صنعت گاز از توان شرکت‌های خارجی بی‌نیاز است

مجری خط لوله انتقال گاز نهم سراسری با تاکید بر استفاده از توان شرکت‌های داخلی در تامین قطعات، اقلام و تجهیزات مورد نیاز صنعت گاز گفت: تولید تجهیزاتی که از لحاظ فنی با استانداردهای شرکت ملی گاز ایران مطابقت داشته باشد، در اولویت خرید ما خواهد بود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، توسعه زیرساخت‌های گازرسانی در سال‌های گذشته با روندی رو به رشد همراه بوده و در این مسیر، اجرای خطوط سراسری توانسته افزون بر افزایش پایداری شبکه انتقال گاز کشور، زمینه‌های لازم برای حضور بیش‌ازپیش ایران در تجارت جهانی گاز را فراهم کند. افزون بر خط ششم سراسری که در پایداری انتقال گاز غرب و شمال غرب کشور و ایجاد زیرساخت‌های صادرات گاز به عراق نقش داشته است، خط نهم سراسری نیز به طول یک‌هزار و 750 کیلومتر، یکی دیگر از این زیرساخت‌ها به شمار می‌آید که از عسلویه آغاز می‌شود و تا مرز بازرگان ادامه خواهد یافت و شرایط را برای امکان صادرات گاز به اروپا فراهم می‌کند. هم‌اکنون دو بخش از عملیات اجرایی این پروژه حدفاصل دهگلان_ سقز به طول 124 کیلومتر و سقز - میاندوآب به طول 106 کیلومتر در حال اجراست و 11 تاسیسات تقویت فشار گاز نیز روی این خط لوله تعریف شده و برای اجرای آن در مجموع چهار میلیارد دلار هزینه خواهد شد.

براساس برنامه‌های تعریف شده، 230 کیلومتر از این خط لوله که با هدف افزایش پایداری انتقال گاز شبکه غرب و شمال غرب کشور در حال اجراست تا پایان مهرماه به بهره‌برداری خواهد رسید و بخشی از گازهای تولیدی پارس جنوبی را از کریدور غرب کشور به استان‌های خوزستان، کردستان و آذربایجان غربی و شرقی می‌رساند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران که به تازگی از عملیات اجرایی خط لوله راهبردی نهم سراسری بازدید کرده است، درباره احداث این خط لوله اظهار کرد: خط نهم سراسری همانند خطوط لوله چهارم، ششم و هشتم سراسری، امکان انتقال گاز از منطقه پارس جنوبی به بخش‌های غربی و شمال غرب کشور را فراهم می‌کند.

به گفته حمیدرضا عراقی، این خط لوله افزون بر ماموریت صادرات، وظیفه پشتیبانی و گازرسانی به مناطق غرب و شمال غرب کشور را نیز به عهده دارد. گستره اهواز - دزفول و دزفول -کوهدشت خط لوله انتقال گاز نهم سراسری، از اولویت‌های شرکت ملی گاز ایران به شمار می‌آید و هم اکنون، مطالعات مهندسی گستره بیدبلند - اهواز و اهواز - کوهدشت به پایان رسیده و فرایند تبیین اسناد مناقصات آن در حال انجام است که به این ترتیب، ابتدا مسیر اهواز_ بیدبلند و پس از آن اهواز_ کوهدشت تا پایان امسال پیمان سپاری می‌شوند.

معاون وزیر نفت در امور گاز افزود: در حوزه تحصیل اراضی نیز از 230 کیلومتر طول خط که از اولویت‌های نخست صنعت گاز به شمار می آید و هم‌اکنون در حال اجراست، 194 کیلومتر مسیر، تحصیل اراضی و در 170 کیلومتر آن، مسیرسازی انجام شده و این در حالی است که لوله‌های 117 کیلومتر نیز تامین شده که 151 کیلومتر آن به محل پروژه حمل شده است، همچنین جوشکاری 115 کیلومتر از 230 کیلومتر خط لوله نیز انجام شده و بقیه موارد نیز در حال انجام است.

