سیستم ناوبری هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی در فضا

ناسا در حال توسعه یک سیستم ناوبری هوشمند در فضا است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، ناسا با همکاری "سامانه ناوبری جی.پی.اس شرکت اینتل" قصد دارد تا یک سیستم ناوبری هوشمند برای فضا توسعه دهد.

اینتل، شرکت تجهیزات رایانه‌ای آمریکایی است که در زمینه تولید سخت افزارهای رایانه و تلفن همراه با تمرکز بر مادربورد، کارت شبکه، چیپست، بلوتوث و حافظه‌های فلش همچنین انواع ریزپردازنده‌ها، نیم رساناها، مدارهای مجتمع، واحدهای پردازش گرافیکی و سامانه‌های نهفته فعالیت می‌نماید.

از آنجا که تعداد سفرهای میان سیاره‌ای طی چند سال گذشته افزایش یافته است، ماهیت فناوری‌های مورد استفاده در این زمینه خاص نیز در حال تکامل است.

اکنون نیز ناسا به همین منظور، با همکاری شرکت اینتل در حال توسعه آخرین نسخه از یک سیستم ناوبری جی.پی.اس است.

با وجود اینکه فضا بسیار گسترده است فضاپیماها می‌توانند مانورهای گسترده ای انجام دهند اما پیش از آن پارامترهای زیادی وجود دارد که می‌بایست به آن توجه کنند.

نخست، در فضا نقاط مرجع کافی برای حرکت فضانوردان و فضاپیماها وجود ندارد و نکته دیگر این است که نیروهای مختلف موجود در فضا می‌توانند مسیر فضاپیما را تحت تاثیر قرار دهند.

بنابراین، ناسا خواستار یک سیستم بود که می‌توانست این مشکلات مسافران آینده به فضا را حل کند.

وظیفه توسعه این سیستم بر عهده "آزمایشگاه توسعه مرزی"(FDL) ناسا و اینتل است. مفهوم جی.پی.اس برای فضا به منظور ارائه و ارسال تصاویر کافی درباره اجرام آسمانی به پلتفرم هوش مصنوعی است.

هنگامی که تصاویر اجرام آسمانی به سیستم ارسال می‌شود، سیستم هوش مصنوعی آن را با میلیون‌ها تصاویر موجود در پایگاه داده‌اش مطابقت می‌دهد و پس از شناسایی تصویر، سیستم مذکور درمی‌یابد که مسافران یا فضاپیماهای گم شده دقیقا در چه مکان و موقعیتی هستند و بهترین راه ممکن را برای کمک به آنها پیشنهاد می‌کند.

سیستم جی.پی.اس یاد شده توسط یک "ماه مجازی"(virtual moon) تحت آزمایش قرار گرفته است. ۲.۴ میلیون تصویر از ماه برای شناسایی نقاط مختلف در پایگاه داده این سیستم وجود دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 967040

وب گردی

وب گردی