تقلای سعودی ها در لبنان

بعد از گذشت ماه ها از انتخابات و عدم تشکیل کابینه لبنان ،پارلمان این کشور روز دوشنبه آماده می شود تا جلسه انتخاب رئیس جمهور را برگزار کند.در همین راستا عربستان سعودی که همواره در صدد گسترش نفوذ و دخالت در امور لبنان بوده، به تقلای بیشتری افتاده است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، لبنان بعد از گذشت سال ها در اردیبهشت ماه گذشته توانست انتخابات پارلمانی را برگزار کند چیزی که با پیروزی قاطع حزب الله همراه بود اما از آن زمان تاکنون این کشور موفق به تشکیل کابینه نشده است.

این درحالیست که شاید بتوان گفت دخالت های کشورهای دیگر و در صدر آن ها عربستان مانع از این پیشرفت شده است.

پیش از این سعد الحریری، نخست وزیر لبنان نیز در زمینه تشکیل دولت اعلام کرد: از هیچ تلاشی برای تشکیل دولت لبنان فروگذار نخواهیم کرد تا بتوانیم اصلاحاتی که دولت لبنان به آن نیاز دارد را اجرایی کنیم.

با توجه به این که قرار است جلسه پارلمان این کشور روز دوشنبه برای انتخاب رئیس جمهور تشکیل شود؛ مقامات سعودی به تقلای بیشتر افتاده اند و در همین راستا سفر ثامر الثهبان، وزیر مشاور عربستان در امور کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به بیروت نیز به راحتی قابل تفسیر است.

ثهبان در این سفر با تنی از مقامات لبنانی از جمله سعد الحریری که مامور تشکیل دولت است و میشل عون،‌ کاندیدای ریاست جمهوری لبنان گفت‌وگو کرد.

نماینده عربستان در این دیدار اعلام کرد که در کنار لبنان خواهد ماند تا از این مرحله نیز عبور کنند! این در حالیست که دخالت های عربستان مانع از تشکیل دولت در این کشور شده است به این دلیل که سعودی ها در حال تلاش برای نشاندن مهره خود در پست های کلیدی بیروت می باشد.

اظهار دوستی عربستان برای لبنانی ها در شرایطی مطرح می گردد که پیش از این مقامات این کشور طی جلسه ای محرمانه اعلام کرده بودند که ادامه جنگ برای آن ها در یمن امکان پذیر نمی باشد و بهتر است که جنگ را به لبنان منتقل کنند.

عربستانی ها که به دلیل دخالت های بیش از پیش در امور لبنان نگران پیامد های منفی آن هستند از زبان ثهبان اعلام کردند:« تعیین مساله ریاست جمهوری مختص مردم لبنان است و توافق در مورد آن مربوط به آن ها می‌شود، ما از آنچه آن ها توافق کنند، حمایت می‌کنیم و به نظر آن ها احترام می‌گذاریم و هرگز نه از دور و نه نزدیک در این مساله دخالت نخواهیم کرد.

سال گذشته عربستان استعفایی اجباری را به حریری دیکته و وی را مجبور کرد تا از ریاض استعفای خود را اعلام کند مساله ای که بازخورد های مختلفی داشت و حریری نیز در مورد این استعفا اظهار داشت که من می‌خواستم که تلنگری وارد کنم زیرا بر این باور بودم که دولت در مسیری اشتباه و خطرناک قدم برمی‌دارد و نمی‌توانستیم بر این کشور حکومت کنیم.

همه این تعارفات در حالی انجام می شود که مساله نگرانی عربستان در مورد اسرائیل کتمان کردنی نیست. دوستی که مدت ها پنهانی بوده اما اکنون سعودی ها و رژیم صهیونیستی کاملا روشن و آشکارا در حال فشردن دست های یکدیگر هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 967566

وب گردی

وب گردی