شمال غرب کشور میزبان خط نهم سراسری

برپایه گزارش‌ها، برای خط لوله انتقال گاز نهم سراسری دو گستره دیگر نیز تعریف شده که به فراخور توسعه زیرساخت‌های صادراتی به عنوان اولویت دوم در نظر گرفته شده است.

مجری خط نهم سراسری نیز درباره اجرای این خط لوله گفت: خط لوله 56 اینچ نهم سراسری پیش‌ از این با هدف صادرات به ترکیه و اروپا تعریف شده بود و از این رو هم‌اکنون با توجه به شرایط موجود با هدف تامین مصارف داخلی فعال است.

به گفته بهرام صلواتی، عملیات اجرایی خط نهم سراسری، افزون بر گستره دهگلان تا سقز و سقز تا میاندوآب که در حال اجراست، در بخش بیدبلند تا اهواز نیز به طول 114 کیلومتر در مرحله پیمان سپاری قرار دارد.

بخش مهندسی و طراحی گستره عسلویه تا بیدبلند نیز با پیشرفت مطلوبی در دست طراحی تفصیلی قرار دارد و حدود 350 کیلومتر این پروژه نیز مربوط به اهواز تا کوهدشت بوده که اسناد مناقصه EPC مربوط به آن آماده شده است.

او تاکید کرد: مهندسی و طراحی مربوط به گستره کوهدشت تا دهگلان نیز با پیشرفت قابل توجهی در دست طراحی تفصیلی قرار دارد. بهره‌برداری از بخشی از این خط لوله برای خرداد سال 98 برنامه‌ریزی شده بود، اما با توجه به سیاست‌های جدید، این پروژه باید تا پایان مهرماه امسال به پایان برسد تا بتوان گاز را در فصل سرد به غرب و شمال غرب کشور انتقال داد. این پروژه به دلیل کوهستانی بودن منطقه نسبت به پروژه‌های دیگر سختی بیشتری خواهد داشت، همچنین به مجوزهای بسیاری نیاز دارد.

صلواتی یادآور شد: در خط نهم سراسری افزون بر گستره دهگلان تا سقز، همچنین سقز تا میاندوآب، در بخش‌های دیگری نیز فعالیت داریم که شامل بیدبلند تا اهواز به طول 114 کیلومتر می‌شود. این پروژه در مرحله انتخاب پیمانکار قرار دارد که پس از انتخاب پیمانکار پیش‌بینی می‌کنیم سال آینده اجرایی شود.

بخش مهندسی گستره از عسلویه تا بیدبلند نیز با پیشرفت مطلوبی در دست طراحی تفصیلی قرار دارد. بخش دیگر، حدود 350 کیلومتر مربوط به اهواز تا کوهدشت است. در این پروژه اسناد مناقصه EPC تهیه شده است و آمادگی داریم کار این پروژه را نیز آغاز کنیم. پروژه دیگر شامل مهندسی و طراحی مربوط به کوهدشت تا دهگلان می‌شود که این بخش نیز با پیشرفت مطلوبی در دست طراحی تفصیلی قرار دارد.

مجری خط نهم سراسری در ادامه با اشاره به دیگر گستره‌های این خط لوله می‌گوید: بخش دیگر از خط نهم سراسری مربوط به خط میاندوآب تا بازرگان است که اولویت اجرای این پروژه ابلاغ نشده، با این حال طراحی تفصیلی آن انجام شده است.

مجری خط نهم سراسری با اشاره به دیگر پروژه‌های در دست اجرای این طرح، اعلام می‌کند: یکی دیگر از پروژه‌های اجرایی، خط رابط میان سایت 1 و 2 عسلویه با قطر56 اینچ و به طول 27 کیلومتر است که این پروژه در اصل بخشی از ابتدای خط نهم سراسری محسوب می‌شود و هم‌اکنون هفت کیلومتر از این خط تست شده و خط پنجم و ششم سراسری، از طریق این خط با یکدیگر لوپ می‌شوند.

