اتصال سامانه‌های جامع تجارت و گمرک با امضای دو وزیر+ سند

با امضای دو وزیر اقتصاد و صنعت، سامانه های جامع گمرکی و سامانه جامع تجارت، تبادل اطلاعات بین یک‌دیگر را آغاز کردند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، با امضای تفاهم نامه دو وزیر صنعت و اقتصاد دو سامانه جامع تجارت و سامانه جامع گمرکی تبادل اطلاعات بین یکدیگر را آغاز کردند. در ابتدای متن این تفاهم نامه آمده است، این توافقنامه به همراه تمامی شرایط عمومی و اختصاصی آن یک مجموعه غیرقابل تفکیک است که فی مابین وزارت صنعت، معدن و تجارت به نمایندگی جناب آقای شریعتمداری که از این پس وزارت نامیده می شود و وزارت امور اقتصادی و دارایی طبق مقررات و شرایطی که در اسناد و مدارک این توافق نامه درج شده است منعقد می گردد.

در ادامه متن این تفاهم امده است، ماده 1- موضوع:مدل ارتباطی سامانه جامع تجارت و سامانه پنجره واحد گمرکی در زنجیره تجارت به منظور هم افزایی سامانه جامع تجارت و سامانه پنجره واحد گمرکی و بر اساس احترام به قواعد کسب و کار هر یک از دستگاه ها و توجه به وظایف قانونی فوق الذکر تدوین و مورد توافق طرفین قرار می گیرد.

ماده 2- قوانین و اسناد بالادستی:

*قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز-مصوب 92.10.3 و اصلاحیه 94.7.21 (مواد 5، 6 و 13) و آیین نامه های اجرایی مرتبط با آن

*قانون امور گمرکی-مصوب 1390.8.22 (بند ج ماده 2)

*قانون مقررات صادرات و واردات 1372.7.4

*قانون بهبود فضای کسب و کار-مصوب 1390.12.27 (ماده 8)

*قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر-مصوب 94.2.1 (بند ج ماده 28)

*آیین نامه های مرتبط با قوانین فوق الذکر

ماده 3: وزارت صنعت مکلف می باشد در سامانه جامع تجارت برای کالاهایی که در فرآیندهای سامانه جامع تجارت اقدامات لازم را انجام داده به محض انجام اقدامات در سامانه جامع تجارت، پرونده مربوطه را با یک کد یکتا و شماره ثبت شفارش با سرویس پوش در اختیار گمرک قرار دهد. همه اطلاعات قبل گمرک شامل اطلاعات بازرگان (کارت بازرگانی) اطلاعات ثبت سفارش (در کالاهای مشمول شناسه مستند به HS کالا به انضمام شناسه و در کالاهای غیرمشمول مستند به اطلاعات کد HS) مجوز، تخصیص ارز و ... می باشد.

ماده 4: گمرک جمهوری اسلامی ایران بر اساس قانون گمرکی و قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز بعد از دریافت اظهارنامه متقاضی در سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی و انجام فرآیندهای قانونی خود، نسبت به تبادل مستقیم اطلاعات مرتبط با بانک و سایر دستگاه مجوز دهنده اقدام و همزمان (بر خط) اطلاعات مربوطه را به سامانه جامع تجارت ارسال نماید.

ماده 5:ضوابط مربوط به تطبیق اظهار گمرکی با اطلاعات کالای ثبت سفارش شده دارای الزام شناسه:

تبصره 1: در ثبت سفارش کالاهایی که شناسه آنها الزامی است ثبت سفارش بر اساس کد HS همراه با مشخصات شناسنامه کالا (درج کد شناسه) انجام و در ثبت سفارش کد مربوطه درج و به گمرک به صورت پوش با رعایت ماده 3 ارسال خواهد گردید.

ماده 11: با عنایت به کمبود منابع ارزی و امکان تغییر ارز تامین شده با ارز اظهار شده مقرر گردید استعلام گمرک از بانک ملاک عمل قرار گیرد.

ماده 12: هر گونه اصلاح ثبت سفارش قبل از اظهار کالا توسط متقاضی به گمرک باید از بستر سامانه جامع تجارت به اطلاع سامانه امور گمرکی برسد.

ماده 13:به محض اظهار گمرکی متقاضی به صورت پوش، اطلاعات لازم جهت جلوگیری از ویرایش به سامانه جامع تجارت توسط گمرک اعلام خواهد شد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 967119

وب گردی

وب گردی