تیرهای نامرئی که قلب  «تهران ـ بغداد»  را هدف گرفته اند

بررسی روند اتفاقات اخیر نشان می دهد جریان سازمان دهی شده‌ای به دنبال ایجاد اختلاف میان دو ملت ایران و عراق است؛ اما باهوشیاری مردم و مسئولان دوکشور نقش بر آب خواهد شد .

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، جمهوری اسلامی ایران در آستانه چهل سالگی قرار دارد و با تمامی فراز و نشیب ها از ابتدا تاکنون، توانسته است به عنوان یکی از قدرت های منطقه و غرب آسیا در تصمیم گیری های خاورمیانه اثر گذار باشد؛ به بیان دقیق‌تر ایران که همانند گلدانی برای درخت انقلاب اسلامی محسوب می شود، به یکی از کنش گران اصلی منطقه تبدیل شده است.

سناریوی آمریکایی و اسرائیلی «داعش» حربه ای بود در راستای پیاده سازی پروژه «خاورمیانه جدید» و نظم نوین جهانی که به دنبال تجزیه کشورهای منطقه و استفاده هرچه بیشتر از منابع غنی خاورمیانه بود؛ اما تفکر انقلاب اسلامی باعث به وجود آمدن جبهه ای متشکل از کشورهایی مانند لبنان، سوریه، عراق و... شد که این پروژه را به بدترین نحو ممکن به شکست کشاند.

تشکیل جنبش هایی نظیر حشد الشعبی در عراق و حزب الله در لبنان که نقش آن ها در شکست داعش غیر قابل انکار است، نشات گرفته از همان تفکر انقلاب اسلامی است که تمامی پروژه های غرب در خاورمیانه را به چالش کشید.

اما در میان کشورهای عضو جبهه مقاومت، روابط ایران و عراق با توجه به اشتراکات بسیار زیاد دینی، عقیدتی، سیاسی و فرهنگی، بسیار قابل توجه است. همکاری های گسترده در مبارزه با داعش و حضور مستشاری فرماندهان ارشد نظامی ایران در خاک عراق نظیر سردار قاسم سلیمانی، مهر تاییدی بر این روابط گسترده است.

با توجه به این موضوع و عمق روابط استراتژیک ایران و عراق، مسئله ایجاد اختلاف میان این دو کشور را اندکی جدی تر خواهد کرد؛ لذا استکبار جهانی به دنبال آن است که با هر وسیله ای در راستای پروژه اختلاف اندازی حرکت کند.

اتفاقاتی که در چند وقت اخیر رخ داده است گواه بر این مدعاست و آگاهی مردم و مسئولان را بر می تابد.

*به عراق آب ندهید!

در اوایل تابستان سال جاری، مردم آبادان و خرمشهر به دلیل افزایش بی سابقه شوری و قطعی آب تجمعات اعتراضی را انجام دادند و از مسئولان مربوطه خواستار رسیدگی هرچه سریع تر به این موضوع شدند. طبق برخی گزارشات میزان شوری آب به چیزی حدود 12 میکروموس نیز می رسید!

اما در بحبوحه اعتراضات به حق مردم، شایعه ای بر آتش این اعتراضات افزود و به شکلی کاملا مرموزانه و دقیق، در فضای مجازی و افکار عمومی مردم گسترش پیدا کرد.

«انتقال آب کارون به بصره!» خبری بود که باعث افزایش نارضایتی مردم شد که حتی در برخی موارد کار به درگیری های مسلحانه نیز کشید.

منبع این خبر کلیپی بود که در فضای مجازی در حال پخش بود و برخی در داخل کشور نیز به صورت آگاهانه در دامن زدن به شایعات مربوط به آن اقدام می کردند؛ این کلیپ اگر چه به سرعت از سوی مسئولان آب و برق خوزستان و سپس وزیر نیرو تکذیب شد؛ اما نتوانست افکار جمعی از مردم خوزستان را قانع کند زیرا این کلیپ به‌صورت مستمر در فضای مجازی هر روز می چرخید.

مصطفی شبه معاونت حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق در مصاحبه ای منشا این خبر را احتمالا جو منفی موجود در کشور عراق در پی سدسازی های ترکیه عنوان کرد و افزود: «احتمالا کشور عراق برای کاهش فضای منفی موجود، چنین تبلیغی را انجام داده است».

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز در گفت و گو با رسانه ها گفته بود تاکنون هیچ مکاتبه یا جلسه ‌ای برای انتقال آب کارون به بصره در خوزستان انجام نشده است و قطعا خوزستان آب مازادی ندارد که به عراق انتقال دهد.

اردکانیان وزیر نیرو نیز در حاشیه جلسه هیات دولت درباره شایعه انتقال آب کارون به بصره گفت:‌رسما اعلام می‌کنم هیچ برنامه ای برای انتقال آب به بیرون مرزها تحت هیچ شرایطی نداریم . چنین مباحثی در دهه هشتاد هم مطرح ، ولی منتفی شد و الان هم این بحث‌ها منتفی است.

هرچند که در نهایت این موضوع تکذیب شد اما از ابعاد گسترده آن که چند روزی باعث جوی ناخوشایند علیه کشور عراق شده بود نباید غافل شد.

