بیش از 15 میلیارد مترمکعب آب در راندمان انتقال تلف می‌شود/ باید قوانین بین‌المللی برای مقابله با بحران آب وضع شود

مدیر طرح انتقال آب سامانه گرمسیری، تلفات راندمان انتقال آب را در حوزه شهری و برون شهری حدود 15 میلیارد مترمکعب عنوان کرد و افزود: شاید با اجرای طرح‌های سازگاری با کم آبی و بهره وری آب و افزایش راندمان بتوانیم با این چالش مقابله کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، موضوع بحران آب طی سال‌های اخیر یقه ایران را گرفته به طوری که هم‌اکنون اکثر مناطق با کمبود آب مواجه‌اند تا جاییکه در برخی مناطق شاهد درگیری بر سر مسائل آب برای تامین آب شرب به ویژه آب کشاورزی هستیم.

می توان گفت؛ کمبود آب به دلیل افزایش روزافزون جمعیت و بالا رفتن مصرف آب روزبه روز بیشتر می‌شود که باید تکنولوژی جدیدی برای کاهش هدررفت آب و مصرف این انرژی به عنوان یک دغدغه مهم اختراع شود.

همچنین شرایط بد زیرساخت‌های توزیع آب علاوه بر اینکه به اقتصاد و سلامتی مردم آسیب‌ می‌رساند هزینه‌ها را بسیار افزایش داده و کیفیت زندگی را کاهش می‌دهد. از سوی دیگر، عملکرد محصولات تولیدی به ازای مصرف آب سنجیده شود. 22 درصد مصرف آب در بخش صنعت است، بسیاری از این محصولات مصرف آب بالایی دارند که با تغییر روش‌های تولید می‌توان میزان مصرف آب را کم کرد. همچنین در بخش کشاورزی نیز بسیاری محصولات آب‌بر هستند و می‌توان با جایگزینی کشت مناسب و کم‌مصرف، آب را کنترل کرد. در عین حال، باید قوانین بین‌المللی خاصی برای مقابله با بحران آب وضع شود. استفاده از آب‌های مرزی یکی از این نمونه‌ها است. اخیرا سازمان ملل اهداف توسعه هزاره آب قابل مصرف را تعیین کرده است که به استراتژی جهانی در این زمینه تاکید دارد، چنین قوانینی باید بیشتر شود. کنترل کیفیت آب برای سلامتی انسان‌ها بسیار ضروری است و لازم است که یک مسیر جهانی برای کنترل کیفیت آب و کاهش آلودگی‌ها وضع شود.

در همین راستا علی نیک‌پور مدیر پروژه سامانه انتقال و شبکه آبیاری طرح گرمسیری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، در پاسخ به این سوال مبنی براینکه برای مقابله با بحران کم آبی چه باید کرد، اظهار کرد: مصرف آب در کشور ما چه در بخش بهداشتی و آب شرب و کشاورزی به نسبت متوسط دنیا خیلی بالاتر است بایستی نحوه مصرف آب را به نوعی مدیریت کنیم تا شاهد افزایش بهره‌وری آب و راندمان در بخش‌های مختلف باشیم. بنابراین در صورت صرفه جویی بهینه می‌توانیم بحران کم آبی را در کشور پشت سربگذاریم.

او با تاکید براینکه متاسفانه در بخش انتقال آب در کشور با مشکلات زیادی روبه‌رو هستیم افزود: با توجه به اینکه وزارت نیرو معتقد است 92 درصد آب در اختیار کشاورزی است در حالیکه وزارت جهاد کشاورزی اصرار بر این دارد که حدود 65 تا 70 درصد در این بخش به مصرف می‌رسد.

او تلفات راندمان انتقال آب را در حوزه شهری و برون شهری حدود 15 میلیارد مترمکعب عنوان کرد و افزود: شاید با اجرای طرح‌های سازگاری با کم آبی و بهره وری آب و افزایش راندمان بتوانیم با این چالش مقابله کنیم. همچنین اگر نیم نگاهی به طرح‌های توسعه‌ای داشته باشیم می توانیم به این مقوله کمک کنیم.

نیک‌پور تصریح کرد: شاید برخی از نقاط شمال و غرب و سایر جاه‌ها با طرح سازگاری آب داوم داشته باشد ولی در مناطق شرقی کشور آبی وجود ندارد که بتواند با سازگاری آنرا را برطرف کرد؛ بنابراین ناچاریم بسته انتقال آب از خلیج فارس و سایر کشورهای همسایه را در برنامه کاری داشته باشیم.

مدیر پروژه سامانه انتقال و شبکه آبیاری طرح گرمسیری ادامه داد: بخش شرقی کشور (زابل و زاهدان ) متاسفانه خالی از سکنه است و این مناطق به خاطر برخی از مسایل و شرایط در منطقه آب رودخانه هیرمند قطع شده است و این موضوع مشکلات را برا مردم آن منطقه دوچندان کرده است، بنابراین اگر در این مناطق بحث سازگاری و طرح‌های توسعه‌ای ادغام شوند؛ می‌تواند کارساز باشد.

نیک‌پور تصریح کرد: با توجه به اینکه ایران کشوری خشک و نیمه خشک است و نوع بارش ها رگباری است وجود سدها حتی برای ذخیره آب و بحث آب شرب و کشاورزی را لازم است؛ اگر دولت این اهتمام را داشته باشد بتواند سدهایی از لحاظ فنی اجرا کند به طور یقین می‌تواند در بحث ذخیره‌سازی آب کمک قابل توجهی کند. بنابراین لازمه اجرایی شدن آن نیاز به تخصیص اعتبار و فاینانس از طرف دارد.

او خاطرنشان کرد: طبیعی است که ملزم شدن همه بخش‌ها و نهادها به کنترل مصرف آب می‌تواند کارسازتر باشد. از آنجا که آب در همه بخش‌ها استفاده می‌شود و نظارت جزیر‌ه‌ای بر مصرف آب کارآیی لازم را نخواهد داشت باید همه نهادها در این زمینه همکاری کنند. در عین حال، دولت‌ها نیاز دارند تا با تصویب قوانین مناسب همه نهادها را به کنترل مصرف آب ملزم کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 967486

وب گردی

وب گردی