احمدی: روابط بین المللی دانشگاه ‌ها، سرآغاز تقویت دیپلماسی سیاسی است

رئیس دانشگاه تربیت مدرس، گفت: حضور دانشجویان کشورهای مختلف جهان در ایران برای ادامه تحصیل با توجه به پست های مختلفی که ممکن است این افراد در کشور خودعهده دار شوند منافع دراز مدتی را در عرصه دیپلماسی سیاسی برای ایران در پی دارد.

دکتر محمدتقی احمدی رئیس دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌‌‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره دیپلماسی علمی در آموزش عالی کشور و عملکرد دانشگاه تربیت مدرس در این زمینه گفت: ارتباطات بین‌المللی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی نیازمند پیگیری، مهارت و شیوه‌نامه‌‌هایی است که منجر به استحکام و گسترش دیپلماسی علمی شده و بازدهی بالایی را به کشور و سیستم آموزش عالی تزریق می‌‌‌ کند.

وی افزود: اولین دستاورد دیپلماسی علمی مربوط به فرصت دیدار و بازدید هیات‌‌ علمی کشورهای مختلف جهان است تا در کنفرانسی که در ایران برگزار می‌‌‌شود با فرهنگ و روحیه مردم، فناوری و دستاوردهای نوین کشور از نزدیک آشنا شده و زمانی که به کشور خود برمی‌گردند بصیران خوش بینی و ادامه تعامل با ایران خواهند شد و این مسئله‌ای است که در اولویت دیپلماسی علمی قرار دارد.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس در ادامه خاطر نشان کرد: در جلساتی که با مسئولین آموزش عالی داخلی و خارجی داشتیم اتفاق‌‌نظر خوبی بر ادامه روابط بین المللی به وجود آمد، که در حال حاضر علی رغم مشکلات سیاسی ایران در دنیا به لحاظ دیپلماسی علمی میان دانشگاه‌های کشور و دیگر مراکز آموزش عالی دنیا، تعاملات علمی خوبی برقرار است.

احمدی تاکید کرد: در بطن ایجاد روابط بین‌‌المللی میان دانشگاه‌‌ها، تبادل دانشجو و استاد، دوره‌‌های مشترک توسعه همکاری و فرصت‌های مطالعاتی مکرر کمک می‌‌‌‌‌‌‌کند که نخبگان کشورهای پیشرفته و همسایه با ایران آشنا شده و برای منافع دراز مدت کشور با توجه به جایگاهی که برخی از این افراد در کشور خود پیدا خواهند کرد موثر واقع شود. ممکن است هر یک از این افراد که در دوران تحصیل در تبادلات علمی با ایران بودند در آینده نزدیک صاحب یک پست سیاسی در کشور خود شوند که به این ترتیب قطعا این تعاملات سازنده به لحاظ دیپلماسی سیاسی نیز اثر گذار خواهد شد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر دانشگاه تربیت مدرس یک واحد بین‌‌الملل برای پذیرش دانشجویان خارجی تاسیس کرده که در توسعه همکاری‌های بین المللی این دانشگاه با دیگر مراکز آموزش عالی در کشورهای مختلف آیین‌نامه‌های خوبی تدوین شده که شرایط لازم را برای تحصیل خارجی‌‌ها در داخل کشور ایجاد کردیم.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس در پایان متذکر شد: دانشگاه تربیت مدرس در حال حاضر با دانشگاه ژاپن ارتباطات بین‌المللی دارد. در زمینه‌های مختلف علوم انسانی، مهندسی و پزشکی با طیف وسیعی از کشورهای شمالی اروپا، کشورهای همسایه همچون افغانستان، تعاملات علمی و بین المللی داریم که قراردادهایی را برای تربیت معلم منعقد کردیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 967441

وب گردی

وب گردی