تحول باید توسط خانواده ها احساس شود/باید آموزش و پرورش و وزارت علوم هماهنگ شوند

معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش و سخنگوی کمیسیون علوم و تحقیقات مجلس فرصت ها و چالش های پیش روی اجرای اهداف توسعه ای و تحقق اهداف سند تحول آموزش و پرورش و واقعیت های موجود در نظام آموزش و پرورش را در برنامه رو در رو شبکه چهار سیما مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز برنامه رو در رو به مناسبت هفته دولت به سراغ دستاوردهای آموزش و پرورش رفت و به توسعه آموزش عمومی و عدالت آموزشی پرداخت، بر اساس آمار تعداد مدارس کشور از 54 هزار واحد در سال 57 در سراسر کشور به 154 هزار واحد افزایش یافته همچنین تعداد مدارس شبانه روزی با رویکرد توسعه عدالت آموزشی در مناطق محروم با رشد 48 برابری رو به برو شد و از 65 واحد به 3 هزار و 100 واحد افزایش یافت، پوشش 98 درصدی دانش آموزان واجب التحصیل در کشور و افزایش نرخ باسوادی از 43 درصد به 93 درصد از دیگر افتخارات نظام آموزشی کشور در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است در حال حاضر وجود بیش از 9 میلیون دانش آموز در سراسر کشور گویای ارتباط حدود نیمی از خانوار ایرانی با نظام آموزش و پرورش است به علاوه این وزارتخانه با بیش از یک میلیون نیروی آموزگار و کادر اداری مجموعه ای از نیازهای اقتصادی متقابل کارکنان، مدارس و دانش آموزان را در بر می گیرد که عملاً یک ظرفیت بسیار بزرگ برای تحقق شعار سال یعنی حمایت از کالای ایرانی و تحرک بخشی به بازار و تولید داخلی به شمار می آید.

علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با حضور در برنامه رو در رو دستاورها و اولویت های آموزشی و پرورشی را به بوته نقد گذاشتند.

کاظمی در مورد دستاوردهای کمی آموزش در چهل سال گذشته گفت: آموزش و پرورش و دستاوردهای آموزش و پرورش در حوزه سخت افزار و نرم افزار قابل مقایسه با پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نیست و نمی توان این دو دوره را مقایسه کرد و چنان رشد و توسعه در حوزه آموزش و پرورش رخ داده که شاید قابل تصور نباشد ما قبل از انقلاب چنین وضعیتی داشته باشیم و فضاهای آموزشی تا دو و یا سه برابر افزایش یافته و شاید در حال حاضر منطقه و روستایی نیست که دیگر دسترسی به امکانات آموزشی ندارد.

وی ادامه داد: یکی از رویکردهای مهم آموزش و پرورش که توسعه عدالت آموزشی بوده به خوبی محقق شده و پیش رفته امروز تمام دستاوردهای علمی که نظام ما در بخش های مختلف دارد و اقتدار علمی جمهور اسلامی مربوط به نوع سرمایه گذاری هایی است که آموزش و پرورش انجام داده است و در کنار هم این موفقیت ها افزایش پوشش تحصیلی و تحولاتی که در برنامه ریزی ها انجام شده و تدوین سند بنیادین آموزش و پروزش به نوعی بزرگترین دستاورد نظام آموزش و پرورش کشور محسوب می شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش همچنین گفت: امروز نقشه راه آموزش و پرورش و چشم انداز روشن آموزش و پرورش برای دستیابی به قله های رفیع تعلیم و تربیت فراهم است.

میرزاده در ادامه به آشکار بودن خدمات آموزش و پرورش در مدت 40 سال اشاره کرد و گفت: ملت شریف شاهد دستاوردهای آموزش و پرورش هستند و دستاوردها بیان می شود و فکر می کنم در این جلسه ضمن ارج نهادن به تلاش همه دولت ها که بر اساس آنچه امکانات و شرایط ایجاب کرده توسعه نظام آموزشی را رقم زدند و مشکل ما این نیست که اسناد بالا دستی نداریم و مشکل ما در مرحله اجراست.

