مدیران خود را خدمت‌گذار دانشگاه و دوست دانشجویان بدانند

حجت‌الاسلام کلانتری معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: مدیران دانشگاه باید خود را خدمت‌گذار دانشگاه و دوست دانشجو بدانند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از آنا، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم کلانتری معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در دومین نشست سراسری معاونان فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی که به میزبانی واحد خوراسگان برگزار شد، با ضروری خواندن این نشست در آستانه سال تحصیلی جدید، گفت: حوزه مأموریتی معاونان فرهنگی و دانشجویی عرصه عمل و اقدام است و به همین دلیل اهمیت کار فرهنگی نیاز به بحث ندارد.

وی با تقسیم‌بندی کار فرهنگی در دانشگاه‌ها، افزود: در دانشگاه دو نوع کار فرهنگی وجود دارد؛ بخش عام و بخش خاص.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: ‌کار فرهنگی خاص مانند ترویج نماز، ترویج شعائر اسلامی، برگزاری مراسم‌های دینی، اردوهای فرهنگی و معرفتی، پوشش، عفاف و رفتار منطبق بر موازین شرعی، حفظ شئونات اسلامی، حاکمیت فضای انقلابی و اسلامی، تشکل‌ها، کانون‌ها، هیأت‌های مذهبی و تیم‌های ورزشی که همه این موضوعات در هم تنیده است.

دکتر کلانتری با تأکید بر اینکه بخش عام فرهنگی گسترده‌تر از بخش خاص است، ادامه داد: تکریم واقعی علم و عالم در دانشگاه از موضوعات مهم بخش عام فرهنگی است. دانشگاه باید به جایی برسد که برای عالم ارزش واقعی قائل شود. متأسفانه در حال حاضر دانشگاه‌ها این‌گونه نیستند و بسیاری از عوامل دیگر مانند رانت و ثروت و... به عنوان ارزش محسوب می‌شود. اگر به جایی برسیم که برای عالم ارزش قائل شویم، پیشرفت کرده‌ایم.

وی تولید علم در تراز جهانی را یکی دیگر از اجزای کار فرهنگی عام در دانشگاه‌ها دانست و گفت: دانشگاه آزاد اسلامی باید بتواند با دانشگاه‌های بزرگ دنیا رقابت کند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی سومین جزء فعالیت‌های فرهنگی عام را حاکمیت فضای رقابت علمی در دانشگاه‌ها برشمرد و گفت: در یک دانشگاه، رقابت استادان و دانشجویان با یکدیگر برای تولید علم ارزشمند است. تولید علم وظیفه ذاتی دانشگاه‌ها است و به همین دلیل اگر کسی در این امر رقابت کند در واقع وظیفه خود را انجام داده است.

دکتر کلانتری خاطرنشان کرد: دقت در رعایت حداکثری استانداردهای آموزشی و پژوهشی، چهارمین جزء از کارهای فرهنگی عام در دانشگاه‌ها محسوب می‌شود. به همین دلیل اگر به نقطه‌ای برسیم که تمام استانداردهای آموزشی و پژوهشی اجرا شود، بهترین کار فرهنگی شکل خواهد گرفت، اما اگر از ساعت کلاس زده شود، تقلب رواج پیدا کند یا نمره ناحق به دانشجو داده شود، بدترین ضدارزش فرهنگی صورت گرفته است.

به گفته معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی؛ مدیریت بر مبنای اخوت اسلامی یکی از اقدامات فرهنگی عام در دانشگاه‌ها به حساب می‌آید.

وی افزود: مدیران دانشگاه باید خود را خدمت‌گذار دانشگاه و دوست دانشجو بدانند. گاهی فاصله‌ای بین رئیس واحد و دانشجو ایجاد می‌شود که این امر در شأن مدیر اسلامی نیست.

دکتر کلانتری احساس مسئولیت همگانی در قبال جامعه را از دیگر کارهای فرهنگی عام در دانشگاه‌ها عنوان کرد و افزود: نگاه امام خمینی(ره) به دانشگاه این بود که دانشگاه باید جامعه را بسازد. قرار بود مربیان جامعه باشیم، اما متأسفانه جامعه ارزش‌های خود را به دانشگاه تحمیل کرده است.

وی حرکت تحولی برای نیل به علوم انسانی اسلامی را در فعالیت‌های فرهنگی عام مهم قلمداد و تأکید کرد: برخی این موضوع را به درستی درک نکرده اند و نگاه و برداشتی سیاسی داشتند، اما بحث تحول علوم انسانی در کشور واجب است.

وی اضافه کرد: چرا در کشوری که 99 درصد جمعیت مسلمان و بخش عمده‌ای پیرو مکتب اهل بیت(ع) هستند و برای استقلال، انقلاب کردند، علوم اسلامی غربی تدریس شود، در حالی‌ که در حوزه‌های علوم انسانی نظرات بدیع و خاصی در کشور وجود دارد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: این افتخار نیست که منابع تولیدی غرب را به‌ روز و زودتر از دیگر کشورها ترجمه و منتشر می‌کنیم. برخی از منابع غربی فسادبرانگیز است.

حجت الاسلام والمسلمین کلانتری با تشریح دیگر فعالیت‌های مهم فرهنگ عام در دانشگاه‌ها، گفت: رساندن علوم انسانی به جایگاه شایسته‌اش یکی دیگر از عواملی است که در این بخش باید به آن توجه کرد. زمان انقلاب فرهنگی چند اقدام طراحی شد که یکی از آنها تعبیه دروس معارف اسلامی در جدول درسی مقاطع کاردانی و کارشناسی بود، اما در حق این دروس جفا شد.

وی افزود: دانشگاه در کشور به سرعت توسعه پیدا کرد، اما امکاناتی که برای دروس معارف در این فضای گسترده لازم بود، تأمین نشد.

دکتر کلانتری تصریح کرد: بخش فرهنگی خاص در اختیار معاونان فرهنگی و دانشجویی قرار دارد، اما بخش فرهنگی عام در اختیار تمام اجزای دانشگاه اعم از سازمان مرکزی، رؤسای واحدها، معاونان آموزشی، استادان و... است.

انتهای پیام/

کد خبر: 967504

وب گردی

وب گردی