دکتر طهرانچی: واحدهای استانی دانشگاه آزاد اسلامی به قطب تخصصی علمی تبدیل می شوند

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه هر یک از استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی تبدیل به یک قطب تخصصی خواهند شد، تأکید کرد: ما در دانشگاه آزاد اسلامی ستادسالاری نداریم، بلکه به روسای استان‌ها و واحدها اختیار می‌دهیم و بر اجرای وظایف آنها نظارت می‌کنیم و مسئولان هم باید نسبت به عملکرد خود پاسخگو باشند.

به گزارش ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمدمهدی طهرانچی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی در چهاردهمین همایش سراسری معاونان آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی، از راه‌اندازی دبیرخانه برنامه علمی در دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و گفت: دبیرخانه برنامه علمی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به منظور هم‌افزایی برای حل مسائل از سوی دانشجویان تحصیلات تکمیلی با نظام‌بندی موضوعات از مهرماه امسال آغاز به کار می‌کند.

وی با بیان اینکه کشور ما با مسائل مختلفی مواجه است، تصریح کرد: حل یک مسأله، نیاز به بررسی ابعاد گوناگون آن دارد. به عنوان مثال در مسأله آب نیاز به علوم مهندسی، تاریخ، علوم انسانی، علوم اجتماعی و... داریم که برای حل این مسأله هر یک از واحدها می‌توانند تشکیل زیرگروه‌های مختلفی را برای بررسی و ارائه راهکار در دستور کار قرار دهند.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه براساس طرح تحول دانشگاه آزاد اسلامی، نظام پایان‌نامه در این دانشگاه بی‌برنامه نخواهد بود، گفت: اگر به دنبال تحول هستیم، تحول سازمانی باید با خواست و اراده جمعی همراه باشد.

راه‌اندازی صندوق حمایت از فناوری

دکتر طهرانچی با تأکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی می‌خواهد با اشتغال دانش‌بنیان، امید را به سطح جامعه بیاورد، از راه‌اندازی صندوق حمایت از فناوری در این دانشگاه خبر داد و افزود: این صندوق با در نظر گرفتن زیست‌ بوم فناوری تشکیل خواهد شد و سازوکار آن به گونه‌ای است که باعث روان شدن فعالیت‌های دانش‌بنیان شود.

وی با بیان اینکه هر یک از استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی تبدیل به یک قطب تخصصی خواهد شد، تأکید کرد: ما در دانشگاه آزاد اسلامی ستادسالاری نداریم، بلکه به روسای استان‌ها و واحدها اختیار می‌دهیم و بر اجرای وظایف آنها نظارت می‌کنیم و مسئولان هم باید نسبت به عملکرد خود پاسخگو باشند.

استاد تمام دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به طرح آمایش دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار داشت: ما در اجرای این طرح تلاش داریم استان‌ها متناسب با موضوعاتی که درگیر آن هستند، فعالیت‌های علمی و پژوهشی داشته باشند. به عنوان مثال قرار نیست علوم دریایی را به تبریز بیاوریم یا موضوعات مربوط به کویر را در واحد بوشهر بررسی کنیم.

هویت امروز دانشگاه آزاد اسلامی به آسانی به دست نیامده است

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه این دانشگاه تا سال 1404 باید انتخاب اول دانشجویان و پژوهشگران باشد، بر حفظ هویت دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد و افزود: اگر کسی با تقلب علمی هویت دانشگاه آزاد اسلامی را خدشه‌دار کند، هم با شخص متخلف و هم با معاون آموزشی آن واحد باید برخورد جدی شود، چرا که هویت دانشگاه آزاد اسلامی به آسانی به دست نیامده و این دانشگاه از افتخارات جامعه اسلامی محسوب می‌شود.

دکتر طهرانچی ادامه داد: همه برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی در راستای ایجاد تمدن نوین اسلامی است که به عقیده ما ایجاد این تمدن تنها نسخه مقابله با تمدن شبکه‌ای غرب است و این موضوع به طور جدی در دستورکار دانشگاه آزاد اسلامی قرار دارد.

