انسداد حساب‌های شبکه‌های برون مرزی نشانه اثرگذاری‌شان است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل معتقد است ژست‌های حقوق بشری آمریکا ابزاری است و در راستای منافعشان هر صدایی را خاموش خواهند کرد.

دکتر علی اصغر زرگر، پژوهشگر روابط بین الملل در گفت و گو با گروه فرهنگی ایسکانیوز، گفت: آمریکا صدها حساب شبکه های اجتماعی از جمله حساب‌های مربوط به شبکه‌های برون مرزی صدا و سیما شامل حساب‌های یوتیوب، فیسبوک، اینستاگرام و توییتر، پرس تی وی، العالم و هیسپان تی وی را در یک اقدام هماهنگ مسدود کرد و در اظهارات پراکنده آن‌ها را به انتشار محتوای غیرقابل اطمینان سازمان دهی شده متهم کرد. اقدامی کم سابقه که دم خروس آزادی بیان غربی را نشان داد. آنهایی که در گذشته به کرات از برچسب‌های دیکتاتور و تک صدایی و مخالف آزادی علیه مخالفانشان استفاده کرده اند و می کنند.

این اتفاق در حالی رخ داد که این شبکه ها مخاطبان گسترده ای در کشورهای دیگر داشتند که برنامه های آن‌ها را دنبال می کردند و برخی از این حساب‌ها بیش از 500 هزار عضو داشتند. در این خصوص گفت‌وگویی با علی اصغر زرگر، عضو هیات علمی روابط بین الملل دانشگاه آزاد داشته‌ایم که در ادامه می آید.

عضو هیات علمی دانشگاه در ارزیابی اقدام هماهنگ شبکه های اجتماعی آمریکایی در انسداد صدها حساب شبکه‌های اجتماعی شامل حساب شبکه‌های برون مرزی ایران بیان کرد: بسیاری از شبکه‌های رسانه‌ای و خبری شناخته شده جهان، تحت مالکیت و وابستگی جریان‌های سیاسی فعال در آمریکا هستند و در تحولات بین‌المللی با تمام توان خط مقدم سیاست آمریکایی‌ها هستند. با توجه به تسلط این رسانه‌ها بر افکار عمومی طی دهه‌های گذشته، آمریکا همواره با شعار آزادی بیان و تحدید جریان‌های مخالف منافع خود را پیش می‌بردند و هر جا دیگران در مقابل مواضع آن‌ها ایستادگی کردند، با ایجاد یک موج در افکار عمومی دیگران را به نقض حقوق بشر و آزادی بیان متهم می کردند.

طی سالیان گذشته با ظهور برخی رسانه‌های مستقل و شنیده شدن صدای مخالف، آن‌ها مواضع دوگانه‌ای اتخاذ کرده‌اند؛ یعنی گاهی ژست حقوق بشری می‌گیرند و گاهی دست به ساکت کردن صداهای مخالف می‌زنند. ماجرای انسداد صفحات شبکه‌های برون مرزی مانند ایجاد مشکل در پخش برنامه‌های شبکه‌های منتقد در گذشته در همین راستا است.

کارشناس مسائل منطقه در مورد زمان رخ داد چنین اتفاقی اینگونه عنوان کرد: با روی کار آمدن ترامپ در آمریکا، اتهامات بسیاری در خصوص لابی و اقدامات اثرگذار بر آرای مردم متوجه او شد که هنوز هم تحقیقات آن ادامه داد و در هفته‌های گذشته موارد جدیدی از اقدامات اطرافیان ترامپ مانند پسر و وکیلش اثبات شد. یکی از موارد اثرگذار بر انتخابات آمریکا فعالیت صدها حساب روس در شبکه‌های اجتماعی در حمایت از ترامپ بود.

با نزدیک شدن به انتخابات کنگره آمریکا، آن‌ها اعلام کردند برای جلوگیری از تکرار دخالت‌ها در انتخابات اخیر ریاست جمهوری، اقداماتی را در دست اجرا دارند و بستن حساب‌های اخیر نیز در همین راستا معرفی شد.

زرگر در مورد ارتباط میان حساب‌های ایرانی مسدود شده و تحولات داخلی آمریکا تصریح کرد: هر رسانه‌ای در راستای اهداف خود دست به تفسیر رویدادها می زند و تلاش می‌کند جنبه‌های مورد نظرش را برجسته سازد و این یک روند طبیعی است. در نهایت مخاطبان هستند که تشخیص می‌دهند کدام رسانه صادقانه رویدادها را اطلاع رسانی می کند و کدام رسانه آن‌ها را تحریف می کند.

رسانه های برون مرزی صدا و سیما خصوصا پرس تی وی که به زبان انگلیسی برنامه می‌سازد توانستند طی سالیان اخیر به عنوان یک جریان جدید صدای خود را به گوش مخاطبان برساند و در موضوعاتی تک صدایی موجود را بشکند. طبیعتا این وضعیت مطلوب آن‌ها نیست و برای تغییر آن تلاش خواهند کرد.

وی در ادامه با اشاره به خبرهایی در باب دخالت این حساب ها و مالکان آنها در انتخابات آمریکا بیان کرد: در حال حاضر بحث دخالت در انتخابات اخیر آمریکا به صورت جدی در آمریکا در جریان است و اختلافات عمیقی حول آن شکل گرفته تا جایی که بحث استیضاح ترامپ از طرف برخی سناتورها مطرح شده و ترامپ نسبت به عواقب آن هشدار داده است.

در چنین شرایطی آمریکا می تواند بسیاری از اقدامات مورد نظرش را در قالب اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از دخالت در انتخابات جا بزند و انسداد این صفحات می تواند در همین حوزه فهمیده شود.

زرگر ادامه داد: به تعبیری آمریکا مترصد انسداد این صفحات بوده اما به دلیل تبعات آن بر افکار عمومی منتظر فرصتی بوده است که امروز این فرصت را مناسب دیده‌ است. اگر در هر شرایط دیگری این اقدام انجام می شد بسیاری در خود غرب نسبت به آنها انتقاد می‌کردند و اعتبار آن‌ها در دفاع از حقوق بشر و آزادی بیان بیشتر خدشه دار می شد؛ اما در شرایط کنونی حداقل واکنش‌ها اتفاق افتاده است و عمده مخاطبان از اصل ماجرا اطلاع ندارند و باید از طریق همین رسانه‌های برون مرزی نسبت به اطلاع رسانی آن اقدام کرد.

کد خبر: 967702

وب گردی

وب گردی