عدم  پیشرفت در گفت وگو‌های تجاری چین و آمریکا

به نوشته رویترز، در مذاکرات آمریکا و چین برای حل اختلافات تجاری دو کشور، به‌ رغم بررسی مسائل و جزئیات بسیار، پیشرفت‌ چندانی حاصل نشده است.

به گزارش ایسکانیوز، منابع آگاه از پرونده مذاکرات تجاری آمریکا و چین روز شنبه اعلام کردند در آخرین مذاکرات دو طرف که روز‌های چهارشنبه و پنجشنبه در واشنگتن صورت گرفت و بدون انتشار بیانیه مشترک پایان یافت، مسایل متعددی مورد بررسی قرار گرفت، اما در این گفتگو‌ها نتایج مورد نظر حاصل نشد.

دولت آمریکا که در نظر دارد حقوق گمرکی جدیدی بر دویست میلیارد دلار واردات چین اعمال کند، رایزنی‌هایی را به منظور اجرایی کردن این تدبیر در اواخر سپتامبر یا اوایل اکتبر انجام داده است.

در طرف آمریکایی، مذاکره کنندگان که در سطح متوسط بودند گزارش‌هایی ضدونقیض در رابطه با کارآیی فشار‌های آمریکا بر پکن منتشر کردند، اما تیم وزارت خزانه داری آمریکا که هدایت کننده مذاکرات بود و همچنین تیم تحت هدایت نماینده تجاری آمریکا پیام مشترکی را از این مذاکرات صادر کردند.

مذاکرات اخیر آمریکا و چین درباره اختلافات تجاری دو کشور با اجرای حقوق گمرکی متقابل بیست و پنج درصدی بر شانزده میلیارد دلار (سیزده میلیارد و هشتصد میلیون یورو) کالا از دو کشور همراه شد.

دولت چین در اعتراض به مالیات‌های جدیدی که آمریکا بر کالا‌های وارداتی از چین وضع کرده، بر ضد واشنگتن به سازمان تجارت جهانی شکایت کرده است.

در جریان مذاکرات تجاری، اعضای هیئت مذاکره کننده چینی بار‌ها ابراز اطمینان کرد که پکن قوانین و مقررات سازمان تجارت جهانی را رعایت می‌کند، اما مخاطبان آمریکایی آن‌ها واکنش سردی به این اظهارنظر نشان دادند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا پیش از آغاز تازه‌ترین دور مذاکرات تجاری کشورش با چین در واشنگتن، ضمن انتقاد شدید از اقدام پکن در دستکاری ارزش واحد پول خود (یوان) تاکید کرد از مذاکرات تجاری قریب الوقوع با چین انتظار چندانی ندارد. رئیس جمهور آمریکا خاطرنشان کرد برای حل و فصل مناقشه تجاری فعلی میان واشنگتن و پکن، هیچ مهلت و جدول زمانی مشخصی را تعیین نمی‌کند چرا که او نیز همانند مقامات پکن، یک راهبرد درازمدت را در این زمینه دنبال می‌کند.

اما چین در موضعی کاملا متفاوت روز سه شنبه تاکید کرد همچنان امیدوار است در این گفتگو‌ها که با هدف پایان دادن به جنگ تجاری چین و آمریکا برگزار خواهد شد، نتایج مطلوب حاصل گردد.

پس از مالیات‌های گمرکی سنگینی که ابتدا آمریکا و پس از آن چین بر ضد کالا‌های صادراتی طرف مقابل وضع کردند، خصومت تجاری میان چین و آمریکا همچنان به طور جدی ادامه دارد و چشم انداز روشنی در مناسبات تجاری دو کشور دیده نمی‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 966517

وب گردی

وب گردی