پروژه‌های عمرانی کیش به مشکل خورد

پروژه‌های عمرانی منطقه آزاد کیش در وضعیت نامناسبی به سر می‌برند به طوریکه بخش اعظمی از این طرح‌های توسعه کُند یا متوقف شده،‌ضمن این‌که حدود ۷ ماه است که طلب پیمانکاران پرداخت نشده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ برای دومین بار طی دو سال اخیر است که پروژه‌های عمرانی جزیره کیش دچار مشکل می‌شود. آبان‌ماه سال 95 مدیرعامل سابق منطقه آزاد کیش بر به نتیجه رسیدن ترمنیال مسافری فرودگاه این جزیره در سال 96 خبر داده بود اما 9 ماه بعد خبر رسید حقوق پیمانکاران و مشاوران پروژه‌های عمرانی جزیره کیش از آذرماه سال گذشته تاکنون پرداخت نشده است.

علی‌اصغر مونسان آبان‌ماه دو سال قبل در حاشیه برگزاری نمایشگاه هوایی با بیان این که در بخش حمل و نقل سرمایه‌گذاری‌های عمده‌ای در حوزه بندری و فرودگاهی کیش انجام شده، گفته بود: هم اکنون در حال احداث ترمینال مسافری فرودگاه کیش هستیم که پس از فرودگاه امام بزرگترین ترمینال است که برای 4.5 میلیون نفر مسافر طراحی شده است.

وی با اشاره به این که بیش از 4 هزار میلیارد ریال در بخش فرودگاهی هزینه شده از به نتیجه رسیدن ترمینال در سال 96 خبر داد و افزود:‌ در حال تعمیر روش و تعریض باند جنوبی فرودگاه کیش هستیم که پس از بهره‌برداری تنها باند استاندارد کشور است که هواپیماهای A380 در آن می‌توانند نشست و برخواست کنند.

این در حالی بود که برخلاف وعده‌های مدیرعامل سابق منطقه آزاد کیش در نیمه‌های تابستان خبر رسید که پروژه‌های ذکر شده در وضعیت نامناسبی به سر برده و روند ساخت و ساز آنها کُند شده است.

یکی از مسائلی که باعث بروز این اتفاق شده، عدم تامین به موقع منابع مالی توسط کارفرما اعلام شده بود. مسئله‌ای که پیمانکاران پروژه‌های عمرانی را دچار مشکل کرده و علاوه بر روند احداث طرح‌ها، پرداخت حقوق کارکنان را نیز دچار وقفه‌های طولانی کرده است.

در واکنش به این خبر، روایط عمومی منطقه آزاد کیش با اذعان به بروز مشکل با پیمانکاران جزئیات پروژه‌های عمرانی این جزیره را تشریح کرد: «در خصوص پروژه ترمینال جدید فرودگاهی کیش ، باتوجه به عدم رضایت از عملکرد پیمانکار و دستور صریح مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش مبنی بر تسریع عملیات ساخت براساس استانداردهای بین المللی نسبت به خاتمه قرارداد با پیمانکار اقدام شد. در حال حاضر نیز سازمان منطقه آزاد کیش در مرحله انتخاب پیمانکار جدید است و با طی مراحل قانونی ادامه عملیات اجرایی از سر گرفته می شود.

جزیره کیش یکی ازمناطق آزاد کشور با ماموریت گردشگری است و ساخت ترمینال جدید فرودگاهی کیش با بهره گیری از استانداردهای بین المللی یک ضرورت و اقدام بهینه است چنانچه این ترمینال فرودگاهی بی نظارت وتوجه احداث می شد خیانتی بزرگ در حق آیندگان این منطقه بود. این ترمینال با ظرفیت پذیرش سالانه 4.5میلیون مسافر، زیرساختی برای سال‌های آتی کیش است که این موضوع براهمیت این پروژه وکیفیت ساخت آن می افزاید واز سویی باعث شده مسئولان کیش با دقت نظر بیشتری بر این پروژه نظارت کنند.

در خصوص تعریض باند جنوبی فرودگاه کیش نیز 80 درصد این پروژه تکمیل شده و 20 درصد باقیمانده بدلیل داشتن معارض درمرحله توافق با طرف مقابل است و بلافاصله با جلب موافقت در کمتر از یکماه آماده بهره برداری می شود. راساس اسناد مالی موجود از زمان اعلام شده در خبر منتشره ( یک ماه پس از نمایشگاه هوایی) تاکنون مبلغی بالغ بر 200 میلیارد ریال به پیمانکاران این پروژه ها پرداخت شده است و درخصوص عدم پرداخت حقوق کارگران نیز هیچ گزارشی مبنی برعدم پرداخت به جهت پیگیری ونظارت به دست سازمان منطقه آزاد کیش نرسیده است.»

تاخیر 7 ماهه در پرداخت طلب پیمانکاران

در حالی انتظار می‌رفت روند ساخت پروژه‌های عمرانی منطقه آزاد کیش با هدف توسعه زیرساخت‌های این منطقه گردشگری طی یکسال اخیر تسریع شود که برای دومین بار در دو سال اخیر باز هم پروسه پرداخت مطالبات پیمانکاران به مشکل خورده است. حدود 7 ماه است که به دلایلی از جمله سیاست‌های غلط کارفرما و نبود مدیریت در بخش هزینه‌ها پروژه‌هایی از جمله ترمینال مسافری، بندرگاه، رینگ، پست فشار قوی و... تقریبا متوقف شده است. گفته می‌شود یکی دیگر از دلایل روند بسیار کُند اجرای پروژه‌های زیرساختی جزیره کیش پرداخت حقوق پرسنل منطقه آزاد کیش است که رقمی حدود 5 میلیارد تومان در ماه عنوان می‌شود.

این مسئله به نوعی باعث شده تا سازمان منطقه آزاد کیش عملا نتواند منابع مالی چندانی را به پروژه‌های جاری تزریق کند. موضوعی که سازمان منظقه آزاد کیش لازم است در رابطه با آن شفاف‌سازی لازم را انجام دهد.

ساخت و توسعه ترمنیال مسافری فرودگاه کیش از سال 92 توسط منطقه آزاد آغاز شده که به دلایلی از جمله عدم در نظر گرفتن تورم در پروژه به نظر نمی‌رسد با وضعیت کنونی در قرن جاری به بهره‌برداری برسد. یکی از موارد قابل تامل طی سال‌های اخیر عدم توانایی منطقه آزاد کیش در جذب سرمایه‌گذار بوده است.

شاید یکی از مواردی که به این ناکامی دامن زده پیشنهادات منطقه آزاد کیش به سرمایه‌گذاران باشد؛ مدیران این منطقه در قبال ورود سرمایه‌، پیشنهاد تهاتر می‌دهد که چندان مورد علاقه سرمایه‌گذاران نبوده است.

کیش یکی از مقاصد گردشگری مهم در کشور به شمار می‌رود که توسعه زیرساخت‌های آن علاوه بر جذب گردشگران و درآمدهای ناشی از آن،‌ اشتغالزایی بسیار بالایی را به همراه خواهد داشت.

منبع: تسنیم

400

کد خبر: 967262

وب گردی

وب گردی