مذاکره با بورس کالا در حوزه بازار مسکن

نائب رئیس اول اتحادیه املاک کشور با اشاره به تبعات قیمت گذاری دستوری در بازار مسکن گفت: براساس قاعده فقهی تسلیط، به هیچ عنوان نمی توان بر روی ملک مردم قیمت گذاری دستوری انجام داد؛ زیرا مردم بر اموال منقول خود مسلط هستند و کسی قادر به قیمت گذاری بر این نوع کالاهای مردم نیست.

به گزارش گروه اقتصادى ایسکانیوز؛ حسام عقبایی افزود: قیمت گذاری دستوری در شرایط فعلی به هیچ عنوان امکان پذیر نیست که بتوان گفت در صورت چنین اتفاقی چه آسیب و تبعاتی را در بازار ایجاد می کند.

او با تاکید بر آخرین تلاش های صورت گرفته جهت همکاری با بورس کالا برای فروش مسکن، افزود: مدتی است که در حال مذاکره با بورس کالا جهت همکاری در حوزه بازار مسکن هستیم و صحبت هایی در این زمینه با کمیسیون اقتصادی، نمایندگان مجلس و بورس کالا انجام شده است.

نائب رئیس اول اتحادیه املاک کشور با بیان اینکه بورس کالا به عنوان یک مکان شفاف تلقی می شود گفت: بورس کالا مکانی است که کمک به سزایی جهت توسعه اقتصادی کشور می کند، در تمام دنیا استفاده از مکانیسم بورس برای کشف قیمت متداول است؛ البته در دنیا بورس مسکن وجود ندارد و باید در این زمینه براساس نیازهای خود قدم برداریم.

عقبایی با اشاره به اینکه مذاکره برای همکاری با بورس کالا در حوزه مسکن برای اولین بار است که در ایران صورت گرفته است، گفت: به طور معمول زمانی می توان در مورد بورس یک کالا صحبت کرد که آن کالا همگن باشد، ممکن است قیمت دو واحد مسکونی در سطح شهر تهران در یک خیابان و ساختمان میلیون ها تومان اختلاف داشته باشد که آن هم به دلیل امکانات موجود در هر واحد آپارتمانی است.

نائب رئیس اول اتحادیه املاک کشور با تاکید بر اینکه ورود مسکن به بورس پیچیدگی هایی دارد و باید تحقیقات زیادی در خصوص نحوه عرضه آن صورت گیرد، اظهار داشت: ورود مسکن همانند فلزات، پتروشیمی و کالاهای کشاورزی نیست که بتوان به راحتی آن را در بورس کالا عرضه کرد؛ زیرا بازار مسکن پیچیدگی های خاص خود را دارد، در این زمینه باید مطالعاتی صورت گیرد و تمام ابعاد آن سنجیده شود.

او در خصوص طراحی شاخص بازار مسکن خاطرنشان کرد: در طراحی شاخص، منتظر ارایه و بررسی سیاست های پولی و بانکی اثرگذار هستیم تا متوجه شویم به طور کلی چه نگاهی نسبت به شاخص مسکن وجود دارد.

عقبایی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه طراحی شاخص مسکن به انجام کار کارشناسی شده دقیق در حوزه اجتماعی و اقتصادی نیاز دارد، بنابراین باید تحقیقاتی در این زمینه صورت گیرد.

کد خبر: 967137

وب گردی

وب گردی