احیای اعتبار  دولت؛ پیام بهارستان به پاستور

دولت روحانی با بحران بی اعتباری مواجه شده که دستاورد عملکرد پنج ساله خودش است و برای تغییر وضع موجود می طلبد تا هم برنامه عملیاتی جامعی اجرایی شود و هم افراد تازه نفسی برای اداره کشور روی کار بیایند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، روزهای سختی برای دولت تدبیر و امید در حال رقم خوردن است. در دریای طوفانی که دولت درگیر آن شده است باید دید کشتی کابینه دوازدهم چه زمانی به ساحل آرامش خواهد رسید. هر چند این موضوع با توجه به اتفاقات اخیر کمی دور از دسترس است؛ اما نباید فراموش کرد جمهوری اسلامی روزهای سخت تر از این را پشت سر گذاشته است. ماجرای التهابات دولت از جایی پرشورتر شد که روحانی باید برای پاسخگویی به سوالان نمایندگان در مجلس حاضر می شد. شش شهریور 1397 روحانی در مجلس حضور یافت و به سخنان نمایندگانی که زیر نامه سوال از او را امضا کرده بودند گوش فرا داد و مورد سوال قرار گرفت.

التهاب اقتصادی :

در همین جلسه بود که محمد حسین فرهنگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: «چرا دولت در مهار و هدایت نقدینگی موفق نبوده است؟، افزایش حجم نقدینگی ۲.۳ درصد کشور نسبت به سال گذشته عبور از مرز ۱۶۰۰ تریلیارد تومان برای اولین بار موجب التهاب در بازار از جمله بازارهای ارز، مسکن و طلا شد.»

وی همچنین در ادامه صحبت هایش اظهار داشت: «تورم نقطه به نقطه ماهانه نوید تورم ۶۰ درصدی در سال جاری را می‌دهد که بالاترین میزان تورم در تاریخ معاصر کشور است، افزایش نقدینگی و فشار توامان عرضه و تقاضا، رکود تورمی را شکل می‌دهد.»

اما روحانی در جواب به این سخنان و دیگر انتقاداتی که از وی شد صحبت هایی را بیان کرد که در نهایت نمایندگان مجلس از پاسخ های او قانع نشدند. یعنی از 5 سوال اصلی که از روحانی شده بود نمایندگان از جواب چهار سوال راضی نشدند. در نتیجه پاسخ از رئیس جمهور وارد فاز استیضاح شد که البته روندی طولانی دارد و باید برای دیدن نتیجه آن به انتظار نشست.

انتظاری که طاق شد :

اما مجلسی که روحانی در آن مجبور به پاسخ گویی شد حوادث دیگری را در خصوص حامیان دیروز و منتقدان امروزش دیده است. مجموعه این اقدامات دولت را با شرایط سختی روبرو کرده است. برای روشن شدن این موضوع باید در صحبت ها و اقدامات طیف اصلاحات کمی دقت کرد. در همین خصوص باید گفت الیاس حضرتی نماینده اصلاح طلب که تا دیروز جزو فراکسیون امید مجلس و از حامیان رئیس جمهور بود از این جریان جدا شد. وی در اعتراض به تصمیم فراکسیون امید که خواسته‌ بودند از کرباسیان حمایت کنند اعلام استعفا کرد؛ زیرا حضرتی موافق استیضاح وزیر اقتصاد در شرایط کنونی بود. اما این دومینوی اعتراض اصلاح طلبان به کابینه و مدیریت اقتصادی به افراد دیگری هم سرایت کرد. در همین خصوص عارف در توییتی نوشت: «انتظار اصلاح‌طلبان از آقای روحانی بیش از عملکرد فعلی ایشان بود که امیدواریم در سال دوم به بعد، شتاب فعالیت‌های دولت بیشتر شود. »

صدای اعتراضات نسبت به صحبت های روحانی در مجلس از فعالان سیاسی اصلاح طلب هم شنیده شد. به طور مثال احمد حکیمی پور دبیرکل حزب اراده ملت در این مورد گفت: «پاسخ هایی که رئیس جمهور در این جلسه ارائه داد، بسیار کلی بود و تلاش کرد تا رویکردی همدلانه را پیش ببرد.»

