سیری در رسانه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان، روز گذشته در شماره های منتشر شده خود به بررسی مسائل مهم منطقه ای و بین المللی پرداخته اند که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، روزنامه «الدستور» اردن در مطلبی به قلم «رشید حسن» با عنوان «آیا ترامپ حق بازگشت فلسطینی ها را لغو می کند؟» به تصمیم ترامپ برای لغو کمک های آمریکا جهت بازگشت پناهجویان فلسطینی اشاره می کند. وی می نویسد: «برخی از منابع آگاه عربی اعلام کردند که ترامپ به اجرای جزء به جزء معامله قرن اقدام می کند. شبکه دو اسرائیل نیز گزارش داد که ترامپ آخر همین ماه (آگوست) لغو بازگشت فلسطینی ها به موطن اصلی شان را اعلام خواهد نمود. منابع اسرائیلی همچنین اشاره کردند که کلمه «پناهنده » آنچنان که در اسناد «اونروا» و سازمان ملل متحد آمده را قبول ندارد. در واقع به هر شخصی که قبل ازسال 1948 متولد می شده، پناهجو می گویند که شامل فرزندان و نوادگان آن ها نیز می شود. پناهجو از نظر ترامپ کسی است که قبل از سال 1948 متولد شده باشد و این تعریف شامل حال فرزندان و نوه های آن ها نمی شود. گام دومی که برداشته خواهد شد قطع کمک های مالی آمریکا به نماینده پناهجویان در کرانه غربی و درخواست از اسرائیل برای بستن دفاترش در این کرانه است.»

روزنامه «الحیات» عربستان هم در مقاله ای با عنوان «پوتین همانند دانش آموزی برای بشار اسد» به قلم «حازم صاغیه » به اعمال سیاست های اسد توسط پوتین می پردازد. وی در همین زمینه می نویسد: « با وجود تفاوت های بزرگ میان دو کشور روسیه و سوریه می توان گفت که با کمترین خطر، پوتین همانند دانش آموزی برای بشاراسد می باشد. کشوری که در دنیا مقام اول را دارد در منطقه در جایگاه دوم قرار داده شده است. پوتین از اردوغان خواسته تا از قتل عام ادلب صرف نظر نماید. وی از آیت الله خامنه ای رهبر ایران نیز خواسته تا ایران از مرزهای سوریه واسرائیل خارج شود و این احتمال وجود دارد که وی این درخواست پوتین را پذیرفته و انجام داده باشد. پوتین در قبال انجام درخواست از سوی این دو کشور، قول هدیه موشک را به ترکیه داده است تا این کشور مثل آن را تولید نماید و همچنین هدیه وی به ایران اعتراف روسیه به برتری ایران در منطقه و سوریه می باشد. در همه این حالت ها ایران و ترکیه نمی توانند اعتراض کنند و برگ برنده فقط در اختیار پوتین می باشد.»

روزنامه «الاهرام» مصر در یادداشتی با عنوان «همکاری راهبردی میان مصر و ویتنام» که بیانگر رویکرد این روزنامه می باشد به دیدار رئیس جمهور ویتنام از مصر و اهمیت آن در روابط میان دو کشور می پردازد. وی می نویسد: «تمرکز سیاست خارجی مصر بر روابط با همه کشورها می باشد. هدف اصلی مصر هم از اتخاذ این سیاست، توسعه اقتصادی کشور، جذب سرمایه گذاری های خارجی و گشودن درهای جدیدی برای صادرات به کشورهای دیگر است. بر همین اساس، «تران دای کوانگ» رئیس جمهور ویتنام اولین رئیس جمهوری است که بعد از 55 سال از مصر دیدن می کند و دیدارش با السیسی همتای مصری اش اهمیت زیادی دارد. میان دو کشور هشت تفاهم نامه همکاری در زمینه های کشاورزی، بورس، نفت، تجارت برنج و صادرات امضا شد. دو کشور قصد دارند تا میزان مبادلات تجاری را به بیش از یک میلیارد دلار افزایش دهند زیرا حجم کنونی تجارت متناسب با ظرفیت ها و میزان روابط اقتصادی و سیاسی دو کشور نیست.»

روزنامه «الخلیج» امارات به قلم «فایز رشید» با عنوان «سیاست تحریم ها و جنگ تجاری» منتشر نموده و در آن ضمن انتقاد از عملکرد ترامپ، اقدامات وی را بیانگر جنگ آمریکا با همه جهان می داند. وی اشاره دارد: «به نظر می رسد که ترامپ به دنبال آن است تا با همه جهان بجنگد. فرقی ندارد که این جنگ از طریق تحمیل تحریم ها باشد یا به واسطه تحمیل جنگ تجاری علیه هم پیمانانش در اروپا، روسیه و چین. ترامپ که هنوز دو سال هم از زمان ریاست جمهوری اش به پایان نرسیده، به دنبال نبرد جدیدی در جنوب آفریقا به علت همراهی نکردن این کشور در سازمان ملل با تصمیم هایش است تا تحریم هایی را به آن تحمیل نماید. اگر این تصمیم آمریکا عملی شود کشورهای زیادی باید منتظر تحریم ها باشند.»

انتهای پیام/

کد خبر: 967004

وب گردی

وب گردی