وی با بیان اینکه تمامی واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی را در یک سطح می‌بینیم، گفت: ما فقط یک مدرک دانشگاه آزاد اسلامی داریم و تفاوتی ندارد که دانش‌آموخته در مرکز آموزشی تحصیل کرده باشد یا در واحد جامع. آنچه برای ما مهم است، دانشی است که دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی آموخته است و سطح این دانش نباید در واحدها و مراکز متفاوت باشد و همه دانشجویان ما باید از سطح علمی بالایی برخوردار باشند.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی به رابطه آموزش و اشتغال در دانشگاه اشاره و تصریح کرد: همانطور که دانشگاه آزاد اسلامی 100هزار دانشجو در یک رشته تحصیلی دارد، این قابلیت را دارد که 100 هزار متخصص برای حل یک مسئله تربیت کند.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی در دوره‌ای به یک باره از کارشناس محور بودن به حوزه تحصیلات تکمیلی ورود کرد. آیا در آن دوره خودمان را برای گذر آماده کرده بودیم؟ یکی از ضعف‌های آموزش عالی در لایه سیاست‌گذاری است. به عنوان نمونه ما برنامه‌ای برای پایان‌نامه‌ها نداریم، چرا که یک دانشجوی دکتری 20 تا 24 واحد پایان‌نامه دارد، اما ما چه برنامه‌ای برای 3 سال تحصیل این دانشجو داریم؟

دکتر طهرانچی ادامه داد: اکنون به جای برنامه آموزشی، برنامه علمی برای دانشگاه آزاد اسلامی تدوین کرده‌ایم که در این برنامه‌های علمی، هم موضوعات آموزشی و هم پژوهشی لحاظ شده است.

حل مسئله، موضوع اصلی در انجام پژوهش است

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های ما تبدیل دانشگاه آزاد اسلامی به دانشگاه آموزشی تربیتی و در مرحله بعد تبدیل به دانشگاه پژوهشی است، تاکید کرد: پژوهش معلق و منزوی به هیچ وجه در دستور کار قرار ندارد، بلکه حل مسأله موضوع اصلی ما در انجام پژوهش است و زمانی که ما می‌گوییم دانشگاه، منظورمان آموزش، تربیت و پژوهش است.

وی با انتقاد از نبود تربیت هویتی در دانشگاه‌ها گفت: هر دانشگاهی باید جوان خود را با عشق به هویت اسلام و ایران تربیت کند، همانطور که امیرالمومنین(ع) در نامه 31 نهج‌البلاغه می‌فرماید «دل جوان چونان زمین کشت‌ نشده است که هر بذری در آن افکنند، می‌پذیرد. من نیز پیش از آنکه دلت سخت شود و خردت (به امور دنیا) مشغول شود، به ادب‌آموزی‌ات پرداختم...».

موارد آموزشی و اساتید را با معیارهای فرهنگی پیش ببرید

دکتر طهرانچی خطاب به معاونان آموزشی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: همه شما نسبت به مسائل فرهنگی هم مسئول هستید و نباید فکر کنید که فقط معاون فرهنگی مسئول امور فرهنگی است و نیازی نیست شما به این موضوعات ورود کنید، بلکه باید موارد آموزشی و اساتید را با معیارهای فرهنگی پیش ببرید.

استاد تمام دانشگاه شهیدبهشتی با بیان اینکه ما در تربیت و علم‌آموزی صاحب سبک و تمدن هستیم، خاطرنشان کرد: غرب هر چقدر هم شکوه و عظمت ما را نبیند، به این نکته اذعان دارد که اگر ایران نبود، مدرنیته شکل نمی‌گرفت، پس چرا با بی‌برنامگی کاری کنیم که جوانان مان لطمه ببینند.

