تا 7 سال دیگرمصرف‌کنندگان موادمخدر به ۳میلیون و ۳۱۶ هزارنفرمی رسند

مدیرکل تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه اخیرا مشاهده کردم چند فروشگاه اینترنتی، عود شاهدانه می فروختند که نوشته بود بوییدن آن شاد کننده و برطرف کننده استرس است گفت: امروز با فناوریهای نوین بچه‌ها را به سمت و سوی مصرف مواد می‌کشانند.

به گزارش ایسکانیوز حمید صرامی در همایش آسیب‌های نوپدید در فضای مجازی؛ تهدیدها و فرصت‌ها که در پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان برگزار شد با بیان اینکه بی‌ثباتی، غیرقطعی بودن، پیچیدگی و مبهم بودن از ویژگی‌های زندگی در دنیای آشوبناک قرن ۲۱ است گفت: در آستانه هزاره سوم و در قرن بیست و یکم بشریت با سه مولفه به سوی آینده پرتاب می‌شود، گفت: این سه مولفه عبارتند از اینکه بشر شناخت درستی از آینده ندارد، آماده رویارویی با آن نیست و خط مشی مواجهه با آن را ندارد.

وی افزود: سیاست گذاران در این زمان کمی عقب هستند و استراتژی مواجهه با مسائل را نمی دانند زیرا تا سالهای پی در پی مسائل اجتماعی و فرهنگی در حاشیه بوده است.


مدیرکل تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه اگر متولیان امر در آموزش و پرورش نورافکن‌ها و ریلها را خوب طراحی نکنند ممکن است دانش آموزان از آسیبهای اجتماعی چون اعتیاد سر در بیاورند گفت: در عصر پیش رو با رفتارهای واکنشی و اینکه نمی‌توانیم به موقع تصمیم گیری کنیم روبرو هستیم.

صرامی با اشاره به اعتیاد، بزرگترین آسیب اجتماعی قرن ۲۱ که در کنار فقر و مسائل محیط زیستی قد علم کرده است گفت: این آسیب یک تهدید استراتژیک، چند وجهی، چند سببی و سیستماتیک است.

وی به هفت مولفه اثرگذار در حوزه آینده شناسی اعتیاد اشاره کرد و گفت: مطالعات جامعه جهانی از سال ۱۹۶۱ به این سو به ما نشان می‌دهد با رشد سرسام آور مصرف مواد مخدر روبروییم. همچنین با افزایش نرخ جمعیت مواجهیم که در این پروسه اثرگذار است. علاوه بر این با افزایش جذابیت مواد مخدر تولیدی روبرو هستیم.


مدیرکل تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: در جهان با دو موضوع جدی روند فزاینده عرضه مواد و روند فزاینده تقاضای مواد مواجهیم. جامعه جهانی از ۲۰۸ میلیون مصرف کننده در سال ۲۰۰۸ به ۲۷۵ میلیون نفر رسیده است. گویا در جامعه جهانی این آسیب ۱۹۹ کشور جهان را تهدید می‌کند. تهدید جدی برای ما در مدارس و دانشگاه ها و کف خیابان روان گردان‌های جدید و ان پی اس ها هستند که در سال ۲۰۰۹، ۱۶۶ نوع بود و اکنون به بیش از ۸۰۰ نوع رسیده است.

صرامی با اشاره به اینکه نوجوانان در اینترنت درباره مواد مخدر با منشاء گیاهی تحقیق می‌کنند و این تبلیغات دانش آموزان را کاملا به سوی مصرف علاقه‌مند کرده و همین می‌شود که یکهو ماری جوانا و مجموعه کانابیس‌ها به الگوی دوم مصرف مواد تبدیل می‌شوند.

وی با بیان اینکه در سازمان ملل در نشست مشترک کشورها دو سال پیش به این نتیجه رسیدیم که در جامعه جهانی در شبکه های پنهان وب از طریق اینترنت دائم برای فروش و مصرف مواد تبلیغ می‌کنند گفت: کسب درآمد از این محل ۱۷۰ تا ۳۰۰ میلیارد دلار و حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان در سال است. به عنوان نمونه وبسایت آلفایی بیش از صدها نوع مواد غیرمجاز را تبلیغ کرده بود.

