موسی خانی : ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی برای کمک به دولت مغفول مانده است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین گفت: استفاده از ظرفیت کلی دانشگاه آزاد اسلامی با وجود دستاوردهای علمی فراوان و بیش از هزار عضو هیات علمی برای کمک به دولت مغفول مانده که نیازمند توجه ویژه مسئولان امر است.

دکتر مرتضی موسی‌خانی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره نقش دانشگاهیان در کمک به دولت در ایجاد اشتغال و اقتصاد کشور گفت: آنچه در فضای دانشگاه‌ها اهمیت دارد مراکز علمی و تحقیقاتی، اساتید زبده و کار کشته هستند که تمامی این امور در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد و توانمندی های علمی خوبی در این دانشگاه به چشم می خورد که استفاده از این ظرفیت‌ها کمک شایانی به دولت در عرصه های مختلف می‌تواند ارائه دهد.

وی افزود: مهم ترین تقاضای دانشگاه‌های کشور از دولت واگذاری پروژه‌های صنعتی به دانشگاه‌ها در تمام نقاط کشور است و این انتظار وجود دارد که از ظرفیت‌های علمی و پژوهشی دانشگاه‌ها حمایت شود. مجموعه دانشگاه آزاد با وجود بیش از 30 هزار عضو هیات علمی و چندین هزار دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی قطعا کمک شایانی می تواند به دولت ارائه دهد.

موسی‌خانی در ادامه خاطر نشان کرد: امروز تمام کارها در دنیا علمی اداره می شود و دلیل موفقیت کشورهای پیشرفته حضور پررنگ دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در این جوامع است که از این طریق دستاوردهای خوبی کسب کردند، موفقیت در امور ورزش، صنعت، اقتصاد و توریسم در جوامع توسعه یافته حول محور تکنولوژی حرکت می کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین یاد آورشد: نسل چهار صنعت را دانش رباتیک و هوش مصنوعی می نامند که انقلاب صنعتی را به وجود می آورند، این علوم در کشور ما وجود دارد و ظرفیت‌های بالقوهای در زمینه تحقیق و پژوهش در کشور حاکم است که اگر مسئولان توجه خود را متمرکز بر عرصه پژوهش و تحقیق کنند، قطعا ایران هم به پیشرفتهای بیشتری در همه علوم دست می‌یابد.

موسی‌خانی تاکید کرد: متاسفانه، آنچه که در حال حاضر وجود ندارد عدم استفاده از ظرفیت کلی دانشگاه آزاد اسلامی برای کمک به دولت است که مغفول مانده و از این ظرفیت علمی بزرگ به خوبی استفاده نشده است، اگر از قابلیت‌های بالای دانشگاه آزاد به خوبی استفاده شود، بیش از هزار دانشجو دکتری داریم که میتوانند در حوزه های مختلف صنعت و دستگاه‌‌های اجرایی و درمانی به کار گرفته شوند و نقشی تعیین کننده در آبادانی ایران داشته باشند.

وی درباره دیپلماسی علمی متذکر شد: در حال حاضر تقریبا تعاملات در حوزه علمی با تمام دنیا برقرار است و مسائل سیاسی تاثیر چندانی بر تبادلات علمی بین المللی نخواهد داشت. نمایشگاه پارک علم وفناوری در اصفهان با حضور پنجاه کشور بیانگر ارتباطات علمی خوب ایران با دیگر کشورها است که این تعاملات می تواند با تمام دنیا برقرار شود.

موسی‌خانی در پایان خاطر نشان کرد: در شرایط تحریم دانشگاه‌ها‌ی ما و مسئولان کشور در سفارتخانه کشورهای مختلف به عنوان نمایندگان ایران باید تمام تلاش خود را برای گسترش روابط بین المللی داشته باشند تا بتوانند توانمندی‌های علمی خود را به دنیا نشان دهند و یک تعامل دوطرفه مناسب بین دانشگاه‌های ایران و دنیا ایجاد شود، در حال حاضر رفت و آمدهای علمی با توجه به تحریم ها آنطور که باید انجام نمی شود که نیازمند توجه ویژه مسئولان امر است.

انتهای پیام/

کد خبر: 966770

وب گردی

وب گردی