تاکید بر تغییر رویکرد دولت در مسائل اقتصادی/  ضعف نمایندگان مجلس در انجام وظایف نظارتی

کانون دانشگاهیان ایران اسلامی در پایان نشست اعضای شورای مرکزی و دبیران استانی کانون بیانیه ای تحلیلی صادر کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، کانون دانشگاهیان ایران اسلامی در پایان نشست اعضای شورای مرکزی و دبیران استانی کانون بیانیه ای تحلیلی صادر کرد.

لازم به ذکر است، نشست فصلی دبیران استانی کانون دانشگاهیان با تبادل نظر اساتید و سخنرانی آقایان رئیسی تولیت آستان قدس رضوی، حاج علی اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه،دکتر پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، مهندس چمران و دکتر حسینی دبیر کل کانون روزیکشنبه (۹۷/۶/۴) درتهران برگزارشد و در پایان برنامه، بیانیه کانون به شرح ذیل قرائت گردید:

بسم الله الحمن الرحیم
خداوند متعال را شاکریم که با عنایت و رحمت لایزال خود بر مردم مسلمان ایران، توفیق برپایی حاکمیت توحید و اعتلای کلمه الله را در این سرزمین به سال چهلم خود رسانید و اعجاز پیروزی و تداوم شکوهمند انقلاب اسلامی را، علیرغم انبوهی از توطئه ها و مشکلات نظیر جنگ تحمیلی، تهدیدها، فشار روانی و تحریم های گسترده اقتصادی، تا اربعین بهار استقرار آن استمرار بخشید.
به فضل الهی نظام اسلامی با هدایت ودرایت ولی فقیه جامع الشرایط در۴ دهه گذشته کارنامه ای درخشان از دستآورد های بزرگ در بخش های مختلف داخلی و بین‌المللی را برای مردم ایران و مسلمانان و آزادگان جهان به ارمغان آورده است و روحیه مقاومت و فرهنگ پایداری را در منطقه وجهان ازجمله لبنان، فلسطین، عراق، سوریه، بحرین ویمن احیاء کرده و نقشه های استکبار جهانی، صهیونیسم بین الملل و ارتجاع عرب و خیمه شب بازیهای معانندین ومنافقین را به شکست ورسوایی کشانده است، هرچند که تا نیل به آرمانها واهداف متعالی انقلاب ازجمله شکل گیری تمدن نوین اسلامی مسیری سخت وطولانی را فراروی ملت قهرمان ایران است.
کانون دانشگاهیان ایران اسلامی به عنوان یکی از رویش های اصیل جریان نخبگی انقلاب اسلامی، با گرامیداشت یاد و خاطره امام عظیم الشان راحل و شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت ، در پایان نشست فصلی خود، نکاتی را در تحلیل مسائل عمومی کشور تقدیم می دارد:
١_راه برون رفت از معضلات اقتصادی را تغییر رویکرد دولت و تحقق بخشیدن راهبردهای اقتصاد مقاومتی، وتحول در کابینه با صبغه جوانگرایی وبهره گیری از مدیران کارآمد، باانگیزه وروحیه جهادی و خودباوری می دانیم وبه رئیس جمهور توصیه می کنم خط مشی رهبر فرزانه و حکیم انقلاب اسلامی، در تغییر نسلی مدیران نظام و اعتماد به جوانان متدین و متخصص در سپردن مسئولیت های کلان را سرمشق خود قراردهند وبه۵سال مدیریت بر خی ژنرالهای خسته،اشرافی وناتوان پایان دهند؛ مسلما این تحول امید،اعتماد و همکاری مردم رامضاعف خواهد ساخت.
