لزوم توسعه پرشتاب علوم سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی  در کشور

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: باید با افزایش مشارکت محققین جوان‌ و انگیزه دادن به دانش آموزان، توسعه علوم سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی را در کشور پرشتاب‌تر کنیم.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از ستاد علوم و توسعه فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی ریاست جمهوری، امیرعلی حمیدیه، در سومین مرحله اردوی تابستانی المپیاد دانش‌آموزی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی گفت: ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی در تلاش است با کاهش میانگین سنی محققین فعال در حوزه علوم سلول‌های بنیادی و انگیزه دادن به آنان زمینه توسعه این علوم را شتاب بخشد.

وی افزود: در کشور ما متأسفانه بین افراد با سنین بالاتر از چهل سال به فکر شناسایی محقق برتر هستند، در حالی که بسیاری از محققین فعال و پرنشاط دارای ایده‌ها و پژوهش‌های برتر، سن کمی دارند. امروز، اگر ایران دچار چالش‌های متعددی است، لزوماً به خاطر دست‌هایی در خارج از کشور نیست و شاید به این سبب است که به جوانان و نیروهای باانگیزه اعتقاد کمی داریم.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی با اشاره به این نکته که باید مسئولیت‌پذیری داشته باشیم و برای کشور زحمت بکشیم بیان کرد: به همین منظور معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تلاش است تا در کنار دانشگاه‌ها، مراکز کارآفرینی، شتاب‌دهنده و تعاریف جدید دانشگاهی ایجاد شود.

حمیدیه تأکیدکرد: همان‌طور که بعد از جنگ جهانی دوم مردم ژاپن و برخی کشورهای اروپایی که گاه زیرساخت‌هایشان به‌طور کامل تخریب‌شده بود، کشور خود را ترک نکرده و برای آبادی وطنشان تلاش کردند، ایران نیز باید به دست ایرانی‌ها ساخته شود.

وی درباره المپیاد سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی که به همت این ستاد برگزار می‌شود، گفت: این المپیاد سومین دوره خود را پشت سر می‌گذارد و ظرف همین سه دوره به موفقیت‌های بسیاری رسیده، به‌طوری‌ که در همین مدت کوتاه قدم‌های بین‌المللی شدن این المپیاد برداشته‌شده است.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی همچنین بیان کرد: تلاش داریم دبیرخانه بین‌المللی این المپیاد در کشور ما برپا شود و به این صورت می‌توان ارتباطات بسیار خوبی میان محققین کشور ما و دیگر نقاط دنیا برقرار کرد.

حمیدیه خاطرنشان کرد: امیدواریم دانش‌آموزان شرکت‌کننده در این رویداد، با ستاد، ارتباط خود را حفظ کنند و روش برخی نخبگان را پیش نگیرند که توقع دارند کشور برای آنها کاری کند، و اگر نکند به کشور دیگری بروند.

وی با اشاره به تعریف نخبه، به نقل قولی از پاستور اشاره دارد و گفت: پاستور می‌گوید «من به‌جای این‌که بپرسم فرانسه برای من چه کرده است، از خود می‌پرسم که من برای فرانسه چه کرده‌ام؟» پس ما هم امیدواریم روزی استادان و دانشجویان ما از خود بپرسند برای ایران چه کرده‌اند؟

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در پایان گفت: دانش آموزان باید همواره این طرز تفکر را برای خود حفظ کنند که در ادامه تحصیل و شغل ممکن است دوران دشواری پیش رو داشته باشید تا به نتیجه کار علمی خود دست یابید؛ اما اگر استقامت کنید و بتوانید فراورده و خدمت دانش‌بنیانی برای مملکت خود بیافرینید، شیرینی آن ماندگار خواهد بود و کشورتان را سربلند خواهید کرد.

انتهای پیام /

کد خبر: 966492

وب گردی

وب گردی