طهرانچی: دانشگاه آزاد اسلامی باید به شبکه نوآورانه اجتماعی تبدیل شود

دوره دانش افزایی اعضای هیات علمی استان تهران با حضور دکتر طهرانچی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی، روسا و مسئولان واحد های استان تهران در مجتمع دانشگاهی ولایت دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر محمد مهدی طهرانچی در ابتدای این مراسم گفت: باید به کمک شما اعضای هیات علمی، دانشگاه آزاد را به شبکه نوآوری اجتماعی تبدیل کنیم؛ یک شبکه حقیقی نوآوری اجتماعی که بتواند مشکلات جامعه را حل کند. لازمه تحول، اراده جدی و برنامه‌ریزی است، زیرا دانشگاه آزاد اسلامی پتانسیل و ظرفیت آن را دارد که به عنوان انتخاب اول داوطلبان باشد.

وی ادامه داد: در دانشگاه آزاد اسلامی، نگاه دست دومی به دانشجو، دانشگاه و استاد وجود ندارد. پس برای اینکه بتوانیم انتخاب اول باشیم باید تمامی واحدهای دانشگاه آزاد کمک کنند تا طرح تحول را پیاده کنیم. چندی پیش در واحد تبریز، مباحث طرح تحول مطرح شد، در همین راستا برای رسیدن به آن همگی ما باید درکنار یکدیگر حرکت کنیم. اگر بنابر آن است که دانشگاه آزاد در رتبه و جایگاه اول باشد، باید به معنای واقعی در این دانشگاه زندگی کنیم، من هم از زمان مدیریت دانشکده تا زمان ریاست بر دانشگاه، فقط در آموزش عالی زندگی می‌کردم.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی گفت: طرح تحول بدون داشتن الگوی رشد و تربیت، نظام کارشناسی، پژوهشی، منابع انسانی مولد و خلاق و زیرساخت پژوهشی نظام نوآوری اتفاق نمی‌افتد. 5 اصل مهم برای تحقق طرح تحول وجود دارد که براساس منویات مقام معظم رهبری، باید به آن ها به طور ویژه توجه کرد.

وی اضافه کرد: تنظیم رابطه متقابل تحصیل با اشتغال، جهت‌گیری علمی از این اصول است و نیازسنجی علمی و سرمایه‌گذاری باید بر روی دانش مورد نیاز انجام شود. اگر سرعت پیشرفت علمی کشور کاهش پیدا کند، فاصله ما با وسعت علمی جهان بیشتر خواهد شد. باید تمام برنامه و مسیر حرکت دانشگاه‌ها در جهت نقش‌ آفرینی در ایجاد تمدن نوین اسلامی باشد. ما نباید فراموش کنیم مردم به تحصیلی اهمیت می‌دهند که بتواند اشتغال ایجاد کند. اگر نشان دهیم دانشگاه آزاد اسلامی برای آینده، امید و اشتغال جوانان اهمیت قائل است، مردم نیز به ما اعتماد می‌کنند.

طهرانچی افزود: همان طور که می دانید علم جدید از متن توسعه دنیا استخراج می‌شود، طبیعتا تکنولوژی و چارچوب آموزشی تغییر کرده و مردم به دنبال آن هستند که بهترین دوران عمر جوانان‌ شان صرف حواشی نشود و علمی بیاموزند که از دل توسعه برآمده باشد. باید بستری فراهم شود تا پایان‌نامه‌ها مشکلات جامعه را حل کنند، مقاله‌نویسی یک ادبیات درون خانواده‌ای است، تعداد مقالات یک عضو هیأت علمی به جامعه ارتباطی ندارد، مطالبه مردم رسیدگی به مشکلات جامعه است.

وی اظهار داشت: این دانشگاه، گسترش کمی مناسبی داشته است، طبیعتا کیفیت زمانی رخ می‌ دهد که از دل کمیت بیرون آمده باشد؛ به عبارت دیگر می توان گفت کمیت لازمه هر نوع کار کیفی است. در دانشگاه آزاد اسلامی کسی مستقل عمل نمی‌کند، گسترش کمی فوق‌العاده دانشگاه آزاد اسلامی، این فرصت را ایجاد کرده تا یک گسترش کیفی مناسب داشته باشیم. در صورتی که فرماندهی مناسبی وجود داشته باشد این کمیت حریف مشکلات بزرگ خواهد شد.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی گفت: طبیعتا از پول نفت تمدن استخراج نمی‌شود، برخی از افراد، راه حل کیفی‌سازی را دولتی‌سازی می‌ دانند؛ اما از دیدگاه من تنها چاره رسیدن به کیفیت، کارآمدسازی است. بنده همه شوراهای سیاست‌گذاری علمی را دیده‌ام و به این نتیجه رسیده‌ام که بزرگ ترین دانشگاه‌های موفق دنیا، خصوصی هستند. در حوزه علم، ایجاد یک قالب برای همه دانشگاه‌ها مفید نیست و یکپارچه‌ سازی منتج به کیفیت برون‌زاست، همان طور که وزارت علوم با ابلاغ دستورالعمل‌هایی به دانشگاه‌ها و مراکز علمی دستور می‌دهد چگونه عمل کنند. اما ما به دنبال کارآمدسازی و کیفیت درون‌زا هستیم و می‌خواهیم از درون دانشگاه آزاد، آن را کارآمد کنیم.