وی با بیان اینکه دانشگاه در ایران سوغاتی غربی‌هاست و نهاد برآمده از مدرنیته در عین تهدید بودن، می‌تواند فرصت هم باشد، اظهار داشت: کلاس‌محوری رکن دانشگاه آزاد اسلامی بوده و اینگونه تصور می‌شد که اگر کلاس درس ایجاد شود، به وظیفه خود عمل کرده‌ایم، اما سؤال اینجاست که چه برنامه‌ای برای جوانان داشته‌ایم؟ جوانانی که قرار است سه سال از دوره سوم تربیت خود را نزد ما بگذرانند.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه تربیت جوانان در سه دوره هفت‌ ساله شکل می‌گیرد، تصریح کرد: هفت سال اول کودک به تربیت خانواده‌محور بستگی دارد و هفت سال دوم مربوط به تأدیب و آموزش می‌شود، اما هفت سال سوم که دوره تربیت اجتماعی و دوران وزارت نام دارد، مربوط به تربیت و رشد جوان می‌شود و در این دوره است که دختران و پسران وارد دانشگاه می‌شوند، اما ما برای تربیت آنها برنامه‌ای نداشتیم.

دکتر طهرانچی ادامه داد: زمانی می‌گفتند ایران همه‌ چیز دارد، اما دانشگاه ندارد. با تأسیس دانشگاه، کسانی که عالم بودند به دنبال مدرک رفتند و به مرور مدرک‌گرایی شکل گرفت و به همین دلیل است که مقام معظم رهبری می‌فرمایند «مسیر دانشگاه کج نهاده شده است یا دانشگاه با فرهنگ غلط به ایران آمد.»

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با انتقاد از افزایش آمار طلاق در ایران، گفت: ما موضوع حل مسئله محور را مطرح کرده‌ایم و اکنون یکی از مسائل جامعه، طلاق است که دامن گیر جوانان شده و جوان نمی‌تواند در حوزه فردی و خانوادگی حل مسئله کند و این به معنای آن است که ما حل مسأله را به او آموزش نداده‌ایم.

وی با بیان اینکه امروز پرسشی مطرح است که دانشگاه آزاد اسلامی به کجا می‌رود؟ تصریح کرد: این روزها صحبت از رسالت بزرگ و پیچ تاریخی است، چرا که دشمنان می‌خواهند جوانان ما را ناامید کنند و امید را از مردم گرفته و به خیال خودشان با تحریم‌ها ریشه ملت ما را خشک کنند؛ زهی خیال باطل، چرا که ما هستیم، دانشگاه هست و با تمام توان با نگاه تحولی و تلاش کارها را پیش خواهیم برد.

دکتر طهرانچی ادامه داد: امیرالمومنین(ع) در نهج‌البلاغه می‌فرمایند «العلم السلطان...» یعنی علم اقتدار است و این نگرش یک اعتقاد استراتژیک است. اگر همراه علم شویم، می‌توانیم پیروز شویم.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه رسالت ما ایجاد تمدن نوین اسلامی است، گفت: هدف دشمن ناامید کردن جوانان ماست؛ اما زمانی که رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند «تا نفس دارم، اجازه نخواهم داد این اتفاق بیفتد»، پس ما باید همت و تلاش خود را بیشتر کنیم تا مانع ایجاد یأس و ناامیدی در بین جوانان شویم.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی بیش از 5 میلیون فارغ‌التحصیل دارد، تصریح کرد: انتظار این است که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی منشأ اثر باشند. برای این کار دانشگاه باید چهار رکن را رعایت کند که شامل تربیت نیروی انسانی، حل مسئله، افزایش دانش مستند و تعالی فردی و اجتماعی و فضای عمومی است.

وظیفه دانشگاه تربیت قوه عاقله است

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه وظیفه دانشگاه تربیت قوه عاقله است، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری سه رکن اساسی را برای دانشگاه‌ها مشخص کرده‌اند که شامل درگیر شدن دانشگاه‌ها با مسائل کشور، حل‌ مسئله محور بودن و تربیت فرهنگی، اخلاقی و هویت دانشجویان و صیرورت دائمی در محیط دانشگاهی است.

دکتر طهرانچی در پایان با بیان اینکه برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی در راستای خلق و آفرینش آینده است، گفت: نگاه ما در دانشگاه آزاد اسلامی تحولی است و تلاش داریم آینده جدیدی پیش روی کشور خلق کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 966826

وب گردی

وب گردی