تک نرخى کردن ارز در وضعیت کنونی اشتباه بود/ مجلس در حوزه نظارت کم کارى کرد

عضو کمیسیون اقتصادى مجلس گفت: تغییر در مجموعه کابینه جزو الزاماتى است که در گذشته آن را به دولت پیشنهاد دادیم تا این اقدام را در دستور کار قرار دهد اما به نظر مى رسد مهمتر از تغییر مهره ها تغییر در سیاست ها، رویکردها، توانمندى ها، جدیت و عمل گرا بودن در حوزه مسایل اقتصادى است که باید در اولویت باشد.

سید تقى کبیرى، عضو کمیسیون اقتصادى مجلس در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اقتصادى ایسکانیوز با اشاره به استیضاح کرباسیان وزیر اقتصاد و دارایى، گفت: بنده جزو امضاکنندگان استیضاح وزیر اقتصاد نیستم بلکه معتقدم مشکل دولت در اقتصاد، تیم اقتصادى موجود در کشور است.

او با بیان اینکه تغییر و جابجایى مهره‌ها شرط لازم براى بهبود وضعیت موجود در کشور است اما به عنوان شرط اصلى تلقى نمى شود، افزود: اگر قرار باشد تغییر و جابجایى در تیم اقتصادى کابینه رخ دهد، بهتر است تا به همراه آن رویکردها هم مورد تغییر قرار گیرد و تا زمانى که جدیت و توانمندى در سیاست ها اعمال نشود این تغییرات نتیجه بخش نخواهد بود.

کبیرى خاطرنشان کرد: تغییر در مجموعه کابینه جزو الزاماتى است که در گذشته آن را به دولت پیشنهاد دادیم تا این اقدام را در دستور کار قرار دهد اما به نظر مى رسد مهمتر از تغییر مهره ها تغییر در سیاست ها، رویکردها، توانمندى ها، جدیت و عمل گرا بودن در حوزه مسایل اقتصادى است که باید در اولویت باشد.

عضو کمیسیون اقتصادى مجلس افزود: گاهى چند صدایی در تیم اقتصادى کشور کاملا شنیده مى شود؛ بنابراین ضرورت دارد تا دولت در بحث اجرا در حوزه اقتصادى با جدیت وارد عمل شود و از خرد جمعى و کارشناسان استفاده و آنها را اجرایى کند.

او اظهار داشت: همان طور که از حوزه ارز، سکه، سپرده هاى بانکى و دیگر مسائل مشخص است بحث کنترل نقدینگى مدنظر قرار گرفته که در کنار این اقدامات باید به موضوع تغییر رویکردها هم توجه جدى شود.

کبیرى به وضعیت آشفته اقتصاد کشور اشاره و بیان کرد: دولت باید دو نکته را در مرکز توجه قرار دهد که اگر تاکنون این مسائل را مدنظر قرار مى داد دیگر شاهد چنین وضعیتى در کشور نبودیم. مساله تحریم و جنگ اقتصادى از جمله مواردى است که باید بپذیریم در نابه‌سامانى اقتصاد کشور تاثیر به سزایى داشته اما تنها بخش کوچکى از مشکلات موجود مربوط به مسایل تحریم است بلکه بخش عظیم آن به سومدیریت کشور باز مى گردد.

عضو کمیسیون اقتصادى مجلس اظهار داشت: باید برنامه ریزى مشخص و منسجمى در بحث اقتصادى کشور انجام شود که در کنار آن اجرا و عمل گرا بودن در حوزه اى که تصمیم گیرى مى شود، بسیار مهم است.

او با بیان اینکه در اوایل سال جارى پیشنهاداتى از سوى کمیسیون اقتصادى مجلس به دولت ارائه داده شد اما متاسفانه دولت آن را مورد توجه قرار نداد و کار خود را پیش برد، گفت: علیرغم اینکه کمیسیون اقتصادى دلسوزانه چنین پیشنهاداتى را در حوزه ارز و باقى حوزه ها داد اما دولت هیچ توجهى به آنها نکرد و کار خود را آنطور که خواست به اجرا در آورد.

