طهرانچی: دانشجویان دانشگاه آزاد  به جای شهریه، کار دانشجویی انجام دهند

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشجویان دانشگاه آزاد می‌توانند به جای شهریه، کار دانشجویی انجام دهند. ما تجربه خوبی ‌در واحد ورامین برای جایگزینی شهریه با کار دانشجویی داشتیم. بحث کار دانشجویی را با قوت بیشتری در رشته‌های مختلف پیگیری می‌کنیم. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدمهدی طهرانچی، سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی در دومین نشست سالانه معاونان فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تسهیلات دانشگاه آزاد اسلامی برای حمایت از دانشجویان گفت: دانشجویان دانشگاه آزاد می‌توانند به جای شهریه، کار دانشجویی انجام دهند ما تجربه خوبی ‌در واحد ورامین برای جایگزینی شهریه با کار دانشجویی داشتیم و از این روی بحث کار دانشجویی را با قوت بیشتری در رشته‌های مختلف پیگیری می‌کنیم. وی افزود: صندوق رفاه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی وام ۲ و نیم درصد می‌دهد.
طهرانچی در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه ۲ نوع تربیت در دانشگاه ها وجود دارد، اظهار داشت: تربیت علمی، تنها از فراگیری نشات می گیرد؛ اما پژوهش، مشاهده و تجربه به عنوان حلقه های کمکی استفاده می شوند.

طهرانچی افزود: جایی که آموزش تقلیدی است، فقط آموزش سمعی و فراگیری، کار می کند و بسیاری از آموزش های ما برمبنای فراگیری است؛ اما هرکس علم و فراگیری آموخت، نمی تواند به درستی آن را به کار گیرد.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: انسان هم به تربیت علمی و هم به تربیت اخلاقی نیاز دارد، هم چنین دانشگاهی که پژوهش، نظریه پردازی و فراگیری را به همراه دارد، می تواند ترویج، تولید و به‌کارگیری علمی را کسب کند.

وی افزود: رسانه های دانشگاه آزاد اسلامی را به عنوان یک نهاد اضافی نبینیم، ما تنها نهاد علمی هستیم که یک روزنامه و ۲ سایت بزرگ و مطرح داریم، این رسانه ها، نقطه قوت و مزیت دانشگاه آزاد اسلامی هستند.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی گفت: کتاب دانشگاه ها که در همه دانشگاه های ایران و جهان یکی است. بنا به فرموده مقام معظم رهبری، تربیت علمی و اخلاقی دانشگاه اشکال دارد. در مکتب رضاخانی، دانشگاه برمبنای عقب ماندگی وارد ایران شد، در غرب هم وقتی دانشگاه شناخته شد، مبتنی بر فرهنگ و اجتماع بود.

وی اظهار کرد: دانشگاه نخبه گرا، دانشگاه اجتماعی و دانشگاه جدید، سیر تحول دانشگاه ها در غرب هستند؛ اما در تمام سیر تحول دانشگاهی. در دانشگاه های نخبه گرا کمک به دولت و دانش وجود داشته است، همچنین تبیین ارزش های فرهنگی در قرن حاضر در دانشگاه صورت گرفته است. برای اینکه شورای شهر را مردم و شهروندان باید یاد بگیرند، شورای صنفی را در دانشگاه تشکیل دادند.

دکتر طهرانچی بیان کرد: هنوز برخی دوستان در وزارت علوم، به دانشگاه نخبه گرا و آموزش عالی کمک می کنند. در دانشگاه های گسترده، علوم انسانی بر علوم پایه مقدم شد. در قرن 21، وارد مرحله جدیدی از تمدن شدیم که اگر جامعه دانشگاهی خود را دریابیم، دانشگاه های جدید فرهنگ و اعتقاد ما را تحت تاثیر قرار می دهند.

وی افزود: در عصر حاضر، اقتصاد با دانشگاه گره خورده و مفهوم شهرهای دانشگاهی شکل گرفته است. نظام آموزشی، پژوهشی و حل مسئله در هر 3 دوره وجود دارد. دانشگاه همواره فرد و جامعه را در نظر می گیرد و دیدگاه های آرمان گرایانه و واقع گرایانه در هدف دانشگاه ها فراهم می شود.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در دیدگاه آرمان گرایانه با نگاه جامعه، فرهنگ آینده را رقم می زند اما در نگاه واقع بینانه، دید مهارتی وضعیت کنونی باید در نظر گرفته شود. در غرب هم دانشگاه فقط به معناری کسب دانش تخصصی نیست بلکه تاثیرگذاری در فرهنگ اجتماعی مدنظر است.