وی گفت: شاید خیلی از کارشناسان آموزش و پرورش معتقد باشند ای کاش به جای این تعداد از اسناد بالا دستی اسناد کمتری وضع می شد ولی در اجرا به طور کامل به اجرای آن فکر می کردیم و ای کاش بدون توجه به اینکه خانواده ها چه انتظاری دارند و نسل جدید چه نیازی دارد شاید خیلی از اسناد بالادستی که دورنمای خوبی دارد وضع نمی شد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تأکید کرد: در جلساتی اینچنین در فضایی رو در رو باید در مورد علت محقق نشدن اسناد و برنامه ریزی ها بحث شود و در غیر این صورت دستاورد روی کاغذ نوشته و مکتوب کم و کسری ندارد.

کاظمی در این بخش از سخنانش یادآور شد: تحلیل های انجام شده از اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر اساس شاخص ها، بیش از 30 درصد پیاده سازی شده است و الان مهمترین رویکرد نظام آموزش و پرورش در واقع در کنار دیگر رویکردها اجرای متوازن سند تحول آموزشی است و نیاز به فرهنگسازی و تغییر نگرش داریم و به هر حال باید نوعی از نگرش در مردم و همکاران ایجاد شود برای مسیرهایی که در تحقق سند تحول نیاز داریم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: تا این موضوع تغییر نگرش رخ نمی دهد نمی توانیم گام های اساسی و عمیق برداریم و البته تبدیل کردن رویکردهای پرورشی و فرهنگی بر فضای آموزش و پرورش است و مهمترین چرخش سند تحول آموزش و پروزش همین چرخش است و زمانیکه این مسیر را طی کنیم به کیفیت بخشی می رسیم.

تحقق 30 درصدی سند تحول بنیادین آموزشی

کاظمی با بیان اینکه باید کاری کنیم دانش آموزان در فضای آموزش و پرورش تربیت شوند به جای آنکه آموزش داده شوند، گفت: باید فشار آموزش، دانش محوری و حافظه محوری را از روی دانش آموزان کم کنیم و برداریم و تا کنون بیش از 30 درصد از سند تحول محقق شده است و بخش دیگری که به دنبال آن هستیم مربوط به ساختارها و سیستم مدیریتی حاکم بر فضای آموزشی است و در بخش انتصاب مدیران و همچنین در حوزه آموزش مدیران و در حوزه مدل های مدیریتی و ساختارهای مدیریتی باید تغییراتی داشته باشد.

وی افزود: به هر حال برنامه های زیر نظام های سندتحول ریل های اجرایی در بخش های استاندارد سازی فضای آموزشی، استانداردسازی فرایندهای آموزشی تدوین شده و در دستور کار است و در کنار برنام های جاری تحقق سند تحول در دستور کار است و نیاز داریم این موضوع به دغدغه ملی تبدیل شود و آموزش و پرورش به تنهایی نمی تواند تمام زیر ساخت های مربوط به سند را در حوزه زیر ساخت ها الزامات را در دستور کار قرار داده تا به دستگاههایی که می توانند کمک کنند ارائه کند.

میرزاده در بحشی از این گفتگو نسبت به اجرای 30 درصدی سند تحول خاطر نشان کرد: در تلاش مسئولین آموزش و پرورش شکی نیست اما در خروجی و نتیجه کار وزارت آموزش و پرورش تحقق 30 درصدی را اهداف سند تحول را احساس نمی کنم ولی در لباس و پوشش و افتخار به هویت ایرانی و اسلامی یک اشکالی وجود دارد و اینکه دانش آموزان دچار یک تحولی شده باشند در این رابطه من به عنوان یک نماینده یا به عنوان یک پدر یا به عنوان یک معلم چنین احساسی نمی کنم و ممکن است این 30 درصد در اتاق های در بسته و یا اسناد و کتاب هایی است که منتشر شده اما آنچه مردم انتظار دارند اتفاق نیفتاده است.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: تحول باید در معلم اتفاق بیفتاد و هنوز در الفبای معلم مشکل وجود دارد و یک بخشی از این عدم تحقق تقصیر آموزش و پرورش، دولت و مجلس است و تا زماینکه معلم انگیزه لازم را برای اجرای اهداف سندتحول را نداشته باشد و این انگیزه در او افزایش پیدا نکند من بعید می دانم آن 30 درصد برای مردم قابل مشاهده و لمس باشد.

کاظمی یادآور شد: تحقق 30 درصدی اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از منظر اثر بخشی نیست بلکه از منظر پیاده سازی شاخص های مشخص شده در سند شامل راهبردها، راهکارها و اهدافی است که دنبال می کنیم و کاملاً قابل سنجش است و در مورد بروندادهای نظام تعلیم و تربیت در قالب این سند هیچ کس ارزیابی نکرده است که چند درصد است و آن ارزیابی کیفی و امری سنگین است و طبیعتاً خروجی های آموزش و پرورش را بعد از 12 سال باید سنجید.