مدیرکل تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: امروز یک نوجوان در اتاق خوابش راحت به این سایت ها دسترسی دارد. باورهای غلط که مصرف مواد برای زیبایی و لاغری و شب بیداری و بدون عارضه بودن آنها بسیار زیاد شده است.

صرامی در بخش دوم سخنانش به پیامدهای ناشی از اعتیاد در سطح جوامع تا سال ۲۰۲۵ اشاره کرد و گفت: در آن زمان سن مصرف در حال کاهش است و ورود جنسیت زنان به مواد در حال افزایش است. افزایش مصرف مواد در شاغلین و افراد تحصیلکرده، ضربه پذیری نهاد خانواده و آموزشی را رخ می‌دهد و تمایل به مصرف همزمان مواد وجود دارد و با افزایش مرگ و میر و تلفات انسانی ناشی از مصرف مواد روبرو می‌شویم.

وی با اشاره به اینکه تا سال ۲۰۲۵ مصرف مواد و داروهای تجویزی چون متادون به صورت غیرتجویزی بیشتر می‌شود گفت: این از مشکلات فراروی ماست. دسترسی به مواد افزایش می یابد زیرا رشد خشخاش و کوکایین در جامعه جهانی در حال افزایش است و ممکن است روزی در خیابان های ما هم پیدا شود. در سطح منطقه در سال ۲۰۰۱ کل زمین های زیر کشت مواد در افغانستان ۷۷۰۶ هکتار بود که به ۲۸ هزار هکتار رسیده است. در سال ۲۰۰۱ تولید مواد ۱۸۵تن بود که یکمرتبه به ۹۰۰۰ تن رسید.


مدیرکل تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در ایران در شرایط موجود دو میلیون و ۸۰۲ هزار مصرف کننده مختلف در لایه های مختلف از سنین ۱۵ تا ۶۴ سال داریم اظهار کرد: گرایش جنس مونث نسبت به سنوات گذشته بیشتر شده است و تهدیدی است که مدارس دخترانه باید بیشتر روی آن کار کنند.

صرامی افزود: الگوی مصرف از تریاک به خانواده کانابیس ها رفته و باید درباره علف، گل و ماری جوانا به شدت نگرش‌ها را اصلاح کنیم. در محیط کاری ۲۲.۳ درصد گرفتار اعتیاد هستند.

وی با بیان اینکه اگر مداخلات جدی نداشته باشیم و پیشگیری نکنیم میزان مصرف از دو میلیون و ۸۰۲ هزار نفر در سال ۹۴ به سه میلیون و ۳۱۶ هزار نفر در سال ۱۴۰۴ می‌رسد عنوان کرد: الگوی مصرف به ترتیب مخدرها و مشتقات، شیشه و محرک ها و حشیش و مشتقات آن است که در سال ۱۴۰۴ حشیش و مشتقات آن رشد پیدا می‌کند. باید توجه کنیم در آینده افزایش بیکاری ها ممکن است گرایش به فروش مواد را زیاد کند و استرس ها تمایل به مصرف مواد را بالا ببرد.

مدیرکل تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر اینکه کاهش تعاملات اجتماعی زمینه را برای فرد گرایی، افزایش استرس درونی و گرایش به مصرف مواد افزایش می دهد به افزایش نابرابری ها و بی ثبات کننده های اقتصادی اشاره کرد و گفت: وقتی ۸۵ درصد افراد در سطح متوسط به پایین و ۱۵ درصد اغنیا هستند فرد ممکن است به سمت فروش مواد برای درآمد بالا برود و وقتی زمینه اشتغال مولد فراهم نیست فرد به سمت اشتغال غیرقانونی مواد اعتیاد آور و پولشویی برود.

