شریعتمدارى کارى براى بازار خودرو انجام نداد/ حضور مافیا در صنعت خودرو کاملا مشخص است

بازار خودرو این روزها در مسیر دیگر بازارها قرار گرفته و التهابات بسیارى را تجربه کرده است؛ اما همچنان دلیل اصلى حاشیه هاى موجود در این بازار که قیمت ها را تحت الشعاع قرارداده در هاله اى از ابهام قرار دارد.

مهدى دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادى ایسکانیوز به عواملى که باعث ایجاد چنین وضعیتى در بازار خودرو شده است، اشاره و بیان کرد: از دوران نعمت زاده چنین مشکلاتى در بازار خودروى ایران به وجود آمد؛ اما شریعتمدارى خیلى کارها مى توانست براى بهبود وضع بازار انجام دهد که متاسفانه هیچ کارى نکرد.

او در ادامه بیان کرد: اسفند و بهمن ماه سال ٩٥ را هیچگاه فراموش نمى کنیم که نعمت زاده واردات را به شرط تولید انجام داد و یک طرح پنج بندى را ارائه کرد که با آن طرح همه چیز زیر و رو شد، ما همان زمان بارها به ساختمان شهید رجایى ریاست جمهورى مراجعه و اعلام کردیم که این طرح غیرمنطقى است و باعث شکست صنعت و واردات خودرو مى شود که بالاخره توانستیم آن طرح را به زور و با کمک کارشناسان خبره و دقیق معاونت کمیسیون زیربنایى اقتصادى نهاد ریاست جمهورى از تصویب بازگردانیم.

دادفر افزود: در صورتى که آن طرح به مرحله تصویب مى رسید همه بیچاره مى شدند گرچه واردات در حال حاضر در وضعیت اسفناکى به سر مى برد اما با این طرح صنعت خودروسازى کشور شش ماه زودتر بیچاره مى شد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو خاطرنشان کرد: نعمت زاده تا یک زمانى وزیر بود هر کارى هم که کرد بالاخره رفت، شریعتمدارى نباید پابرجا بر طرح هاى نعمت زاده مى ایستاد هر حرفى که ما مى زدیم شریعتمدارى در پاسخ به صحبت هاى ما اعلام مى کرد که ما آنها را انجام نداده ایم بلکه در زمان نعمت زاده در دستور کار قرار گرفته است، این صحبت ها دلیل منطقى براى پذیرفتن چنین وضعیتى در بازار خودرو نیست.

او ادامه داد: انتظار همه این بود که شریعتمدارى هر چه زودتر براى بهبود وضعیت بازار ورود و مشکلات را برطرف مى کرد او مى توانست اعلام کند که منع واردات و بستن سایت اقدام بسیار اشتباهى است که باعث ایجاد ضربه مهلکى به بازار مى شود اما متاسفانه او هیچ کارى را انجام نداد.

دادفر به تبعات آزادسازى قیمت ها در بازار خودرو اشاره و بیان کرد: تمام بلاهایى که بر سر صنعت خودروسازى آمد ناشى از آزادسازى قیمت ها بود، ما به طور دائم به مهندسى کردن بازار خودرو، نسل کشى بخش خصوصى، خالى کردن بازار از خودروهاى وارداتى و ایجاد فضا براى خودروهاى داخلى تاکید داشتیم اما از همان ابتدا مسئولان به دنبال آزادسازى و افزایش قیمت ها بودند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو به دلایل مخالف جهت آزادسازى قیمت خودرو تاکید کرد و افزود: دلیل تاکید صحبت هاى ما جهت مخالفت با آزادسازى این بود که به چه دلیل مى خواهند ما را به عنوان واردکننده از بین ببرند؟ نباید فرمول به گونه اى چیده مى شد که یک ماشین ١١٠ میلیون تومانى وارداتى یکباره تا ٣٠٠ میلیون افزایش یابد اما بالاخره فرمول به همین روش چیده شد و خودروهاى وارداتى با افزایش چشمگیرى همراه شدند.

به گفته او، خروج آمریکا از برجام و این موضوع که ترامپ به همه چیز پشت پا مى زند و بازى را بهم میریزد پیش بینى نشده بود، همین امر باعث شد تا فرمان از دست مسئولان خارج شود و به در و دیوار برخورد کنند.

