معاونان آموزش و پرورش شامل قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان نمی شوند

معاون متوسطه آموزش و پرورش گفت: هیچ کدام از معاونان وزیر آموزش و پرورش شامل قانون منع به کارگیری بازنشستگی نمی شوند.

به گزارش ایسکانیوز، صبح امروز علی زرافشان معاون متوسطه آموزش و پرورش در حاشیه نمایشگاه دستاوردها و عملکرد یکساله آموزش و پرورش، در نشست خبری گفت: ما برای مهر ۹۷ کارهای متعددی را برنامه ریزی کرده ایم. یکی از برنامه های مصوب شورای عالی آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی را اجرا خواهیم کرد و آن اختصاص بخشی از زمان تحصیلی به مسائل محله است. به این معنا که تحت عنوان برنامه درسی مدرسه دو ساعت از برنامه درسی هفته دانش آموزان در اختیار شورای مدرسه قرار بگیرد و با نیاز سنجی از دانش آموزان به مواردی اختصاص پیدا کند که پاسخ گوی نیازهای درون مدرسه ای و بومی و قومی و... قرار بگیرد که شکل درسی ندارد.

وی پایه ۴ تا ششم ابتدایی و هفتم تا نهم متوسطه اول را مشمول این برنامه دانست.

زرافشان در ادامه درباره دیگر برنامه های این معاونت بیان کرد: سال تحصیلی گذشته ما در ۸ استان برنامه ایران مهارت را برگزار کردیم که اثربخشی اش بر ما معلوم شد. امسال در ده درصد تمام مدارس این طرح را اجرا می کنیم. بخشی از اهداف سند تحول بنیادین در این امر محقق می شود و دانش آموزان هنگام هدایت تحصیلی با آگاهی بیشتری دست به انتخاب می زنند.

معاون متوسطه اضافه کرد: برنامه دیگری که امسال تکرار می کنیم بحث آموزش کارآفرینی است و در این باره یک پیمایش ملی در دوره متوسطه اول خواهیم داشت. در انتها یک کارنامه ۱۴ صفحه ای به آنها خواهیم داد و توصیه های شغلی هم به آنها می دهیم. همچنین توافق نامه ای با شهرک های صنعتی برای ایجاد دفاتر کاردانش در آن مکان ها داشته باشیم.

وی گفت: تجهیز هنرستان ها در سال ۹۶ به خوبی انجام شد و ۵۲ میلیارد تومان بودجه آن سال بود که تماما تامین اعتبار شد. در سال ۹۷ نیز ۳۵ میلیارد تومان تامین اعتبار شده که صرف خرید تجهیزات می شود. از مبلغ دو درصد گاز نیز ۵۰ میلیارد تومان برای تجهیز هنرستان ها اختصاص پیدا کرده است و از شرکت گاز نیز این مبلغ ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه این حجم از اعتبار در سال های گذشته در این حوزه کم نظیر بوده است، گفت: برای تجهیز ازمایشگاه ها نیز تامین اعتبار شده است و با هدف جاهایی که رشته های جدیدالتاسیس دارند و مناطق کمتر برخوردار این بودجه اولویت بندی می شود.

زرافشان با بیان اینکه هدف ما این است که با استقرار کامل نظام جدید، به سمت کیفی سازی بروند بیان کرد: بر اساس برنامه درس ملی دانش آموزان بعد از ۴ سال گذراندن دوره کارشناسی که ادامه سه سال آخر تحصیل در مدارس است باید وارد بازار کار شوند. خصوصا در شاخه نظری این موضوع پر دنگ تر است. از طرف دیگر با ۳۵ ساعت تحصیلی در پایه دوازدهم دانش آموزان فرصتی ندارند خود را برای کنکور آماده کنند که ما پیشنهاد دادیم فاصله امتحان نهایی و کنکور بک بازه زمانی ۲۰ روزه تا یک ماهه باشد یا با کاهش ساعت حضور در مدرسه دانش آموزان بتوانند خود را برای کنکور آماده کنند.

وی بیان کرد: در دوره پیش دانشگاهی این چالش کمتر بود چرا که ۲۴ ساعت در هفته برنامه کلاسی بود و ۴ درس هم بیشتر در امتحانات نهایی نبود.

وی در پاسخ به این پرسش که درباره اینکه چرا برنامه درسی و کنکور همپوشانی ندارد که دانش آموزام مجبور نباشند جداگانه خود را برای کنکور آماده کنند، بیان کرد: محتوای آموزشی ما و دانشگاه خمپوشانی دارد. یعنی ادامه همین درس های متوسطه دوم در دانشگاه تدریس می شود. از دروسی که در مدرسه تدریس می شود هم کنکور گرفته می شود اما روش سنجش در آموزش و پرورش و سازمان سنجش یکی نیست.

زرافشان توضیح داد: می دانید که سازمان سنجش آزمون ۴ گزینه ای برگزار می کند با تکنیک خاص که گاهی تست روان سنجی دارد. ما سوالات را از آسان به سخت طراحی می کنیم ولی گاهی در کنکور اولین سوال سخت ترین سوال کنکور است و این یک تست روان سنجی است. برای همین دانش آموزان برای آشنا شدن با تکنیک های تست زنی باید آماده شوند.

وی در پاسخ به پرسش دیگر درباره قانون منع بکار گیری بازنشستگان و اینکه چرا مشمول معاونین آموزش و پرورش نمی شود، گفت: بازنشسته کسی است که حکم بازنشستگی داشته باشد و حقوق بازنشستگی بگیرد. یک سری قوانین درباره مدرک تحصیلی فرد و حداقل سنوات نیز وجود وارد و یا رابطه سقف سن با مدرک تحصیلی در امر بازنشستگی که با توجه به این موارد هیچ کدام از معاونان وزیر مشمول این قانون نمی شوند.

منبع: مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 967096

وب گردی

وب گردی