مردادماه 44 حلقه چاه غیرمجاز در تهران مسدود شد

مدیر امور منابع آب تهران بزرگ گفت: در مردادماه امسال با انسداد 44 حلقه چاه غیر مجاز، از برداشت سالانه حدود 1.3 میلیون مترمکعب آب جلوگیری شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، علیرضا نیکنام گفت: با همکاری گروه گشت و بازرسی و اخذ دستور قضایی، در یک ماه گذشته 44 حلقه چاه غیرمجاز در محدوده عملکرد این امور در تهران، شمیرانات و پردیس در مجموع به عمق 1460 متر و با دبی 64.5 لیتر برثانیه پر و مسلوب المنفعه شد.

او گفت: این تعداد چاه‌ها برای اجرای طرح احیا و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی و صیانت از منابع آبی پر و مسلوب المنفعه شده است.
«با انجام این اقدامات، از خروج 1.3 میلیون مترمکعب آب در سفره‌های زیرزمینی این امور جلوگیری شد.»

مدیر امور منابع آب تهران بزرگ ادامه داد: در این مدت همچنین در بخش آب های سطحی 12 مورد احکام قضایی اخذ شده، 18 مورد صدور اخطاریه و در بخش آب های زیرزمینی، یک مورد توقیف دستگاه حفاری، 24 مورد احکام قضایی اخذ شده، 46 مورد کنترل بهره برداری، 88 مورد چاه غیرمجاز شناسایی و 88 مورد منجر به صدور اخطاریه شد؛ همچنین با پیگیری های واحد بازرسی و نظارت نسبت به نصب 21 دستگاه کنتور حجمی هوشمند روی چاه های پروانه دار اقدام شد.

نیکنام بر ارتباط و همکاری تنگاتنگ دستگاه قضایی برای برخورد با متخلفان و متجاوزان به منابع آب سطحی و زیرزمینی تاکید کرد و گفت: برداشت های بی رویه آب سبب افت سطح آب های زیرزمینی شده است.

«کاهش سطح آب‌های زیرزمینی خطرات و عواقب جبران ناپذیری از جمله ایجاد فروچاله، فرونشست زمین، شور شدن آب، کاهش کیفیت آب را در پی دارد که با توجه به اهمیت موضوع، این امور از هیچ کوششی در جهت صیانت از منابع آب دریغ نمی کند.»

او خاطرنشان ساخت: امور منابع آب تهران بزرگ براساس قانون، با هرگونه تخلف در زمینه آب های سطحی و زیرزمینی با اهتمام جدی برخورد قانونی خواهد کرد.

مدیرکل پیشگیری امنیتی انتظامی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه تیرماه امسال اعلام کرد که بیش از 10 هزار حلقه چاه غیرمجاز آب در نتیجه همکاری با دستگاه های متولی در سال گذشته مسدود شد.
به گفته علی مسعودی فر، امکاناتی که در وزارت نیرو برای مسدودسازی وجود دارد، کفایت نمی کند و دادگستری صادرکننده مجوزهاست؛ اما بحث اجرا به وزارت نیرو برمی گردد و تجهیزات باید از طرف آنان فراهم شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 967701

وب گردی

وب گردی