دادفر به آینده قیمت خودرو در بازار اشاره و بیان کرد: براساس پیش بینى هاى صورت گرفته قیمت خودرو باز هم افزایش پیدا مى کند زیرا تمام تولیدات قطعه با نقص همراه هستند؛ بنابراین زمانى که تولید وجود نداشته باشد قیمت ها با افزایش همراه مى شود.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اظهار داشت: درصورتى که مسئولان به دنبال کاهش قیمت و نیز تنظیم بازار خودرو هستند باید هر چه زودتر واردات با ارز آزاد، آزاد شود، ممکن است در ابتدا این طرح به دلیل وجود برخى از افراد که تعدادى خودرو را به عنوان دلالى و کسب و سود نگه داشته اند با شکست حداقل ٢٥ درصدى مواجه شود اما زمانى که مشاهده کنند واردات در حال انجام است سریعا به بازار ورود مى کنند و عرضه در بازار به صورت تصاعدى افزایش مى یابد.

او خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه خودرو خارجى به عنوان خودرو مرجع محسوب مى شود، بنابراین زمانى که قیمت این خودروها ارزان شود خودروهاى دست دوم هم عقب نشینى مى کنند و خودروهاى داخلى هم به ناچار مجبور به تنظیم بازار مى شوند و همین امر باعث فراهم شدن زمینه کاهش قیمت در بازار خواهد شد.

دادفر در پایان اظهار داشت: سال ها کار نکردیم و تنها شعار خودروساز بودن را داده ایم اما امروز که در چاه تحریم افتاده ایم تازه معلوم شده است آنطور که ادعا می‌کردیم، نیستیم.

در ادامه على علیلو، رئیس تحقیق و تفحص صنعت خودروسازى مجلس نهم در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادى ایسکانیوز به اقداماتى که باید جهت بهبود وضعیت بازار صورت گیرد تاکید کرد و گفت: حل چنین معضلى در بازار نیازمند راهکار اساسى است اما این بدین معنا نیست که نباید با افراد متخلف برخورد قهرى صورت گیرد چون عده اى در جامعه حضور دارند که با صحبت و نصیحت احتمال اصلاح رویه عملکردشان بسیار پایین است لذا لازم است تا با اینگونه افراد برخورد قهرى انجام شود.

او در ادامه بیان کرد: گرچه تعداد این افراد در کشور کم است اما اختلال عجیبى را در بازار ایجاد مى کنند مانند افرادى که در بازار ارز و سکه باعث ایجاد ناهماهنگى و هزینه هاى کلانى در بازار کرده اند.

علیلو با اشاره به دلایل آشفتگى موجود در بازار گفت: پایه و اساس آشفتگى بازار خودرو بى تدبیرى و سوءمدیریت بوده است که بستر ایجاد تمام این مسائل را فراهم کرد یکسرى از افراد از چنین بى تدبیرى هاى مسئولان سوءاستفاده کردند و وارد منفعت طلبى هاى خود شدند.

رئیس تحقیق و تفحص صنعت خودروسازى مجلس نهم افزود: یکسرى از پول هاى خارجى و ایجاد شبکه اى تحت نظر یک جریان خارجى که موظف بودند با ایجاد تقاضاى بى رویه و تزریق نقدینگى بدون پشتوانه به بازار وارد شدند باعث ایجاد چنین وضعیت آشفته اى در بازار شدند.

به گفته او، سیاستى که دولت، بانک مرکزى، وزیر اقتصاد و وزیر صنعت در کشور به کار گرفتند بستر بى تدبیرى را در کشور ایجاد کردند، دولت خیلى بهتر مى توانست فعالیت کند اما هیچ کارى انجام نداد.

علیلو به الزام در اصلاح ساختار خودرو تاکید کرد و افزود: در صنعت خودرو حضور یک مافیا در بازار کاملا مشخص است که اینها در داخل و بیرون پایگاه و منافعى دارند که به هیچ عنوان حاضر نیستند از این منتفع چشم پوشى کنند، این گروه مافیایى در دولت هاى قبلى هم نفوذ داشتند و به واسطه این نفوذ جایگاه خود را در این بازار حفظ کردند.

او با اشاره به اقداماتى که باعث درمان وضعیت حاکم در بازار مى شود، گفت: اصلاح چنین وضعیتى در صنعت خودرو نیازمند اصلاح ساختار این صنعت و بیرون رفتن دولت از مدیریت صنعت خودرو است، دولت بهتر است تصدى گرى را کنار بگذارد و به معناى واقعى کلمه باید این مسئولیت را به خصوصى هاى واقعى بسپارند نه خصوصى هایى که شاخ و برگ آنها مافیا هستند و به شدت فعالند.

علیلو با بیان اینکه ساختار مالى تشکیلاتى و فنى صنعت خودرو به شدت بیمار است، اظهار داشت: عیوبی که در صنعت خودرو مطرح مى شود صرفا شعار نیست بلکه با مستنداتى که در اختیار ماست کاملا این مسائل اثبات شده است و باید مورد اصلاح قرار گیرد؛ زیرا درصورت برطرف شدن این مسائل شاهد رشد و پویایى صنعت خودرو خواهیم بود.

کد خبر: 967384

وب گردی

وب گردی