وی تأکید کرد: آنچه در حال حاضر می توانیم ارزیبای و قضاوت کنیم طبیعتاً بر اساس همین راهکارهاست که در حوزه کاری خودمان پیاده سازی کردیم و یکی از نظام های سند تحول بنیادین راهکارهای سنجش کیفی است.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در رابطه با امکان سنجش کیفی گفت: شاخص های اندازه گیری کیفی وجود دارد و سند تحول پیاده شود خانواده ها احساس می کنند که تحولی اتفاق افتاده است.

120 برنامه برای افزایش مهارت های اجتماعی دانش آموزان

کاظمی در خصوص آموزش های اجتماعی شدن و مهارت های ارتباطی مرتبط با آن در آموزش و پروش به دانش آموزان گفت: در حوزه آموزش پرورشی و فرهنگی در این رابطه مطالعه کردیم و 20 سیاست و راهبرد را با 120 برنامه در سند تحول در این رابطه تدوین کردیم و سه اولویت راهبردی نیز مشخص کردیم که جز اولویت های راهبردی معاونت پرورشی است و شامل توسعه فرهنگ اقامه نماز و عترت است و برای هر کدام از این موارد اقدامات متفاوتی را طراحی کردیم.

افزایش 100 ساعت زمان آموزشی برای فعالیت های پرورشی

وی ادامه داد: توسعه مهارت های ارتباطی و فضائل اخلاقی اولویت دوم معاوت پرورشی است و موضوعی که امروز به شدت دانش آموزان و جامعه به این مهارت نیاز دارد و اولویت سوم ما ایجاد روحیه امید و نشاط در بین دانش آموزان است و یکی از کارهای مهمی که در دستور کار خودمان قرار دادیم و آموزش و پرورش هم در اولوینت قرار داده است خالی کردن 50 تا 100 ساعت زمان آموزشی برای انجام فعالیت های پرورشی و گروهی دانش آموزان است تا در این رابطه مهارت دانش آموزان افزایش یابد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به 100 برنامه در 6 ساعت تربیتی به عنوان بسته هایی در اختیار مدیران مدارس اشاره و عنوان کرد: علاوه بر این برنامه ها اردوهای دانش آموزی اجرا می کنیم که به دانش آموزان کمک شایانی در مهارت آموزش دارد مانند اردوی راهیان نور، اردوی زیارت اولی ها و اردوی دانش آموزان مرز و اردوهایی در قالب مسابقات قرآن و مسابقات فرهنگی و هنری برگزار می شود.

اردوی دانش آموزی و تجربه زندگی در چادر

کاظمی همچنین به برگزاری اردوی متفاوت ملی دانش آموزان سازمان دانش آموزی اشاره کرد و گفت: چهار روز اردوی متفاوت برگزار کردیم که دانش آموزان خارج از شرایط زندگی در خانه در چادر غذای خودشان را هم تهیه کردند و تمام کارهای خودشان را در قالب گروه انجام دادند و کشور را با شرایط متفاوت برگزار می کنیم و در صدد توسعه آموزش مهارت های در قالب کار گروهی برای افزایش مهربانی، صبر و فداکاری دانش آموزان هستیم.

15 میلیون نفر-روز اردوی دانش آموزی برگزار شد

وی با یادآور برگزاری 15 میلیون نفر روز اردوی دانش آموزی در سال گذشته، افزود: این میزان برگزاری اردو عدد کمی نیست و آموزش و پرورش با برگزاری چنین اردوهایی کار سنگینی را اجر می کند.

غربالگری 2 میلیون دانش آموز و شناسایی نقشه خطر پذیری کشور

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش از غربالگری 2 میلیون دانش آموز در آزمون سلامت روان خبر داد و گفت: در چهار محور، فرد، مدرسه، خانواده و جامعه بر اساس نقشه خطر پذیری از کل کشور که استخراج شده مشخص می شود که دانش آموزان هر مدرسه ای در چه حوزه ای با مشکلات مواجه هستند و بر همین اساس شش فضیلت اخلاقی را به عنوان زیر شاخص تولید کردیم تا با توجه به اقتضای مدارس کارگاه های آموزشی برگزار کنیم.

