فلاحتی: عدالت آموزشی در برخورداری از امکانات وجود ندارد

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: وقتی در یک منطقه دور افتاده کشور فردی که رشته کامپیوتر را انتخاب کرده، به جهت دسترسی به امکانات سخت افزاری با مشکل مواجه است، در واقع هنوز نتوانستیم عدالت آموزشی را در تمام کشور برقرار کنیم.

دکتر فرهاد فلاحتی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره برقراری عدالت آموزشی در کشور گفت: عدالت آموزشی مولفه‌ای است که همه بخش‌ها باید در آن اعمال شود و آموزش‌و پرورش نقش تعیین کننده‌ای در این زمینه دارد، اگر منطقی نگاه کنیم بخشی از عدالت آموزشی در استفاده از کتب و شیوه برگزاری یکسان آزمون‌هاست که در حال حاضر در تمام نقاط کشور اجرا می‌شود.

نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی افزود: آنچه مسلم است، کتب مشترک و شیوه برگزاری امتحانات نهایی به صورت سراسری و یکسان که برای دانش آموزان ضعیف و قوی مشترک است، با توجه به اعمال معدل و تاثیر سوابق تحصیلی در نتیجه کنکور مصداق عینی عدالت آموزشی است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر آموزش معلمان عادلانه است و تمامی معلمان از فیلترهای یکسانی عبور می‌کنند که در دانشگاه فرهنگیان با آموزش‌های ضمن خدمت مشخص و یکسان شیوه عدالت آموزشی مشهود است که در این موارد آموزش‌و‌پرورش موفق بوده است.

فلاحتی یاد آور شد: با توجه به شرایط موجود، در برقراری عدالت آموزشی دربعضی از امور ضعف‌های جدی داریم، از جمله نحوه متفاوت تدریس در بسیاری از نقاط محروم کشور، به عنوان مثال یک معلم امریه که بدون تجربه برای گذراندن طرح در یک نقطه‌ دورافتاده مشغول به تدریس می‌شود، قطعا نحوه تدریس‌اش با یک معلم باتجربه در شمال شهر تهران متفاوت است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد: در حال حاضر، به جهت برخورداری از امکانات هم با عدالت آموزشی فاصله بسیار داریم، به عنوان مثال، در یک منطقه دور افتاده کشور فردی که رشته کامپیوتر را انتخاب کرده، کتاب و منابع آموزشی‌اش با همه نقاط کشور یکسان است اما به جهت دسترسی به امکانات و وسایل سخت افزاری با مشکل مواجه است و امکانات لازم را در اختیار ندارد یا وسایل و تجهیزات موجود آنقدر قدیمی است که به دردش نمی خورد، در واقع هنوز نتوانستیم در تمام کشور عدالت آموزشی را به معنای واقعی تعریف کنیم.

نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی در پایان متذکر شد: برخی از دانش آموزان مناطق محروم در مقایسه با دیگر دانش آموزان مناطق برخوردار تلاش‌های بسیاری دارند تا بتوانند به موفقیت برسند، با توجه به تفاوت‌ها و تبعیض‌های موجود قطعا باید به سمت یکسان سازی شرایط و بهرمندی از امکانات برابر رفته تا قدم در راه عدالت آموزشی بگذاریم، آنچه مسلم است، باید تلاش کرد تا در تمام نقاط کشور مدارس توانمند و برخوردار داشته باشیم.

گفتنی است، یک نگاه اجمالی به نفرات برتر کنکور 97 بیانگر یک شکاف فاحش میان آنها و دیگر رتبه‌‌ها بود. بسیاری از رتبه های تک رقمی دانش آموزان مدارس برتر تهران و شهرستان‌ها بودند، اتفاقی تلخ که شاید روزگار سختی و سخت‌کوشی طبقه محروم و کم برخوردار را با بی ثمری مواجه کرده است.

البته ناگفته نماند، بسیاری از افراد نقاط محروم و کم برخوردار هم با تلاش مضاعف موفقیت‌های چشمگیری را در عرصه های علمی کسب کردند اما نیاز به عدالت آموزشی امری است غیر قابل انکار که توجه ویژه مسئولان امر را می‌طلبد.

انتهای پیام/

کد خبر: 966547

وب گردی

وب گردی