تعطیلی پنجشنبه‌ها یکی از دلایل کاهش کیفیت آموزشی است

رئیس پژوهشگاه آموزش و پرورش گفت: تعطیلات پنجشنبه یکی از دلایل افت کیفیت آموزشی است.

به گزارش ایسکانیوز، فرهاد کریمی در نشست خبری که صبح امروز در حاشیه برگزاری نمایشگاه دستاوردها و عملکرد یکساله آموزش و پرورش برگزار شد، بیان کرد: از سال ۹۰ در سازمان پژوهش فعالیت می کنیم. ما در پژوهشگاه ۴ پژوهشکده داریم شامل تعلیم و تربیت، کودکان استثنایی، برنامه ریزی درسی و خانه و خانواده و در عین حال ۱۵ گروه پژوهشی مصوب داریم.

وی در ادامه با اشاره به فعال شدن تحقیقات استان ها بیان کرد: مبحث نطریه پردازان جوان را به طور جدی پیگیری می کنیم. در چهارچوب وظایف چند فعالیت مهم داشته ایم از جمله پژوهش در حوزه سند تحول بنیادین است که پرداخت به راهکارهای این سند مد نظر بوده است و تلاش کنیم با توجه به نتایج پژوهش ها کاربست هایی را به کار بگیریم.

رئیس پژوهشگاه با بیان اینکه اگر بتوانیم اهمیت پژوهش را در جامعه جا بی اندازیم می توانیم ما دا به کاربست های دقیق برساند، گفت: ما به کیفیت پژوهش اعتقاد داریم. پژوهش های استاندارد را وارد آموزش و پرورش خواهیم کرد. طبیعی است بحث اصلاح فرایند مساله یابی در پژوهش ها بسیار مهم است.

وی در ادامه برنامه های اصلی و ابتکاری این پژوهشگاه را به تفصیل نام برد که از مهمترین آنها رصد تحولات تعلیم و تربیت نام برد. مجموعه نیازهای ویژه زیرنظام های سند تحول بنیادین نیز به این پژوهشگاه سپرده شده است.

کریمی درباره آمار پژوهش های انجام شده، گفت: از دی ماه فکر می کنم ۹ پژوهش به اتمام رسیده است. در حال حاضر ۳۰ پژوهش در دست اجرای مصوب داریم و عقد تفاهم نامه هم صورت گرفته است. در حدود ۱۹ پژوهش را نیز در دست بررسی داریم. ۲۵ عنوان پژوهش هم در تدارک رسیدن به پروپزالش هستیم. چون پژوهش های ما سفارشی است فرایندهایی را طی می کند که زمان بر است.

وی در پاسخ به این سوال که درباره رابطه ساختاری این پژوهشگاه با شورای عالی آموزش و پرورش و تهیه پشتوانه های پژوهشی برای مصوبات این شورا، گفت: یکی از بخش های مهم آموزش و پرورش که مرتبط با فعالیت پژوهشگاه است، شورای عالی آموزش و پرورش است و تقریبا خارج از آموزش و پرورش است و ریاست آن با رئیس جمهور است. مصوبات این شورا در نهایت مورد ارزیابی پژوهشگاه قرار می گیرد و گزارش بدهد. مثلا درباره ارزشیابی توصیفی، بحث امتحانات دونوبته و سه نوبته و.... این اتفاق افتاده است. در سال ۹۳ نیز درباره بحث حذف آزمون ها و بحث سیستم تعلیم و تربیت تیزهوشان که تطبیقی یا تلفیقی باشد، پژوهش هایی صورت گرفت.

وی ادامه داد: سر پژوهشگاه بسیار شلوغ است و ما بعد از آنکه زیر مجموعه سازمان پزوهش قرار گرفتیم بخش هایی از پژوهشگاه را از دست دادیم اما وطایفمان تعییر نکرو. دنبال تدبیری برای بهبود ساختار هستیم. اما به طور کلی درباره همه مصوبه های شورای عالی آموزش و پرورش ارزیابی ها را ارایه داده ایم و الان روی سه موضوع مداری نمونه دولتی، آیین نامه جامع طرح اقامه نماز داریم کار می کنیم. من خودم عضو شورای عالی آموزش و پرورش هستم.

کریمی با بیان اینکه بودجه مصوب این پژوهشگاه ۹ میلیارد تومان است اما سال گذشته ۷۵ درصد آن محقق شد، گفت: یکی از بحث های اصلی ما این است که پژوهش ها در بخش هایی از ادارات جدی گرفته نمی شود. اگر پژوهش را جدی بگیریم، تصمیم گیری ها دور از خطا می شود. اما برخی تصمیم گیران اداری جایگاه پژوهش را به رسمیت نمی شناسند.

وی در پاسخ به موضوع پیوست پژوهشی بحث تعطیلی پنجشنبه ها، بیان کرد: در این باره یک نظرسنجی گسترده صورت گرفته است اما پژوهش به آن معنا صورت نگرفته است. فکر می کنم روی برخی موضوعات مثل بحث ساعات آموزشی نباید با نظرسنجی برخورد کنیم. پژوهش ها نشان می دهد از سال ۹۰ که تعطیلی پنجشنبه ها پیش آمد، دچار افت آموزشی شده ایم که شاید یکی از دلایلش همین بحث کم شدن ساعت آموزش باشد.

کریمی اضافه کرد: در آموزش و پرورش با فعالیت های حجیم اموزشی از جمله حجم بالای کتاب های درسی رو به رو هستیم که باید ساعت کافی آموزشی برای آن تعیین شود. از نطر خودم بحث تعطیلی پنجشنبه ها یا باز گرداندن این طرح به قبل باید به صورت نخبگانی پزوهشی دنبال و درباره اش تصمیم گیری شود چون با زندگی مردم سر و کار دارد.

منبع: مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 966953

وب گردی

وب گردی