وی با اشاره به تغییر سبک‌های زندگی و ارزش های اجتماعی در آینده گفت: شکافت و گسست نسلی یکی از مشکلات ماست و والدین نمی توانند با زبان فرزندشان سخن بگویند. درصد قابل توجهی از نوجوانان ما با معضلات هویتی روبرو هستند و گرفتار هویت‌های سردرگم هستند. در عصر حاضر لذت جویی و هیجان خواهی در نسل امروز وجود دارد و تضعیف ارزشهای سنتی از مشکلاتی است که با آن مواجه هستیم. شیوه نگه داری از ارزشهای سنتی را بلد نبودیم.

صرامی ادامه داد: یک خطر دیگر که ما را تهدید می کند افزایش بهره‌وری در کشت و دستکاری ژنتیکی است. قاچاقچیان با فناوری جدید به راحتی در شبکه‌های پنهان وب پولشویی می‌کنند. در آینده شناسی مواد مخدر باید به همه قطعات پازل تجارت مواد مخدر توجه کرد. همچنین افزایش جابجایی مواد از طریق مرزهای آبی می‌تواند یک تهدید جدی باشد. روندهای مصرف برای ما نگران کننده است.

وی با اشاره به اینکه اخیرا مشاهده کردم چند فروشگاه اینترنتی، عود شاهدانه می‌فروختد که نوشته بود بوییدن آن شاد کننده و برطرف کننده استرس است گفت: امروز با فناوری‌های نوین بچه ها را به سمت و سوی مصرف مواد می کشانند.


وی راهکارهایی ارائه و اظهار کرد: ایجاد حساسیت و تقویت دغدغه، تقویت دانش برنامه‌ریزی دقیق و منسجم، اصلاح جهت گیری منفی صورت پذیرفته در افکار عمومی نسبت به حاکمیت، اعمال مدیریت سیستمی و هدفمند، علمی کردن امر مبارزه و پرهیز از نگاه‌های سیاسی و امنیتی، خلاقیت، روزآمدی و هوشمندی و تلقی مبارزه به ارزش اجتماعی از جمله راهکارهایی هستند که باید برای پیشگیری از اعتیاد به کار بست.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

مدیرکل تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر:

امروزه نوجوانان را با فناوری‌های نوین به سمت مصرف مواد مخدر می‌کشانند

مدیرکل تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در یک فروشگاه اینترنتی عنوان شده بود که بوییدن عود شاهدانه شاد کننده و برطرف کننده استرس است یعنی امروز با فناوری‌های نوین، نوجوانان و جوانان را به سمت و سوی مصرف مواد مخدر می‌کشانند.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، همایش «آسیب‌های نوپدید در فضای مجازی؛ تهدیدها و فرصت‌ها» امروز در پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.

حمید صرامی مدیرکل تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر در این مراسم اظهار کرد: بی‌ثباتی، غیرقطعی بودن، پیچیدگی و مبهم بودن از ویژگی‌های زندگی در دنیای آشوبناک قرن ۲۱ است و در آستانه هزاره سوم و در قرن بیست و یکم، بشریت با ۳ مؤلفه شامل «بشر شناخت درستی از آینده ندارد»، «آماده رویارویی با آن نیست» و «خط مشی مواجهه با آن را ندارد» به سوی آینده حرکت می‌کند.

وی با اشاره به اهمیت توجه آموزش و پرورش به مسیر مناسب حرکت دانش‌آموران، افزود: اگر متولیان امر در آموزش و پرورش نورافکن‌ها و ریل‌ها را خوب طراحی نکنند ممکن است دانش آموزان از آسیب‌های اجتماعی چون اعتیاد سر در بیاورند.

صرامی از اعتیاد به عنوان بزرگترین آسیب اجتماعی قرن ۲۱ که در کنار فقر و مسائل محیط زیستی قد علم کرده است، یاد کرد و گفت: این آسیب یک تهدید استراتژیک، چند وجهی، چند سببی و سیستماتیک است.

وی با اشاره به ۷ مؤلفه اثرگذار در حوزه آینده‌شناسی اعتیاد، اظهار کرد: مطالعات جامعه جهانی از سال ۱۹۶۱ به این سو نشان می‌دهد که با رشد سرسام آور مصرف مواد مخدر و افزایش جذابیت مواد مخدر تولیدی مواجهیم.

