ضرورت بازنمایى میراث جمعى و تاریخى صنعت نفت

میراث تاریخى صنعت نفت - خواسته یا ناخواسته - «جمعى» و به تعبیرى «ملى» است. «میراث جمعى» این صنعت نیز «تاریخى» از دوران معاصر با خود دارد که جهتى و جهشى متفاوت از هنگامه صنعتى شدن پیدا کرده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، نفت، اگر در بیش از یک قرن اخیر، به حیات خاورمیانه تعریفى نوین بخشیده، در میانه حیات باختریان نیز راهى و چشم‌اندازى دیگر آفریده است. از این رو، چه از دور دست‌هاى باختران و چه از خاور دور و نزدیک، داستانى پرورانده که ریشه در میانه آن همه دارد.

از سوى دیگر، این میراث خفته در دوردستِ خاک، سر از ژرفاى خاک برآورد تا به پهنه گیتى، جارى شود و در جریان هر ماجرا نقش آفریند و قصه‌ها گوید از غصه‌ها و حادثه‌ها آفریند از ارزش بودنش و این نبود مگر پیوند هندسه‌اش با سرنوشت جمع و این چنین شد که میراث مشترکى نام گرفت از همه آنان که به ناگزیر و بى‌گریز، بدان وا بستند یا دل بستند.

روزها و رویدادها که گذشت، راه به نوشتن سرگذشت‌ها یافت و آنچه از «سر» گذشت از نوشته‌ها دور ماند؛ زیرا دست سرنوشت از آستینى نشسته بر مسند باختریان بر صفحه روزگار برد و حکایت قلبى که از میانه خاک در زنده نگاه داشتن اندام زمینیان مى‌تپید نیاز به جوهرى ملى مى‌یافت تا دست به قلم مستند از زبان همین خاک برد و نوشته‌ها، نانوشته‌ها و نیز گفته‌ها و ناگفته‌ها را باز نویسد و باز گوید به زبان گواهان گرد آمده از عرصه‌ها، حوزه‌ها، اندیشه‌ها، خاطره‌ها و همچنین هر آنچه باقى مانده از جسم و جان صنعت - چه جامد، چه سیال و چه بخار - تا روایت کند از این که:

«نفت، از آنجا که از رگ و ریشه سرزمین ما و بازمانده از دیرینگى‌هاى این میهن بود، از آنِ مردم بود، پس باید مردمى شود و مردمى ماند و از این رو، ضرورتى شد تا روایتى مردمى براى آن رقم خورد.

- نفت، هر چند صنعت خوانده شده و به تصنع یا «دست ساخته» به فوران انجامید، لیکن فرهنگى جمعى و میراثى فرهنگى به همراه داشت تا در «ایران زمین» جاودانه گردد».

نفت، ماده حیات‌بخشى که پا از عمر قرن برون نهاده، دیگر زبان از نهاد خویش مى‌گشاید و با تکیه به یافته‌هاى مستند، روایت‌هاى نو خواهد نوشت.

نفت، همان گونه که «راهى ملى» و همگانى یافت و همچنان این راه را خواهد پیمود، نیاز به «آگاهى ملى» و «آگاهى‌بخشى ملى» دارد، از این رو جایگاهى را که زمینه شناختن، شناساندن، گرد آوردن، نگاه داشتن و پژوهیدن فراهم مى‌کند با نام «موزه» یافته و پیام خویش را به مردم دور و نزدیک خواهد رساند.

- نفت، تنها از آنِ پیشینیان نبوده و به تنهایى از آنِ ما نیز نیست. پس بعد از این، از آنِ همه نسل‌هاى آینده خواهد ماند و میراثى ماندگار باقى خواهد گذاشت.

همچنین ضرورى است تا در مانایى و ماندگارى نام آنان که از راه این صنعت، خدمت پیشه کرده یا به کارشناختى در عرصه‌هاى کشف، تولید و پخش آن، دل سوزانده یا نیز بر هدایت بهینه در بهره‌بردارى و بهره‌گیرى ملى آن شتافتند، تلاشى درخور و شایسته صورت پذیرد.

اکبر نعمت‌الهی

مدیر موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت

انتهای پیام/

کد خبر: 966926

وب گردی

وب گردی