ما اعتراض به سخنان و عملکرد روحانی جایی جالب می شود که حزب سازندگی حامی اصلی جریان اصلاحات و رئیس جمهور در بیانیه ای اظهار داشت: «پیشنهاد مشخص ما به ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران دکتر حسن روحانی، نوسازی دولت در هر دو عرصه‌ی سیاست‌گذاری و اجراست. دولت خون تازه می‌خواهد. باید به قوای تازه‌نفس که آماده‌ شرایط جدیدند مجال داد. مردان «بزم» را در شرایط «رزم» نمی‌توان به کار گرفت.»این اظهارات نشان می دهد سخنان روحانی، مخالفانش که هیچ، حتی حامیان دیروزش را هم نتوانسته راضی کند. افرادی که بخشی از آنها در مجلس حضور دارند و نارضایتی آنها نشان می دهد که مردم هم از پاسخ های روحانی قانع نشدند.

افت محبوبیت :

ناراضی بودن نمایندگان از پاسخ های روحانی شاید در بطن خودش نشان دهد محبوبیت رئیس جمهوردر بین مردم با افت مواجه شده است. محبوبیتی که در سال های اخیر شاید درصد بالایی داشته اما امروزه با اتفاقاتی که در کشور رخ می دهد افت قابل توجهی را تجربه می کند. در این خصوص حسین مرعشی در میزگرد بحران‌های پیش رو با بیان اینکه روحانی قبل از انتخابات سال 96 مقبولیت داشت اما بعد از آن محبوبیت پیدا کرد، گفت: «من فکر می‌کردم محبوبیت آقای روحانی خیلی به درد کشور خواهد خورد اما نمی‌دانیم کسانی که روابط رئیس‌جمهور با مردم را تنظیم می‌کنند چطور آن محبوبیت را ظرف 6 ماه به حداقل رساندند؟»

تمامی این صحبت ها که از نظر گذرانده شد نشان می دهد دولت در دوران کنونی با هجمه ای از انتقاداتی مواجه شده است که در نتیجه بی اعتباری آن را در منظر افکار عمومی رقم زده است. این بی اعتباری در طول تاریخ انقلاب اسلامی بی سابقه بوده است. طوری که حتی در ایام ریاست جمهوری احمدی نژاد که عرصه سیاسی ایران با یکشنبه سیاه مواجه شد و در نتیجه عتاب رهبرمعظم انقلاب را نسبت به رئیس جمهور سابق در پی داشت؛ دولت با افت پشتوانه مردمی مواجه نشد. اما این دولت با بحرانی مواجه است که اگر برای آن کاری انجام ندهد عواقب سنگینی را برایش در پی خواهد داشت. هرچند رهبر معظم انقلاب طی دیدار مردمی در بیست و دوم مرداد 1397 با اشاره به این که برخی می خواهند به دولت فشار بیاوردند تا کنار بکشد فرمودند: «دولت باید با قوّت سرِ کار بماند، کارها را باید این دولت انجام بدهد» اما رئیس جمهور باید بداند او با رأی همین مردم مسند نشین پاستور شده است و جزو وظایف قانونی و شرعی وی رسیدگی و پیگیری خواسته ها و نیازهای ملت است.

به همین جهت می طلبد دولت هم برنامه عملیاتی جامعی را ارائه دهد و هم از افرادی که نفس کار کردن دارند استفاده کند؛ زیرا استفاده از افراد جوان جزو وعده های روحانی در انتخابات ریاست جمهوری بوده است و می تواند با انجام آن هم دولت خود را به پویایی برساند و هم یکی از وعده هایی را که به مردم داده است اجرایی کند. در ضمن داشتن برنامه عملیاتی که مردم تغییرات را به صورت ملموس حس کنند می تواند رضایت آنها را از کابینه دوازدهم افزایش دهد و از شرایط بحرانی بیرون بیاورد.

خبرنگار: مجید فاضلی

انتهای پیام/

کد خبر: 967223

وب گردی

وب گردی