سیری در روزنامه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان ، امروز در شماره های منتشر شده خود به بررسی مسائل مهم منطقه ای و بین المللی پرداخته اند که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، روزنامه «الشرق الاوسط» عربستان درمقاله ای به قلم «هال براندز» نویسنده خبرگزاری بلومبرگ، باعنوان «چالش میان آمریکا و ترکیه عمق مشکلات ناتورا منعکس می کند» که در این روزنامه منتشر شده است به مشکل اصلی ناتو اشاره دارد. این نویسنده اینکه چالش اصلی میان آمریکا و ترکیه بر سر ناتو می باشد را بی اهمیت دانسته و آن را ساختاری می داند. وی همچنین اعتقاد دارد که درگیری میان آمریکا با ترکیه عمق مشکلات ناتو را آشکار کرده است. نگارنده در این زمینه می نویسد:« ناتو با تابستانی داغ و سخت مواجه است. بعد ازحمله ای که ترامپ به کنفرانس اخیر ناتو داشته است هم اکنون این سازمان با ضربه ای قویتر از سوی دو عضو اصلی، بزرگ و هم پیمان خود یعنی آمریکا و ترکیه مواجه است. مشکلات میان ترکیه و آمریکا عمیق تر از بازداشت کشیش برونسون از سوی ترکیه می باشد. در واقع مشکلات میان این دو به سال های گذشته بر می گردد. به نظر می رسد مشکلاتی که ناتو با آن مواجه بوده خیلی ریشهدار تر و عمیق تر از آن چیزی است که ترامپ بر این سازمان تحمیل می کند. این سازمان با یک سری از چالش های ساختاری مهم و بزرگ مواجه است و این چالش ها را هم رئیس جمهوری آمریکا به وجود نیاورده است. این درحالی است که حل مشکلات عمیق در ناتو نیز به راحتی امکانپذیر نبوده و مسئلهای آسان نیست.»

روزنامه «الاهرام» مصر هم در مقاله ای با عنوان «مسجد الاقصی وشرارت قانون نژاد پرستانه» به قلم«محمد حسین ابو العلائ» به اقدامات وحشیانه رژیم صهیونیستی در مسجد الاقصی اشاره و آن را تراژدی غم انگیز برای امت اسلام به حساب می آورد. وی می نویسد: « تراژدی مسجدالاقصی به شگفت انگیز ترین صحنه برای عقل سیاسی معاصر تبدیل شده است به گونه ای که سبب سرعت بخشیدن به اقدامات وحشیانه مغایر با صلح و امنیت رژیم صهیونیستی می شود. آنچه که به تازگی در مسجد الاقصی اتفاق افتاده است اگر چه تکرای و قدیمی به نظر می رسد اما به تعداد رکوردهای حملات مداوم رژیم صهیونیستی به اماکن مقدس در دایره المعارف سیاسی جهان می افزاید. همه این اقدامات برای ما سوالاتی را به وجود می آورد و آن این است که آیا برخی از نهادها و موسسات اسرائیل، در حال عملی نمودن افسانه های این رژیم درخصوص اصول ثابت دولت یهود می باشند؟ بعد از اینکه این قانون همه آرزوهای اسرائیل مبنی بر اینکه قدس سرزمین تاریخی یهود به حساب می آید را جامه عمل پوشاند دیگر چه چیزهایی راشامل می شود.»

روزنامه «الوطن» عمان هم به قلم «زهیرماجد» یادداشتی را باعنوان «ایران در سوریه» به رشته تحریر در آورده و در آن از رویکرد آمریکایی ها مبنی بر فشار روسیه بر ایران جهت خروج از سوریه و موفقیت آمیز بودن آن، انتقاد نموده است. وی در همین زمینه می نویسد: «این از سبک سری مسئولان آمریکایی است که فکر می کنند ایران سوریه را ترک می کند و یا اینکه می توانند از طریق مسکو برای دست یابی به این هدف، بر ایران فشار وارد نمایند. در کنفرانس هلسینکی، ترامپ از پوتین درخواست کرد تا ایران را مجبور به خروج از سوریه نماید. زمانی که به یکی از دوستان رسانه ای خود این مسئله را گفتم وی با تمسخر پاسخ داد که این احتمال وجود دارد که روسیه از سوریه خارج شود اما ایران باقی می ماند. این تصور از آن جهت است که عده زیادی نوع رابطه میان ایران با سوریه و مخصوصا در دهه هشتاد میان آیت الله خامنه ای رهبر ایران با حافظ اسد رئیس جمهور سوریه را یک رابطه روحی میان دو کشور می دانند نه یک رابطه کاغذی و نوشته شده روی کاغذ. در زمان جنگ عراق علیه ایران همه دنیا کنار صدام حسین و علیه ایران ایستادند الا حافظ اسد که در کنار ایران باقی ماند.»

روزنامه «الایام» فلسطین در مقاله ای با عنوان «حماس جزء جدایی ناپذیر از تفاهم نامه معامله قرن می باشد» به قلم «مهند عبد الحمید» به تفاهم نامه منعقد شده میان حماس با اسرائیل در راستای معامله قرن می پردازد. وی می نویسد: «یکی از کارشناسان رژیم صهیونیستی اعلام کرد که حماس و اسرائیل با میانجی گری مصر به تفاهماتی دست یافته اند. این تفاهم هم فقط شامل آتش بس میان این دو نمی شود. وی افزود: آنچه که از مذاکرات سری میان دو طرف در جریان بود یک جنگ روانی را به وجود آورد که موفقیتی برای هر دو طرف به حساب می آید. وی گفت:«این دوطرف به طور عمدی مذاکراتشان را که از هفته ها ادامه دارد فقط در خصوص آتش بس بیان می کردند.» قابل ذکر است که وجود تفاهم برای پایان دادن به نزاع میان فلسطینی ها و اسرائیلی ها در قالب طرح معامله قرن ترامپ طبیعی است و برخی این تفاهم نامه را برای حماس به علت اینکه توانست محاصره را از نوار غزه بردارد و مشکلات انسانی در این نوار را حل نماید موفقیت بزرگی برای این جنبش می دانند.»

انتهای پیام/

کد خبر: 966485

وب گردی

وب گردی