پروژه جدید دیگری که با توجه به ضرورت از سوی وزیر نفت ابلاغ شده، خط انتقال اتان است که در قالب آن، اتان تولیدی در فازهای مختلف سایت 2 از طریق خط 40 اینچ به مجتمع‌های پتروشیمی واقع در سایت یک عسلویه انتقال می‌یابد. همچنین پروژه مطالعات امکان‌سنجی فنی، اقتصادی و زیست‌محیطی خط انتقال گاز پتاوه به بیدبلند در دستور کار قرار دارد که در این پروژه تعویض خط اول سراسری که حدود 250 کیلومتر است، در مرحله مطالعات اولیه قرار دارد. در نهایت در بخش ایستگاه کنترل فشار، ایستگاه کنترل فشار اردستان، انتخاب پیمانکار شده که عملیات اجرایی آن به تازگی آغاز شده است. دو ایستگاه کنترل فشار آباده و نایین نیز در مرحله دریافت مجوز برای برگزاری مناقصه است.

بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در اجرای خط لوله

مجری خط لوله انتقال گاز نهم سراسری با اشاره به بهره‌گیری از روش‌های نوین در اجرای این خط می‌گوید: استفاده از تجهیزات و فناوری‌های نوین، بحثی تحقیقاتی است که در بخش‌های مخابرات، بررسی مسیر، سیستم‌های جدید رادیوگرافی، جوشکاری، به‌طور آزمایشی انجام می‌شود و این روش‌ها از سوی امور پژوهش و معاونت مهندسی و بازرسی فنی شرکت مورد پیگیری قرار می‏‌گیرد. روش‌های جدید زیادی وجود دارد اما سوال اینجاست که استفاده از فناوری جدید تا چه میزان می‌تواند کاربردی باشد؟ در کل سعی داریم از فناوری‌های نوین روز استفاده کنیم.

تامین کالاهای مورد نیاز صنعت گاز از شرکت‌های داخلی

صلواتی در ادامه با اشاره به استفاده از توان شرکت‌های داخلی در تامین قطعات، اقلام و تجهیزات مورد نیاز صنعت گاز گفت: بیشتر تجهیزاتمان در پروژه‌ها از شرکت‌های داخلی تامین می‌شود. هر تجهیزی که نیاز داشته باشیم و در ایران تولید شود و از لحاظ فنی با استانداردهای شرکت ملی گاز ایران مطابقت داشته باشد، قطعا از شرکت‌های داخلی خریداری می‌کنیم. از سوی دیگر، با توجه به حجم بالای پروژه‌ها سعی بر این داریم که همه پروژه‌ها به نحو احسن اجرا شوند و در درجه نخست، برای انجام بهینه و به موقع پروژه‌ها همکاری همه مدیریت‌های ستادی شدیدا موثر بوده است.

توسعه زیرساخت‌های کلان گازرسانی در سال‌های گذشته به عنوان یکی از اولویت‌های صنعت گاز با هدف افزایش پایداری انتقال گاز مناطق مختلف کشور و ایجاد ظرفیت‌های صادراتی در دستور کار ویژه شرکت ملی گاز ایران قرار گرفته و در این راستا، خطوط دهم و ششم سراسری به بهره‌برداری رسیده‌اند.

ایجاد این زیرساخت‌ها زمینه را برای انتقال پایدار گاز به ویژه تولیدات مخزن مشترک پارس جنوبی فراهم می‌کند و زمینه ساز افزایش حجم تحویل گاز به نیروگاه‌ها و صنایع و گازرسانی به شهرهای جدید و روستاها شده است.

توسعه صنعت گاز که با روندی مطلوب در جریان بوده و زمینه ساز تحقق سیاست‌های عدالت اجتماعی، امنیت انرژی و اقتصاد مقاومتی در کشور شده است، در ایجاد رفاه عمومی و حفظ محیط زیست نیز تاثیر بسزایی داشته و این مسیر با توسعه کمی و افزایش کیفی خدمات تداوم خواهد یافت.

در خط نهم سراسری افزون بر گستره دهگلان تا سقز، همچنین سقز تا میاندوآب، در بخش‌های دیگری نیز فعالیت داریم که شامل بیدبلند تا اهواز به طول 114 کیلومتر می‌شود. این پروژه در مرحله انتخاب پیمانکار قرار دارد که پس از انتخاب پیمانکار پیش‌بینی می‌کنیم سال آینده اجرایی شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 967132

وب گردی

وب گردی