*حیدرالعبادی و تحریم های ایران

در جریان آغاز موج اول تحریم های آمریکا علیه ایران در تاریخ 15 مردادماه، حیدرالعبادی نخست وزیر عراق، طی اظهارات بی سابقه ای اعلام کرد که با تحریم های آمریکا علیه ایران مخالفیم اما برای حفظ منافع ملی مان باید از آن ها پیروی کنیم! البته که این اظهارات خشم مردم و شخصیت های سیاسی و مذهبی عراق را بر انگیخت و مورد حمایت هیچ جریانی در عراق واقع نشد.

سخنان نخست وزیر عراق مورد انتقاد بسیاری از شخصیت های سیاسی عراق از جمله سید عمار حکیم رئیس دفتر جریان حکمت ملی عراق و مقتدی صدر از شخصیت های سیاسی تاثیر گذار عراق واقع شد؛ همچنین مردم عراق نیز با شعارهای مختلف علیه حیدرالعبادی، انزجار خود را نسبت به سخنان وی نشان دادند.

اما نکته قابل توجه این ماجرا، سوء استفاده برخی افراد و جریان های سیاسی در داخل کشور به این اعلام نظر نخست وزیر عراق است؛ البته این جریانات از ابتدا مخالفت خود را با حضور مستشاری ایران در سوریه عراق اعلام کرده بودند.

«غلام‌حسین کرباسچی» دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در سخنرانی خود در کمپین تبلیغاتی حسن روحانی در جریان انتخابات سال 96 در اصفهان، با زیر سوال بردن سیاست های ایران در سوریه، مدعی شد که برای آرامش دراین کشور نیازی به جنگ نبوده و نیست و می توان با قدرت دیپلماسی مسائل سوریه را حل و فصل کرد.

همچنین «محمدرضا خاتمی» برادر رئیس جمهور وقت ایران، در انتقاد از حضور نظامی ایران در سوریه گفت: نظر اصلاح طلبان بر این است که حضور نظامی ایران در سوریه معنا ندارد.

در همین راستا، اظهار نظر العبادی که به شدت مورد انتقاد مردم و مسئولان عراقی واقع شده بود به شکل قابل توجهی در تیتر اول خبرگزاری ها و روزنامه های اصلاح طلب قرار گرفت.

این اتفاق نیز بار دیگر به تقویت آتش اختلاف میان مردم ایران و عراق کمک کرد.

*خدمات جنسی به مردان عراقی!

از ابتدای هفته پیش نقل قولی از رئیس اتحادیه هتلداران خراسان‌رضوی مبنی بر ارائه خدمات جنسی در برخی از اماکن اقامتی مسافران منتشر شد، شایعه‌ای که به سرعت فضای مجازی را دربر گرفت.

اما قانعی رئیس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی، در گفت و گو با رسانه ها این مسئله را تکذیب کرد.

اتفاقات چند وقت اخیر نشان می دهد که موضوع ایجاد اختلاف میان ملت ایران و عراق بسیار جدی دنبال می شود؛ ایران و عراق در سال های گذشته روابط دیپلماتیک و استراتژیک گسترده ای با یک دیگر داشته اند که توانسته اند با همکاری و همدلی ویژه ای به موفقیت های بزرگی در منطقه در مبارزه با گروه تکفیری صهیونیستی داعش داشته باشند.

از سوی دیگر از زمان سقوط رژیم صدام حسین و خروج آمریکایی ها از عراق شاهد روابط گسترده فرهنگی و اقتصادی بوده ایم که ریشه در نگاه برادرانه و مذهبی در میان دوکشور ایران و عراق دارد که اوج این مسئله را در مراسم باشکوه پیاد روی اربعین هرساله شاهد هستیم و همیشه بدخواهانه دو ملت از این رابطه صمیمانه دو ملت رنج برده و در صددر این بوده اند که به هر طریق ممکن به این رابطه ضربه وارد کنند.

به نظر می رسد با توجه به موقعیت ویژه دوکشور، لازم است که هردو با وحدت و انسجام دوچندانی در کنار یک دیگر باشند و آرامش و امنیت را به منطقه و ملت خود انتقال دهند.

حال جمهوری اسلامی ایران با تحریم های ظالمانه از سوی آمریکا مواجه شده است که لزوم استفاده از ظرفیت های کشورهای همسایه از جمله عراق، دو چندان می شود. ایجاد پیمان های پولی دوجانبه، صادرات کالاهای اساسی ،همچنین صنعت توریسم و استفاده از بازارها، از جمله مواردی است که جمهوری اسلامی ایران باید در دوران تحریم های آمریکا از آن استفاده کند.

اما دشمنان در داخل و خارج کشور به دنبال آن هستند که به وسیله شایعاتی بدون مبنا، آتش اختلاف را میان ایران و عراق شعله ور سازند و تابر عمق روابط استراتژیک دو کشور صدمه وارد کنند؛ لذا مسئولان امنیتی دوکشور علاوه بر شفاف سازی مسائل برای مردم باید در مقابله با گروه ها و جریان هایی که در این راستا به پیاده نظام دشمن تبدیل شده اند و بر آتش اختلاف دامن می زنند برخوردهای لازم را به عمل آورند.

در واقع باید برای مقابله با تیرهای نامرئی که وحدت تهران و بغداد را نشانه رفته است، از هیچ اقدامی نکرد.

خبرنگار: شایان دنیادیده

انتهای پیام/

کد خبر: 967469

وب گردی

وب گردی