وی ادامه داد: نگاه غرب به دانشگاه ها، کاملا فرهنگی است که دانش و اعتلای مهارت های اجتماعی را در برمی گیرد، پس دانشگاه کلاس نیست بلکه محیط آموزشی و تربیتی است.

دکتر طهرانچی افزود: در سال ۱۳۴۶ تعلیم و تربیت عالی را به اشتباه ترجمه کردیم و دانشگاه را محیط دانشِ محض، با واژه آموزش عالی در نظر گرفتند. حتی اینکه تحصیلات کارشناسی را اصل گرفتند و مقاطع ارشد و دکتری به عنوان مقاطع تکمیلی در نظر گرفته شد؛ اشتباه است.

وی اضافه کرد: دوران اصلی تربیت که دوران شکوفایی تربیتی جوانان است، بیهوده اتلاف می شود ، دوران بلوغ دانشگاه و استرس کنکور جلوی تعالی فرد را می گیرد. در چنین شرایطی ما فرد را وارد یک محیط ناهماهنگی می کنیم و از او می خواهیم خود در این محیط یاد بگیرد. فردی که معلم و مشاور بالای شهر بود را می آوریم و در محیط دانشگاهی رها می کنیم و دانشجو را از خانواده می گیریم و در محیط خوابگاه او را تربیت می کنیم.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بنا به فرموده مقام معظم رهبری، قوه عاقله باید تربیت فرهنگی، معنوی و اخلاقی یابد. ما دنبال فوق برنامه هایی هستیم نه برنامه ها. گاهی استاد در برابر اعتراض دانشجو با برخوردی تند، شجاعت را از او می گیرد در حالی که دشمن همه ی بنای خود را گذاشته که امید را از کشور بزداید، ما باید تلاش کنیم و امید را به جوان دانشجو بازگردانیم. تربیت معنوی می تواند جلوی دنیای شبکه ای را بگیرد، اگر تربیت معنوی صورت نگیرد جوان حریص می شود.

وی افزود: دانشگاه ایرانی اسلامی، استقلال را به جای سلطه پذیری تزریق می کنند، افتخار جمهوری اسلامی این است که در تعداد دانشجو جزو 10 کشور برتر دنیا به شمار می رود. مرجعیت علمی در ایران در حال بازتولید است.

دکتر طهرانچی بیان کرد: ما دانشگاه ها به الگوی تربیتی، فرهنگی، اخلاقی و معنوی نیازمندیم که مبانی و چگونگی این اهداف در آن باید مورد بحث قرار گیرد. بیش از 30 سال است که مردم خود هزینه تحصیل و تعلیم تربیت خود را به ما می دهند اما ما برای تربیت اخلاقی و معنوی آن ها، غافل هستیم.

وی اظهار داشت: به بزرگی ملت، راه بزرگی را پیش رو داریم چون این ملت، تعالی و استقلای خود را با هیچ عوض نمی کنند و ما به این ملت بدهکاریم، یک معاون فرهنگی نمی تواند نسبت به این موضوع غافل شود.

او با بیان اینکه دانشگاه در نگاه و اقدام به تحول نیاز دارد، خاطر نشان کرد: جوایز و تخفیفات شهریه ای را برای مدال آوران بازی های آسیایی در نظر گرفتیم که بگوییم به یادتان هستیم و باید نسبت به امکانات و ظرفیت های ورزشی دانشگاه آزاد توجه بیشتری شود.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اگر تقاضا در واحد باشد، معاون دانشجویی اقدامی در این راستا انجام نداده باشد، قطعا نمی پذیریم. یکی از نکاتی که در ارزیابی معاونان فرهنگی مد نظر ما است، میزان مطالبه گری معاونان فرهنگی و دانشجو است که از جمله حقوق دانشجویان به شمار می رود.

انتهای پیام/

کد خبر: 967572

وب گردی

وب گردی