علی شکوهی، مدیر بازاریابی و کارشناس فعال در صنعت خودرو در گفتوگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز و پاسخ به این سوال که آیا پیشفروش 40 هزار خودرو تاثیری بر قیمت خودروها در بازار دارد، گفت: پیش فروش 40 هزار خودرو که تاریخ تحویل آنها مشخص نشده است، میتواند بازار را با آشفتگی بیشتری همراه کند، اگر گفته میشد این تعداد خودرو برای مثال در تاریخ مهر 1397 تحویل داده میشوند، میتوانست تا حدودی بازار را مدیریت کند، ضمن اینکه اگر بخواهند همان سیستم فروش گذشته را در پیش بگیرند یکسری چالش به واسطه دستهای زیرساختی و عدم نظارتی که ممکن است در بحث فروش آنلاین بهوجود بیاید خیلی وقتها باعث میشود خودروهای فروخته شده در اختیار مصرفکننده نهایی قرار نگیرند و از طریق یک سری دلال و واسطه مجددا خریداری شوند و در آینده با قیمت بالاتر در اختیار بازار فروش قرار بگیرند.
او در خصوص اینکه مالکان این خودروها تا یک سال حق فروش خودرو را ندارند، گفت: اگر این برنامه واقعا اجرایی شود تاثیر خوبی میگذارد، در گذشته این کار یکبار توسط سایپا برای فروش کیا سراتو انجام شد و برای مدتی توانست فاصله قیمتی ایجاد کند و تاثیر خوبی بر جای بگذارد. اگر بتوان این برنامه را مدیریت کرد میشود دست دلالان را از بازار کوتاه کرد اما اصولا خیلی وقتها خرید و فروش خودروها رسمی انجام نمیشود و به صورت صلحنامه و قولنامهای اتفاق میافتد.
شکوهی در رابطه با روند قیمت خودرو در آینده بیان کرد : قیمت خودرو کاملا به عرضه و تقاضا مرتبط میشود، اگر واردات خودرو به همین صورت بسته باقی بماند و تولیدیها هم عرضه را بسیار کمتر از تقاضا وارد بازار کنند، قطعا بازار نمیتواند روند درستی را طی کند، ضمن اینکه واردات و تولید خودرو هم کاملا به نرخ ارز وابسته است و متاسفانه به دلیل عدم مدیریت درست این قسمت از بازار همیشه با یک سری چالشهایی همراه بوده است، پیش بینی من این است که با این روندی که بازار در پیش گرفنه است، افزایش قیمت مجددی را در پیش خواهد داشت ولی به دلیل عدم استقبالی که در بازار وجود دارد بازار قفل میشود و قیمت اندکی کاهش مییابد و این روند کاملا به این بستگی خواهد داشت که آیا دولت میخواهد با در اختیار قرار دادن تسهیلات مناسب و کم بهره حمایت خود را اعلام کند یا نه. اگر این کار انجام گیرد قطعا میتواند به مدیریت بهتر بازار کمک کند ولی در نهایت شاهد این روند افزایشی قیمت خودرو در یک تا دو ماه آینده هستیم.
او همچنین در پاسخ به این که آیا دولت نظارت مستقیم روی افزایش قیمت دارد و می تواند کاری انجام دهد، گفت: اصولا در حال حاضر روند، روند اشتباهی است بخاطر اینکه دولت نباید مستقیم دخالت کند و باید حالت نظارتی داشته باشد، تمام مشکلات ما در صنعت خودرو به رانتهای دولتی که در تولید وجود دارد، برمیگردد و اگر دولت این رانت ها را کنار میگذاشت و در بحث واردات تصمیمات خلق الساعه گرفته نمیشد هیچ وقت بازار خودرو به این جا نمیرسید و بسیار راحتتر میشد بازار را کنترل کرد. متاسفانه بهخاطر تصمیمات غیر منطقی و رانتی که وجود دارد در مجموع باعث شد قیمتگذاری خودرو از روند منطقی خودش خارج و بازار از کنترل خارج شود.
انتهای پیام /