بهبود دوران نقاهت جراحی های مفاصل با این حسگر

یک پژوهشگر ایرانی با استفاده از آهنرباهای ترکیبی به همراه پلیمرهایی که اثر برق مالشی ایجاد می‌کنند، حسگری را ابداع کرد که دوران نقاهت جراحی‌های مفاصل و ایمنی خودروهای خودران را بهبود می‌بخشد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، هنگامی که کسی دوران نقاهت پس از جراحی یک مفصل را می‌گذراند، برای پزشکان مهم است که عوامل متعددی نظیر دامنه حرکتی اندام تحت جراحی قرار گرفته را نظارت کنند.

یک حسگر جدید که نیروی خود را به طور خودکار تامین می‌کند، با انتقال داده‌های حرکتی از پانسمان یا پوشش‌های ارتوپدی از مفصل، می‌تواند دوران نقاهت بیماران را ساده‌تر از همیشه کند.

نمونه اولیه این حسگر توسط دانشمندان دانشگاه واترلوی کانادا و به رهبری "حسن عسکری" محقق ایرانی این دانشگاه طراحی شده است.

این دستگاه از یک سیلندر انعطاف‌پذیر کوچک تشکیل شده که توسط الکترومغناطیس و اثر برق مالشی(تریبوالکتریک) ساخته شده است.

هرگاه حسگر تعبیه شده روی مفصل، خم شده یا پیچ بخورد، به اندازه کافی برق تولید می‌کند تا سیگنال را به صورت بی‌سیم به یک رایانه، گوشی هوشمند یا ساعت هوشمند بفرستد. سپس این سیگنال‌ها می‌توانند برای تعیین دامنه حرکتی بیمار، همراه با سایر شاخص‌های بهبود، تحلیل شوند.

یک پزشک یا فیزیوتراپیست می‌تواند از راه دور بعد از دسترسی به این اطلاعات از طریق اینترنت، به جای اینکه از بیمار درخواست ویزیت مجدد یا مراجعه به درمانگاه برای ارزیابی وضعیت وی داشته باشد، نظر خود را در مورد وضعیت بهبودی وی اعلام می‌کند.

ممکن است این حسگرها در داخل تایرهای خودروهای خودران نصب شوند تا به وسایل نقلیه اجازه دهند به تغییر شرایط جاده واکنش نشان دهند.

حسن عسکری می‌گوید: بر اساس نیروهای اعمال شده روی حسگرها، تعامل بین جاده و لاستیک‌ها ممکن می‌شود و حسگرها می‌توانند یخ یا باران را تشخیص دهند.

وی افزود: این‌ها اطلاعات بسیار مهمی برای خودروهای خودران است.

در حال حاضر طول این حسگر حدود 6 سانتیمتر و عرض آن 1 سانتیمتر است. هرچند دانشمندان در تلاش هستند تا این فناوری را تا حد ممکن کوچک کنند.

این تحقیق اخیرا در مجله Sensors and Actuators A: Physical منتشر شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 967239

وب گردی

وب گردی