٢-نگاه نادرست و خوش بینانه به غرب که راهبرد اصلی دولت یازدهم و دوازدهم برای حل مشکلات کشور بود، مطابق پیش بینی های دلسوزان انقلاب، تبعات منفی و مخرب خود را از ابتدای سال ١٣٩٧ به نمایش عمومی گذاشت و با بی تدبیری های پی در پی و ناهماهنگی میان مسئولین اقتصادی دولت، چالش گسترده ارزی، مالی و تورم لجام گسیخته در بخش های ضروری زندگی مردم نظیر تأمین مواد غذایی و مسکن را موجب شد. بی تردیدجنگ اقتصادی دشمن در بستر اعتماد به غرب و رهاسازی امر مدیریت اجرایی کشور شکل و گسترش پیدا کرده است. اینک که با تدبیر حکومتی رهبر معظم انقلاب اسلامی، شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه گانه، ظرفیت های گسترده ای را در اختیار دولت برای تمشیت امور قرار داده، انتظاراست دولتمردان ضمن عبور ازتوهم آشتی با غرب وهمکاری اروپا، با نگاه وتکیه به ظرفیتها وتوانمندیهای داخلی وروحیه انقلابی، بهبودشرائط عمومی و زمینه خدمت رسانی گسترده به مردم را فراهم سازند.
٣_ یکی از عمده ترین مشکلات تاکنون، ضعف آشکارنمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در انجام وظایف نظارتی بر عملکرد بخش های مختلف قوه مجریه با استفاده از سازوکارهایی نظیر تذکر، سوال، استیضاح، تحقیق وتفحص واعمال ماده ۲۳۶ درارسال پرونده مدیران متخلف به قوه قضائیه بوده است. تجربه تلخ تصویب شتابزده برجام درمجلس قبل وضعف نظارت بر فرایند اجرایی آن از نمونه های عملکرد ناصواب مجلس است. امید است نمایندگان مردم، با عبرت و درس آموزی ازتحولات گذشته، با فراهم سازی امکان اعمال شفافیت کامل در تمامی فعالیت های اقتصادی واصلاح نظام بانکی وسیستم مالیاتی به رسالت مهم نمایندگی خود عمل نمایند. هم چنین به دولت و مجلس توصیه می شود راهکارهای عملی صاحب نظران ازجمله نامه اخیر جمعی از اقتصاددانان به رئیس جمهور راکه در سخنرانی اخیر مقام معظم رهبری بدان اشاره شد، در سیاستگذاری و تصمیم گیری ها مورد توجه لازم قرار دهند.
۴_لازمه ارتقای کارآمدی نظام اسلامی ایفای نقش به هنگام وقاطع دستگاه قضایی سالم و عادل است که فراتر از ملاحظات طایفه‌گی و اتصال متهمان به باندهای قدرت وثروت، به مفاسد اقتصادی رسیدگی کند. مردم و نخبگان باید از رویه های قضایی استشمام رایحه خوش عدالت نمایند؛و ریشه فساد در کشور با اقتدارقضایی که مبتنی بر دقت، انصاف،عدالت و رعایت مصالح عالی کشور ومنافع مردم است خشکانده شود. امید داریم قوه قضائیه در تراز جامعه انقلابی و اسلامی، با تصحیح جدی پاره‌ای عملکردها واطلاع رسانی حرفه‌ای به افزایش سرمایه اجتماعی نظام کمک نماید. در مشکلات اخیر نیز توقع می رود همه افراد مقصر در هدر رفت ذخایر طلا و ارز به سرعت محاکمه ومجازات کند.
۵- در آستانه آغاز سال‌ تحصیلی جدید انتظار می رود وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری به دور از نگاه تنگ‌نظرانه جناحی ، فضای همدلی و هم اندیشی در دانشگاه ها را به منظور ارتقاء سطح علمی وفناوری تقویت نماید و زمینه های طمع و بهره برداری دشمنان از محیط های دانشگاهی را برطرف سازد. کانون دانشگاهیان ایران اسلامی به عنوان مهم ترین تشکل سیاسی، فرهنگی وعلمی اساتید دانشگاههای سراسر کشور آمادگی کامل دارد تا متولیان آموزش عالی را در اجرای بهینه وظایف و توسعه دانش کار آفرین، کمک نماید.
در پایان امیدواریم در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، با نصب العین قراردادن تدابیر رهبری معظم انقلاب اسلامی و همراهی آگاهانه مردم عزیز، شاهد فائق آمدن بر مشکلات، خنثی کردن دسایس شیطان بزرگ واذناب منطقه‌ای وداخلیش باشیم وبا شتاب بیشتر درتحقق آرمانهای انقلاب ونیل به دستاوردهای بزرگتر بکوشیم.
“ومن الله التوفیق”

کانون دانشگاهیان ایران اسلامی

97/6/5

انتهای پیام/

کد خبر: 966838

وب گردی

وب گردی