشت: در این حوزه 12 استان و 18 شهر پروژه هایی در دست اقدام داریم که در بخش آب می توان به 45 هزار لیتر در ثانیه با هزینه ای بالغ بر 570 میلیون اشاره داشت که در این هفته به بهره‌برداری می رسد.
او تصریح کرد: در حوزه فاضلاب نیز 11 استان طرح‌های جمع‌آوری در دستور کار قرار گرفته است که با اجرای آنها 35 هزار مترمکعب در شبانه‌روز فاضلاب شهری جمع‌آوری خواهد شد و در 6 شهر در 5 استان مختلف دیگر طرح‌هایی آغاز خواهد شد که 75 هزار مترمکعب جمع آوری و تصفیه می شود.
وزیر نیرو درباره طرح‌های آبرسانی روستایی گفت: در این هفته طرح‌های آبرسانی به 776 روستا در 21 استان کشور با جمعیت تحت پوشش حدود 500 هزار نفر افتتاح می‌شود که برای این طرح‌ها 250 میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی و منابع دولتی سرمایه‌گذاری شده است.
اردکانیان با بیان اینکه در بخش برق نیز برنامه‌های تفصیلی برای پیک سال 98 آماده کرده‌ایم که در همین هفته به هیات دولت ارائه خواهد شد، افزود: برآورد ما حاکی از این است که در پیک 98، 60 تا 61 هزار مگاوات نیاز تولید برق خواهیم داشت و با توجه به ظرفیت کنونی، 8 هزار مگاوات دیگر بایستی افزوده شود.
او به مدیریت مصرف درست اشاره کرد و بیان داشت: برنامه‌ریزی مشخصی صورت گرفته است که از مدیریت مصرف بتوانیم 3 هزار مگاوات تولید داشته باشیم و در اینجا باید تاکید کنم که از این پس باید به جای صرفه جویی از عنوان تولید را به‌کار ببریم.
اردکانیان ادامه داد: ساخت نیروگاه محاسن زیادی همچون اشتغال‌زایی بالا دارد، اما توان کشور نیز باید در نظر گرفته شود و چگونگی مصرف آب و برق مورد توجه قرار گیرد.
وزیر نیرو از اجرای 12 برنامه در حوزه مدیریت مصرف و تولید گفت و عنوان داشت: این برنامه‌ها متنوع و کاربردی در مصرف خواهد بود که نمونه‌ای از این برنامه‌ها شامل بخش صنایع و مشارکت مستمر آنها، اصلاح مسائل پرمصرف و به‌کارگیری لوازم کاهنده، تغییر تعرفه پرمصرف‌ها و... می‌شود که کار دقیق روی آنها انجام شده و در نوبت عرضه به هیات وزیران است.
اردکانیان با اشاره به همکاری بسیار خوب بخش صنعت در پیک سال 97 گفت: در تابستان جاری صنایع کشور با همکاری بسیار خوب خود 2.6 برابر نسبت به دوره‌های گذشته در برنامه‌های مدیریت مصرف مشارکت موثر داشته‌اند.
او افزود: تغییر تعرفه پرمصرف ها از این زوایه باید نگاه شود که به عنوان شیوه تامین مالی دیده نشود، بلکه عامل اصلاحی برای تبدیل بدمصرف‌ها به خوش مصرف‌ها است.
وزیر نیرو تصریح کرد: در حال حاضر سهم پرمصرف‌ها در برق 34 درصد است که مصرف بالایی را دارند و با شرایط امروز کشور نمی‌توان مانند گذشته به اینگونه از شیوه‌های مصرف ادامه داد.
صادرات برق افزود: ایران اکنون به تعهدات خود در مبادلات انرژی با کشورهای همسایه می پردازد.
وزیر نیرو در مورد مطالبات از عراق اضافه کرد: رقم قابل ملاحظه ای مطالبات انباشت شده وجود دارد، درعین حال طرف عراقی پرداخت مطالبات برقی ایران را شروع کرده است و امیدواریم این امر سرعت پیدا کند.
او اضافه کرد: علاوه بر صادرات، هم اکنون امکان واردات برق از ترکمنستان و ارمنستان در مواقعی که نیاز باشد، فراهم است.
اردکانیان در پاسخ به سوال دیگری در مورد خروج شرکت زیمنس گفت: تعهداتی که این شرکت داشته در حال انجام است و از جمله کلاس اف نیروگاه های گازی انجام می شود و به تعهدات خود نیز پایبندی دارند.
وزیر نیرو درباره انتقال آب از خلیج فارس و دریای خزر به مناطق کویری کشور گفت: سیاست ما در زمینه پروژه های حوزه به حوزه دو مسئله روشن است من براساس تجربه به این رسیده ام که انتقال آب از نقطه الف به نقطه ب مشکل را حل نخواهد کرد، مگر اینکه برای چگونگی مصرف آب راهکاری اندیشیده شده باشد، در غیر اینصورت مشکل آب در آینده پیچیده خواهد شد، زیرا با انتقال آب، جمعیت جدید مستقر می شود و سرمایه گذاری های جدیدی در بخش صنایع و ...در پی خواهد داشت که در نهایت مصرف آب آنها بیشتر می شود. بنابراین باید پیوست اصلاح مصرف باید در زمینه انتقال آب از دریا به مناطق کویری وجود داشته باشد. از طرف دیگر در زمینه انتقال نیافتن آب از دریا به نقاط کویری همین موضوع صادق است زیرا در مبدا نیز مشکلاتی وجود دارد که اگر انتقال آب انجام نشود مشکلات آنجا حل نمی شود.
اردکانیان در ادامه درباره راهکار جبران انتقال آب افزود: در دو نوار شمالی و جنوبی کشور پروژه های شیرین سازی آب دنبال خواهد شد.

اردکانیان با بیان اینکه در بخش تجدید پذیر تا پایان برنامه ششم به ظرفیت 5 هزار مگاوات باید برسیم افزود: بخش خصوصی برای همکاری در این زمینه استقبال کرده است که می تواند نشانه قابلیت بخش تجدید پذیر برای جذب سرمایه گذاری باشد.

او با تاکید بر اینکه باید حداقل 3 هزارمگاوات کاهش مصرف برای تامین نیاز کشور به وجود آید توضیح داد: صرفه جویی در مصرف برق را می توانیم تولید هم نامید، زیرا این مسئله از نیاز به احداث پروژه های جدید جلوگیری می کند. به همین دلیل 12 برنامه برای مدیریت مصرف داریم که در همین سال جاری صنایع همکاری خوبی داشتند که یکی از مهم‌ترین برنامه تغییر تعرفه پرمصرف ها است و در مقابل برای هم وطنان صرفه جو مشوق های درنظر خواهیم گرفت و برای گروه بدمصرف ها که تعداد آنها کم است تعرفه ای وضع کنیم که برخی ترجیح بدهند از این گروه خارج و به گروه خوش مصرف ها بپیوندند.

او با بیان اینکه در حال حاضر پس از پایان خاموشی، صادرات برق به عراق، افغانستان و پاکستان از سر گرفته شده است، گفت: کشور عراق شروع به بازپرداخت بدهی خود کرده اند و امیدواریم که به این پرداخت سرعت بدهند.
انتهای پیام/

کد خبر: 966483

وب گردی

وب گردی