برای عرضه آجیل و خشکبار در بورس کالا اقدامات لازم در حال انجام است

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار، از انجام اقداماتی برای عرضه آجیل و خشکبار در بورس کالا خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادى ایسکانیوز؛ علیرضا ارزانی ممقانی گفت: در صورتی که برخی از اقلام مانند پسته و خرما که با تولید انبوه همراه هستند به بورس کالا ورود پیدا کنند، در رشد بازار این کالا و واقعی شدن قیمت‌ها بسیار موثر خواهد بود.

او توضیح داد: تاکنون اقداماتی در خصوص عرضه آجیل و خشکبار به بورس کالا انجام شده اما زمانی که به مرحله عمل می‌رسد به دلیل وضعیت اقتصادی موانعی بر سر راه قرار می‌گیرد که باعث فراموشی اقدامات انجام شده برای عرضه این کالاها به بورس کالا می‌شود.

ارزانی ممقانی گفت: تاکنون برخی از مشکلات موجود این اقدام را به حاشیه کشانده است، اما دو سال است که بحث و مذاکره در این خصوص انجام شده، امیدواریم به نتیجه مثبتی در این زمینه دست یابیم.

به گفته رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار، برای امسال قرار شد تا خرما و پسته و زعفران به بورس کالا عرضه شود که اکنون در حال ورود این محصولات به بورس کالا هستیم.

عرضه و تقاضا؛ بهترین فرمول برای تنظیم بازار

او در ادامه به تبعات قیمت‌گذاری دستوری در هر بازاری اشاره کرد و گفت: قیمت‌گذاری دستوری اشتباه‌ترین اقدامی است که می‌توان برای تنظیم یک بازار انجام داد؛ اگر قیمت‌گذاری خوب است پس به چه دلیل فقط در ایران انجام می‌شود و سایر کشورها از این اقدام الگوبرداری نمی‌کنند؟ در کجای دنیا دولت از نان مردم تا دلار مردم را قیمت‌گذاری می‌کند؟ این اقدام هیچ نتیجه‌ای ندارد به جز وضعیتی که اکنون در کشور حاکم است.

ارزانی ممقانی با اشاره به اینکه دولت باید نقش نظارتی داشته و زمینه را برای کشف قیمت‌ها براساس عرضه و تقاضا فراهم کند که این تنها و کارآمدترین فرمول برای تنظیم بازار است، گفت: دولت تنها باید شرایط موجود در بازار را نظارت کند تا فروشندگان اقدام به گران فروشی و احتکار نکنند، زمانی که قیمت به صورت دستوری باشد به دلیل اینکه سود اندکی عاید تولیدکنندگان می‌شود بنابراین دیگر انگیزه‌ای برای تولید وجود نخواهند داشت و بازار با کمبود کالا مواجه می‌شود زیرا در صورت ایجاد قیمت‌گذاری دستوری بازار همانند وضعیت کنونی حاکم در بازار قفل خواهد شد.

او با بیان اینکه تصمیمات بی‌وقت و غیرکارشناسی باعث ایجاد ضربه به بازار و اقتصاد کشور می‌شود، اظهار داشت: قیمت‌گذاری دستوری به طور حتم منجر به ایجاد رانت و فساد در بازار می‌شود، همین قیمت‌گذاری دستوری باعث شده که عده‌ای پول بگیرند اما واردات را انجام ندهند.

ارزانی ممقانی خاطر نشان کرد: دولت به چه دلیل باید پول بدهد برای واردات تخمه آفتابگردان اما شاهد هیچ وارداتی هم نباشیم؟ زمانی که پول برای واردات تخمه پرداخت می‌شود فردی که پول را دریافت کرده وارداتی را انجام نمی‌دهد و سود بی‌دلیلی را هم به دست می‌آورد و داخل جیب خود می‌گذارد در این میان تنها مردم هستند که ضرر می‌کنند.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار با تاکید بر اینکه قیمت‌گذاری دستوری باعث نابودی تولید در کشور شده است، گفت: اقتصاد دستوری که در کشور رایج شده همه چیز را برهم زده و منجر به متضرر شدن مردم شده است.

او با اشاره به اینکه اگر قیمت‌گذاری دستوری حذف شود، دیگر احتکار هم در بازار صورت نمی‌گیرد، ادامه داد: در تمام موارد تکرار این اشتباه در حال انجام است و نمی‌دانیم که کشور به کجا کشیده می‌شود؟ و پرسش اساسی این است که تا کجا اقتصاد دولتی می‌خواهد بدون حضور قدرتمند بخش خصوصی پیش رود؟

کد خبر: 967131

وب گردی

وب گردی