3 طرح جدید پتروشیمی ایران افتتاح می‌شود/ ظرفیت تولید اوره و متانول ایران افزایش یافت

سه طرح جدید فاز سوم توسعه پتروشیمی پردیس، متانول مرجان و فاز یک توسعه پتروشیمی دماوند در مدار بهره برداری قرار دارند و پیش بینی می شود به زودی این سه طرح جدید پتروشیمیایی در عسلویه افتتاح شوند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، در شرایط فعلی ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری ایران حدود 62 میلیون و 150 هزار تن (بدون احتساب پتروشیمی تعطیل شده آلیانس) است که با بهره برداری از دو مجتمع تولیدی فاز سوم پتروشیمی پردیس و پتروشیمی مرجان این ظرفیت از مرز 65 میلیون و 550 هزار تن در سال عبور می کند.

بر این اساس به زودی فاز سوم پتروشیمی پردیس با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و 750 هزار تن اوره و آمونیاک و پتروشیمی مرجان با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و 650 هزار تن متانول و فاز اول پتروشیمی دماوند با حضور رئیس جمهوری و وزیر نفت مورد افتتاح رسمی قرار می‌گیرد.

پردیس بزرگ‌ترین تولیدکننده اوره جهان

با بهره برداری رسمی از فاز سوم پتروشیمی پردیس، این مجتمع به بزرگ‌ترین تولیدکننده اوره و آمونیاک منطقه خاورمیانه و جهان با ظرفیت تولید سالانه پنج میلیون و 265 هزار تن اوره و آمونیاک تبدیل می شود.

هزینه اجرای این پروژه 502 میلیون یورو بوده که از محل درآمد فازهای اول و دوم مجتمع پتروشیمی پردیس تأمین شده ‏است. این هزینه شامل احداث واحدهای جانبی یوتیلیتی از جمله دو بویلر هر کدام به ظرفیت 150 تن در ساعت، طرح توسعه ‏آبگیر و احداث واحد تولید آب ‏DM‏ به ظرفیت 300 مترمکعب در ساعت است.

در همین حال «رضا جعفری» رئیس خدمات فنی پتروشیمی پردیس اخیرا اعلام کرده است: واحد آمونیاک فاز سوم پتروشیمی ‏پردیس از زمان بهره برداری در آبان ماه پارسال تاکنون موفق به تولید 327 هزار تن آمونیاک شده که این میزان معادل ‌‏69 درصد برنامه پیش بینی شده تا پایان شهریورماه امسال است.

این مقام مسئول با اعلام اینکه در این مدت واحد اوره فاز سوم، 401 هزار تن اوره تولید کرده است که پیش بینی می شود این ‏میزان تا پایان شهریورماه به 522 هزار تن افزایش یابد، اظهار کرده است: بر این اساس تا پایان شهریورماه واحد اوره فاز سوم پتروشیمی ‏پردیس به 70 درصد برنامه پیش بینی شده خود دست یابد.

افتتاح طرح جدید متانول ایران

در شرایط فعلی ساخت و بهره برداری از سه طرح جدید تولید متانول شامل پتروشیمی کاوه با ظرفیت تولید سالانه 2 میلیون و 310 هزار تن متانول، پتروشیمی مرجان با ظرفیت تولید یک میلیون و 650 هزار تن متانول و فاز اول پتروشیمی بوشهر با ظرفیت تولید یک میلیون و 650 هزار تن متانول همگی با پیشرفت نزدیک به 100 درصد در حال انجام است.

در این راستا از 29 مرداد ماه امسال تولید تجاری متانول در پتروشیمی مرجان آغاز شده و با توجه به آماده نبودن فازهای دو و سه پتروشیمی دماوند، واحد تولید اکسیژن پتروشیمی مرجان به منظور تامین برخی از خدمات یوتیلیتی این مجتمع تابستان امسال به بهره برداری رسیده است.

پیش از این قرار بود یوتیلیتی واحدهای پتروشیمی فازدوم عسلویه مانند فاز یک، به صورت متمرکز تامین شود، اما با توجه به روند پیشرفت پتروشیمی مرجان و زمان‌بر شدن روند خصوصی سازی پتروشیمی دماوند، پتروشیمی مرجان با تغییر استراتژی و برای جلوگیری از تاخیر در تولید، اقدام به ساخت واحد ASU(تولید اکسیژن) کرده است

افتتاح فاز اول پتروشیمی دماوند

ساخت یوتیلیتی متمرکز یکی از سیاست های کلان دولت به منظور کاهش هزینه ها و افزایش انگیزه سرمایه گذاران به منظور سرمایه گذاری در ساخت و توسعه صنایع پتروشیمی در عسلویه و ماهشهر بوده و در راستای این سیاست کلان ساخت پتروشیمی دماوند با هدف تامین خدمات و سرویس های جانبی پتروشیمی ها در فاز دوم عسلویه در دستور کار قرار گرفت.

بر این اساس هفته جاری فاز اول پتروشیمی دماوند شامل نیروگاه با ظرفیت تولید یک هزار و 900 مگاوات برق شامل 12 توربین و واحد بخار این نیروگاه ساخته شده و آماده بهره برداری رسمی است.

در کنار راه اندازی واحدهای تولید برق و بخار پتروشیمی دماوند، با بهره برداری از تاسیسات GIS و پست های انتقال برق، در حال حاضر امکان تامین برق مورد نیاز طرح‌های به بهره برداری رسیده و پروژه‌های در دست ساخت پتروشیمی در فاز دوم منطقه ویژه پارس هم فراهم شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 967677

وب گردی

وب گردی