احمدی: دانشگاه پاک، دستاورد مهم دانشگاه تربیت مدرس است

رئیس دانشگاه تربیت مدرس گفت: دانشگاه پاک متشکل از سه ویژگی پاسخگویی، اشتغالزایی و ویژگی‌های مربوط به توسعه فناوری است که به تصویب مجلس رسیده است. این فعالیت را در توسعه اشتغال امسال آغاز کردیم.

دکتر محمد تقی احمدی رئیس دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره چگونگی کمک دانشگاهیان به دولت در ایجاد اشتغال و رهایی از بحران‌‌های موجود گفت: دانشگاهیان می توانند به دولت کمک کنند و برای عبور از این مرحله حاد اقتصادی باید با تزریق امید در نسل جوان دانشجو به نقاط قوت کشور بپردازیم و با ایجاد یک اعتماد دو طرفه در شرایطی که فضای دانشگاهی ما بستر مناسبی برای همکاری و ارائه کمک به دولت است در این مسیر قدم برداریم.

وی افزود: آنچه مسلم است، امید و اعتماد را باید برای حل مشکلات موجود به جامعه تزریق کنیم و توان علمی مراکز دانشگاهی ما بیشتر از آن است که احساس یاس و ضعف داشته باشیم، این رسالتی که دانشگاهیان باید انجام دهند چون مورد اعتماد جامعه هستند، دولت هم باید از ظرفیت‌‌های موجود در دانشگاه‌ها برای حل بحران‌ها استفاده کند، به عنوان مثال، بسیاری از اساتید علم اقتصاد هستند که می توانند راهکارهای مناسبی برای حل مشکلات امروز ارائه دهند که اگر از این ظرفیت‌ها به نحو مطلوب استفاده شود قطعا بسیاری از مسائل حل خواهد شد.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس در ادامه یادآور شد: نسل اول دانشگاه تربیت مدرس منحصر به آموزش بود؛ اما فعالیت این دانشگاه در نسل دوم بر محور تقویت بنیادی امور پژوهشی قرار دارد که درخشش بسیاری در این زمینه داشته و دستاوردهای چشمگیری را در امور پژوهشی کشور رقم زده که تبدیل به یکی از قطب‌های مهم پژوهش در آموزش عالی کشور شده است.

احمدی تاکید کرد: از حدود دو سال پیش مسئله نسل سوم که خدمت به جامعه و افزایش تولید ثروت در راه علم باشد را با توسعه علم و فناوری و بازگشایی پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس آغاز کردیم که در بودجه امسال با همکاری مجلس یک فعالیت متمرکز ادامه داری به نام دانشگاه پاک که متشکل از سه ویژگی پاسخگویی، اشتغالزایی و ویژگی‌های مربوط به توسعه فناوری است به تصویب مجلس رسیده و این فعالیت را در توسعه اشتغال امسال شروع کردیم.

وی تصریح کرد: وجود دانشگاه پاک، منجر به کاهش آسیب‌‌های اجتماعی و پاسخگویی به نیازهای جامعه می‌شود که در راستای تحقق این امور باید برنامه‌های آکادمیک و جهادی را جهت داده و به ثمر برسانیم و فعالیت‌هایی که در راستای نسل سومی شدن دانشگاه مقدماتش را فراهم کرده و وارد مرحله اجرا شدیم، با وزارت کشور و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شهرداری تهران پروژه‌هایی تصویب شد که این مسیری است طولانی و قطعا باید چند سالی بگذرد تا ثمراتش آشکار شود.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس در پایان متذکر شد: متاسفانه شروع فعالیت نسل سوم دانشگاه تربیت مدرس و تحقق بخشیدن به دانشگاه پاک ،مقارن شد با مسائل حاد تحریم که باید تلاش مضاعفی صورت پذیرد و در این راه با دانشگاه‌های دیگر همکاری‌‌های گروهی را تعریف کردیم که بتوانیم با عبور از این مسئله راهکارهای بنیادینی را به دولت و کشور ارائه دهیم.

گفتنی است پاک، سرواژه واژه­‌های «پاسخ­گویی، اشتغال­زایی و کارآمدی» است. دانشگاه باید در برابر حل مشکلات جامعه پاسخ­گو باشد، باید دانشجویان را طوری راهنمایی و تربیت کند که بتوانند فضای اشتغال کشور را مدیریت کنند و در نهایت باید وظایفش را طوری انجام دهد که کارها با وقت ، هزینه مناسب و با دقت لازم انجام شود. اجرای طرح «همترازی» در سال ۱۳۹۶ و طرح «دانشگاه پاک» همزمان با آن در سال ۱۳۹۷ در دانشگاه تربیت مدرس کلید خورده است.

این برنامه‌ها در جهت تحقق اهداف طرح تحول راهبردی دانشگاه تربیت مدرس در حوزه پژوهش است که برای ۱۰ سال آینده درنظر گرفته شده و به تصویب هیات امنا رسیده و به اجرا درمی آید. همترازی به این معناست که دانشگاه تربیت مدرس بتواند با انجام برنامه­‌های پژوهشی، توسعه فناوری و نوآوری پویا، همتراز دانشگاه­‌های برتر دنیا (که در هر نوع نظام رتبه­‌بندی دارای رتبه زیر ۲۰۰ هستند) قرار بگیرد.

منابع اقتصادی ما در سال ۱۳۹۶ دچار نوساناتی شد و این موضوع بر پژوهش دانشگاه‌­ها اثر منفی گذاشت. در سال های اخیر دانشگاه‌­ها و مراکز علمی کشورمان از نوسازی تجهیزات بی بهره‌­اند و با تجهیزات فرسوده‌­ای که متعلق به چند دهه گذشته است، کار می‌کنند. این موضوع به پویایی پژوهش آسیب می‌رساند و آن را عقب می‌اندازد.

انتهای پیام/

کد خبر: 967041

وب گردی

وب گردی