تقسیم بندی 20 نوع مدرسه را برچینید

میرزاده رویکردهای نظری آموزش و پرورش و عدم تطابق با نیازهای جامعه را یادآور شد و گفت: خانواده ها در عمل همراه آموزش و پرورش نیستند و دغدغه خانواده ها چنین مواردی نیست وتا زمانیکه کنکور هست والدین بر اساس این محک مدارس را می سنجند و آموزش و پرورش باید ابتدا خودش تقسیم بندی 20 نوع مدرسه را برچیند و اگر نیاز به قانون است ما در کمیسیون آموزش و تحقیقات حمایت جدی خواهیم کرد.

کار و دانش و فنی و حرفه ای ترویج شود

وی ادامه داد: تا زمانیکه آموزش و پرورش رویکرد جدیدی را طراحی اما وزارت علوم اهداف دیگری را در دستور دارد اجرا و تحقق برنامه های تعلیمی و فعالیت های گروهی ممکن پذیر نیست و نتبجه نخواهیم گرفت و در بحث نظری در استخدام ها و آزمون ها مهم است و نه آینده و آمایش سرزمین و باید بیشتر دانش آموزان را در کار و دانش و فنی و حرفه ای بر اساس مهارت و استعداد سوق دهیم و امروز دانش آموزان تا کمترین مهارت های زندگی را نیاموخته و صرف تست زنی بودند و تا بند کفش انها را والدین بسته و کیف و وسایل مدرسه را هم مادر دانش آموز برای او جمع می کند.

معلمان دارای مهارت بالا استخدام شوند

میرزاده تأکید کرد: در مجلس سعی می کنیم بحث نظارتی را بیش از گذشته پیگری کرده و در واقع آموزش و پرورش باید گام اول را بر دارد و حداقل در استخدام معلمانی را استخدام کند که یک راه جدید آموزشی را در پیش گیرند و راه غلط فعلی را طی نکنند لحاظ کند و معلمانی که مهارت می دانند را جذب کند.

13 راهبرد در حمایت از تولید ایرانی

کاظمی به دیگر دغدغه های آموزش و پرورش همچون تحقق سوال سال پرداخت و گفت: توسعه امر به معروف و نهی از منکر و توسعه عفاف و حجاب و تقویت هویت دینی و ملی که با منشور مربوطه اقدام به اجرای این اهداف کردیم و در منشور حمایت از کالای ایرانی 13 راهبرد و 63 راهکار اجرایی به عنوان بسته پیشنهادی به ادارات کل در سه گروه دانش آموزان، والدین و همکاران پیشنهاد کردیم و در مسیر اجرای آن نیازمند کار تبلیغی و ترویجی هستیم و یکی از کارها جشنواره فرهنگی حمایت از کالای ایرانی است.

750 نمایشگاه نوشت افزار با محور حمایت از تولید ملی

وی در رابطه با فرهنگ ملموس نیز بیان کرد: هدف گذاری کردیم با همکاری صنف لوازم و التحریر 750 نمایشگاه برگزار شود و دعوت می کنم خانواده ها به این نمایشگاه ها بیایند و از نوشت افزار های ایران ساخت دیدن کنند و فعالیت های اساسی برای حمایت از کالای ایرانی را اجرا کردیم.

تحقق شعارها در عمل باشد

میرزاده با طرح این موضوع که عملیاتی شدن حمایت از کالای ایرانی نیازمند عملگرایی است، تأکید کرد: تا زمانیکه در عمل ملزم به این مهم نشویم برگزاری جشنواره ها و همایش ها بی نتیجه می ماند مانند آنکه سخن از حمایت از کالای ایرانی بر زبان می رانیم اما در جلسات دولتی همواره موز که میوه واردتی است برای پذیرایی وجود دارد و خود ما از وسایل مورد استفاده تا سطوح و شئونات زندگی از انواع کالای غیر ایرانی استفاده می کنیم.

نیازمند همراهی خانواده ها در توسعه آموزش مهارت محوریم

کاظمی به راه اندازی سامانه ای برای معرفی کالاهای ایرانی اشاره کرد و گفت: ما برای تحقق سندتحول بنیادین به تغییر نگرش خانواده ها نیاز داریم و اگر خانواده ها همراهی نکنند نمی توانیم فعالیت های پرورشی را توسعه داده و با کاستن فشار آموزش از روی دوش دانش آموزان آموزش مهارت ها را بر آنها سهل کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 967273

وب گردی

وب گردی