مدیرکل تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در جهان با ۲ موضوع جدی روند فزاینده عرضه و تقاضای مواد مواجهیم، گفت: جامعه جهانی از ۲۰۸ میلیون مصرف کننده در سال ۲۰۰۸ به ۲۷۵ میلیون نفر رسیده است و این آسیب ۱۹۹ کشور جهان را تهدید می‌کند.

وی با بیان اینکه روان‌گردان‌های جدید در سال ۲۰۰۹، ۱۶۶ نوع بودند که اکنون به بیش از ۸۰۰ نوع رسیده‌اند، افزود: نوجوانان در اینترنت درباره مواد مخدر با منشاء گیاهی تحقیق می‌کنند و این تبلیغات دانش‌آموزان را کاملا به سوی مصرف علاقه‌مند کرده و همین می‌شود که ماری جوانا و مجموعه کانابیس‌ها به الگوی دوم مصرف مواد تبدیل می‌شوند.

صرامی تصریح کرد: در سازمان ملل در نشست مشترک کشورها در دو سال پیش به این نتیجه رسیدیم که در جامعه جهانی در شبکه‌های پنهان وب از طریق اینترنت دائم برای فروش و مصرف مواد تبلیغ می‌کنند ودرآمد از این محل ۱۷۰ تا ۳۰۰ میلیارد دلار در سال است و دیده می‌شود باورهای غلط مصرف مواد برای زیبایی و لاغری و شب بیداری و بدون عارضه بودن آنها بسیار زیاد شده است.

صرامی با اشاره به پیامدهای ناشی از اعتیاد در سطح جوامع تا سال ۲۰۲۵، اظهار کرد: در آن زمان سن مصرف در حال کاهش است و ورود جنسیت زنان به مواد در حال افزایش خواهد بود همچنین افزایش مصرف مواد در بین شاغلین و افراد تحصیلکرده، ضربه پذیری نهاد خانواده و آموزشی را موجب می‌شود ضمن اینکه با افزایش مرگ و میر و تلفات انسانی ناشی از مصرف مواد روبه‌رو می‌شویم.

وی با بیان اینکه تا سال ۲۰۲۵ مصرف مواد و داروهای تجویزی چون متادون به صورت غیرتجویزی بیشتر می‌شود، افزود: در آن زمان دسترسی به مواد افزایش می یابد زیرا رشد خشخاش و کوکایین در جامعه جهانی در حال افزایش است.

مدیرکل تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: کاهش تعاملات اجتماعی زمینه را برای فرد گرایی، افزایش استرس درونی و گرایش به مصرف مواد افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به تغییر سبک‌های زندگی و ارزش های اجتماعی در آینده، اظهار کرد: شکافت و گسست نسلی یکی از مشکلات ما محسوب و والدین نمی توانند با زبان فرزندشان سخن بگویند؛ ضمن اینکه درصد قابل توجهی از نوجوانان با معضلات هویتی مواجه هستند.

صرامی، با بیان اینکه قاچاقچیان با فناوری جدید به راحتی در شبکه‌های پنهان وب پولشویی می‌کنند، افزود: در آینده شناسی مواد مخدر باید به همه قطعات پازل تجارت مواد مخدر توجه کرد.

وی گفت: اخیرا مشاهده کردم فروشگاهی اینترنتی، عود شاهدانه می‌فروخت و نوشته بود بوییدن آن شاد کننده و برطرف کننده استرس است یعنی امروز با فناوری‌های نوین، نوجوانان و جوانان را به سمت و سوی مصرف مواد می‌کشانند.

مدیرکل تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: ایجاد حساسیت و تقویت دغدغه، تقویت دانش برنامه‌ریزی دقیق و منسجم، اصلاح جهت‌گیری منفی صورت پذیرفته در افکار عمومی نسبت به حاکمیت، اعمال مدیریت سیستمی و هدفمند، علمی کردن امر مبارزه و پرهیز از نگاه‌های سیاسی و امنیتی، خلاقیت، روزآمدی و هوشمندی از جمله راهکارهایی هستند که باید برای پیشگیری از اعتیادبه آن توجه کرد.

کد خبر: 966543

وب گردی

وب گردی