وی بیان کرد: نگاه دانشجو به موضوعات کلی است و به همین دلیل به عنوان مثال رتبه یک تا 100 کنکور سراسری دانشگاه شریف را انتخاب می‌کنند. چون با این نگاه کلی از یکدیگر تقلید می‌کنند. برای دانشجو مباحث آموزش، فارغ‌التحصیلی، آینده شغلی و امنیت اقتصادی و اجتماعی اهمیت دارد، در حالی‌ که دانشگاه‌ ها به گسترش بر مبنای توانایی خودشان فکر می‌ کنند و این نگاه در دانشگاه‌ ها وجود دارد که ظرفیت‌سنجی می‌کنند تا جذب منابع و کسب درآمد کنند. این 2 نگاه دانشجو و دانشگاه با هم تناسب ندارد و باید تغییر کند.

وی اظهار داشت: مطالبه جامعه از ما سؤالات خاصی را شامل می‌شود به عنوان مثال بالا بردن بهره‌وری که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود یک مطلب تئوری است ولی صنعت از ما فعالیت عملی می‌خواهد و جامعه پیشرفت را احساس می‌کند؛ باید به این دو نکته توجه کنیم. دانشگاه بستری به نام فراگیری دارد، در این بستر دانشگاه‌ها یا بر ترویج علم و یا بر تولید علم و بهره‌گیری از علم تمرکز می‌ کنند. ترویج علم فعالیتی است که در دانشگاه پیام‌نور و مؤسسات غیرانتفاعی آموزش عالی انجام می‌شود. دانشگاه‌های سطح یک دولتی نیز وظیفه تربیت پژوهشگر و تولید علم را دارند اما بهره‌گیری از علم توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی، علمی کاربردی و دانشگاه‌های نوآور انجام می‌شود.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی در این مراسم گفت: دانشگاه علوم پزشکی مبتنی بر بهره گیری از علم تحت عنوان دانشگاه نوآور است. سازمان های اجتماعی بزرگ مقیاس و پیچیده اند و در پیشرفت کشور نقش دارند. اگر بخواهیم رشد کمی را از تهدید به فرصت تبدیل کنیم، باید شبکه ای باشیم که حل مسئله می کند. اگر ما بتوانیم دانشگاه را حل مسئله کنیم، آمار طلاق کاهش می یابد چون دانشجو می تواند مشکل خودش را رفع کند.

وی ادامه داد: اگر ما در سازمان حل مسئله باشیم، انسان هایی را تربیت می کنیم که در زندگی خود کم نمی آورند. در دانشگاه حل مسئله فعالیت های فرهنگی، پژوهشی، آموزشی و نوآورانه صورت می‌گیرد؛ اما موضوع اصلی حل مسئله است. باید سازماندهی، برنامه، ساختار و فرهنگ سازمانی را تغییر داده و نگاهمان را عوض کنیم.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ما باید دانشگاه آزاد اسلامی را به شبکه نوآورانه اجتماعی تبدیل کنیم، در ادامه دانشگاه میتواند تولید اشتغال و مبنای درآمد ملی داشته باشد. دانشگاه آزاد، واحدها و حوزه های مختلفی دارد، باید نگاه ها را به یکدیگر نزدیک کرده و پیوند دهیم، عامل این پیوندها برنامه علمی است.

وی اظهار کرد: ما در دانشگاه ها مبتنی بر برنامه های آموزشی حرکت می کنیم، هدف برنامه آموزشی چیز دیگری است، بررسی می کنیم غرب چه درس هایی دارد آن را به آموزش عالی کشور می‌افزاییم. آن ها مباحثی تحت عنوان شرق شناسی دارند؛ اما ما در کشورمان چنین مباحثی نداریم و به جای آن زبان انگلیسی داریم، آن ها زبان فارسی را در شرق شناسی درس می دهند، ما باید غرب شناسی و در دل آن زبان انگلیسی داشته باشیم.

دکتر طهرانچی بیان کرد: ما از زاویه آموزش به دکتری نگاه می کنیم اما دکتری فعلی پژوهشی است. روی جوانان حساب کردیم که این اقدام به کمک اعضای هیات علمی محقق می شود. نظام ما با وجود این همه دشمن تنها به کمک نسخه علمی می تواند پیروز شود.

انتهای پیام /

کد خبر: 967092

وب گردی

وب گردی