کبیرى به تک نرخى شدن ارز اشاره و بیان کرد: پیشنهاد تک نرخى شدن ارز طى دو سال گذشته بارها و بارها به بانک مرکزى داده شد، اگر قرار بود که ارز تک نرخى شود، پس چه بهتر که این اقدام سال هاى قبل انجام مى شد و در چنین وضعیت بحرانى تصمیم به اجراى آن گرفته نمى شد.

عضو کمیسیون اقتصادى مجلس با تاکید بر اینکه امروز مردم باید بدانند که مجموع سیاست دولت در مسائل متعدد اقتصادى چیست؟ گفت: تا یک زمانى ارز با نرخ ٤٢٠٠ تومان اعلام شد و مابقى آن را قاچاق تلقى کردند، خود همین اقدام یکى از اشتباهات بزرگ ارزى بود مگر مى شود در کشورى نرخ ارز دستورى اعلام شود و بعد مابقى آن قاچاق باشد؟ همین موضوع باعث شد تا نرخ ارز بى حساب و کتاب شود.

به گفته او، در همان زمان هم کمیسیون اقتصادى مجلس به دولت پیشنهاد بازار متشکله ارزى را مطرح کرد که اکنون به نظر مى رسد دولت سیاست خود را در مسایل اقتصادى کشور در مسیر تغییر قرار دهد.

کبیرى خاطرنشان کرد: مساله اى که در حال حاضر کمک مجموع قوا را مى طلبد، تدبیر درباره آشفتگى است که در حوزه سواستفاده کنندگان از مسایل موجود در اقتصاد کشور به وجود آمده است.

عضو کمیسیون اقتصادى مجلس با اشاره به اینکه مردم توقع دارند تا قوه قضائیه به صورت قاطع به مشکلات بازار ورود کند، گفت: براساس خبرهاى اعلام شده قوه قضاییه در هفته جارى به مشکلات موجود در بازار ورود مى کند، دولت باید در برخورد با مسایل درون سیستم خود قاطع باشد زمانى که دولت نسبت به وجود مشکل در حوزه خودرو یا حضور سواستفاده گران در بازار ارز مطلع است و همچنین از خرید بخشى از سکه ها توسط شرکت هاى بانکى آگاه است باید خود ضمن ورود به چنین مشکلى با آنها برخورد جدى انجام دهد تا در دوران تحریم و فشارهاى روانى که کشورهاى دیگر به ایران وارد مى کنند یک آرامش روانى در حوزه اقتصاد حاکم باشد.

او با اشاره به اینکه در کنار اقدامات دولت کم کارى هایى در حوزه نظارت از سوى مجلس صورت گرفته است، افزود: نظارت مجلس باید در این بخش ها افزایش یابد اکنون در حوزه قانون گذارى اقدامات بسیارى در حال انجام است اما مجلس در حوزه نظارت باید بیشتر ورود کند.

کبیرى به برخى از خبرهاى منتشر شده مبنى بر احتمال استیضاح روحانى، رئیس جمهور کشور اشاره کرد و افزود: بعید به نظر مى رسد که روحانى استیضاح شود اما باید نقدهایى که نسبت به او وجود دارد مطرح شود، اى کاش روحانى در همان مرحله اول که نمایندگان سوال داشتند ورود مى کرد و زمانى را براى صحبت با نمایندگان در نظر مى گرفت تا از این طریق برخى مسایل را شفاف سازى مى کرد.

او در پایان اظهار داشت: بهترین مکان براى حل مشکلات مجلس است، متاسفانه حضور رییس جمهور در مجلس تا حدودى دیر شده اما به هر حال قرار شد تا روحانى در هفته جارى در مجلس حضور پیدا کند و به سوالات مبهم نمایندگان پاسخ دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 966531

وب گردی

وب گردی