این نوع سلول‌های مغزی تنها در مغز انسان یافت می شود

پژوهشگران آمریکایی، نوع جدیدی از سلول مغزی کشف کرده‌اند که احتمال دارد فقط به انسان‌ها اختصاص داشته باشد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، پژوهشگران، سلول‌های مغزی جدیدی کشف کرده‌اند که بسیار متراکم و انبوه هستند و وظیفه خاموش کردن سایر نورون‌ها را بر عهده دارند. به نظر می‌رسد این سلول‌ها موسوم به "رزهیپ" (Rosehip)، تنها در مغز انسان وجود دارند و هنوز سایر کارکردهای آنها مشخص نیست.

دکتر "اد لین"(Ed Lein)، پژوهشگر "موسسه علوم مغزی آلن"(Allen Institute for Brain Science) آمریکا گفت: ما دلیل خاص بودن مغز انسان را نمی‌دانیم. بررسی تفاوت‌های موجود در سطح سلول‌ها و مدارهای مغز، نقطه آغاز خوبی برای این درک این موضوع است و ما ابزارهای لازم برای بررسی را در اختیار داریم.

لین و همکارانش در این پژوهش، پاسخی احتمالی به این سوال دشوار دادند. آنها، نوعی جدیدی از سلول مغزی را کشف کردند که هرگز در موش‌ها و دیگر حیوانات آزمایشگاهی دیده نشده بود.

این نورون‌ها، پوشش پروتئینی خاصی روی غشای خود دارند. این پوشش پروتئینی، تاکنون در هیچ کدام از سلول‌های بدن انسان و حتی در سیستم عصبی موش‌های مورد بررسی دیده نشده است. وجود همین پوشش، دلیل قرار دادن این نورون‌ها در یک طبقه جدید است.

اگرچه پژوهش موسسه آلن ثابت نکرده که این سلول مغزی خاص، منحصر به انسان است اما عدم وجود این نورون خاص در جوندگان، موضوع پیچیده‌ای است و این سلول‌ها را به فهرست نورون‌های به خصوصی که شاید تنها در انسان وجود داشته باشند، اضافه می‌کند.

پژوهشگران هنوز کارکرد این سلول‌ها را در مغز انسان نمی‌دانند اما عدم وجود آنها در مغز موش‌ها، دشواری مدلسازی بیماری‌های مغزی انسان را در حیوانات آزمایشگاهی نشان می‌دهد. لازم به ذکر است این پژوهش، در مجله "Nature Neuroscience" به چاپ رسید.

انتهای پیام/

کد خبر: 967034

وب گردی

وب گردی